در حال بارگذاری ...
  • اتمام مطالعات طراحی مسیر ریلی تبریز – کارس در آینده نزدیک

    این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که در آینده نقش محوری در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو و تبدیل آن به هاب لحستیک ملی و بین المللی ایفا خواهد کرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت : مطالعات فاز اول طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس (قارص) کشور ترکیه در مراحل پایانی قرار داشته و فاز نخست این مطالعات حاوی طراحی کریدور مسیر ریلی تا آخر شهریور ماه سال جاری به اتمام رسیده و جهت تصویب به مراجع ذیصلاح و طرف ترک ارایه می شود .

    مهدی صفری مقدم با اشاره به تفاهم نامه منعقده بین دو کشور ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس افزود : بر مبنای مطالعاتی که راه آهن کشور ترکیه در خصوص طراحی مسیر ریلی انجام داده است ، دو نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که یکی چشمه ثریا و دیگری محدوده مرز سه جانبه ایران ، ترکیه و نخجوان است که این موضوع هم اکنون در حال بررسی توسط منطقه آزاد ماکو و شرکت راه آهن ج.ا.ا. می باشد .

    وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات بین چندین کریدور ریلی از تبریز به چشمه ثریا نهایتا دو کریدور به عنوان گزینه های نهایی انتخاب مسیر مورد تایید قرار گرفته است ادامه داد : بر اساس این مطالعات نخستین گزینه ، کریدور تبریز - صوفیان - مرند - مراکان - مرگنلر - یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین گزینه کریدور تبریز - صوفیان - تسوج - شکریازی - خوی - مراکان - مرگنلر - چشمه ثریا می باشد که مراحل بررسی های نهایی و انتخاب گزینه برتر از میان این دو کریدور در دست انجام است و طی یکی دوماه آینده یکی از این مسیرها انتخاب و جهت تصویب به مراجع ذیربط ارایه خواهد شد .

    صفری مقدم از بازدید تیمی متشکل از اداره کل راه آهن آذربایجان ،‌ دفتر فنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن ، مهندسین مشاور ذیربط و معاونت لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات مسیر این ۲ کریدور طی روزهای گذشته خبر داد و اظهار داشت : این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که در آینده نقش محوری در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو و تبدیل آن به هاب لحستیک ملی و بین المللی ایفا خواهد کرد .

    معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان ساخت : بر اساس توافقات انجام شده با طرف ترک ، مسیر ریلی تبریز - کارس بطول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در خاک ایران و ۲۰۰ کلیومتر در خاک ترکیه بصورت برقی در دوخط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی خواهد شدو علاوه بر توسعه تجارت و تبادلات ریلی بار و مسافر بین ایران و ترکیه تسهیل ترانزیت ریلی بار از چین به اروپا و بالعکس و ارتقاء سهم دو کشور از تبادلات تجاری بار شرق -غرب یکی از اهداف کلیدی از ایجاد این مسیر ریلی است که برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است .




    مطالب مرتبط

    عملیات بازسازی کامل ۲۷۰ واگن مسافری در دستور کار شرکت راه آهن

    عملیات بازسازی کامل ۲۷۰ واگن مسافری در دستور کار شرکت راه آهن

    مزیت بزرگ این اقدام ارزشمند جهادی در بازسازی واگن‌های مسافری این است که بدون اینکه تعداد صندلی های موجود در ناوگان ریلی کاهش یابد راه آهن می تواند همچنان به خدمات مطلوب خود به مسافران اقدام و شاهد رونق کار و اشتغالزایی در کارخانجات داخلی باشیم .

    |

    نظرات کاربران