در حال بارگذاری ...
  • سرعت در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از پذیرش پیشنهادات گمرک ایران از سوی ریاست جمهوری برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک خبر داد .

    مهرداد جمال ارونقی با بیان این نکته که ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک سرعت می گیرد اعلام کرد : در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۳/۵ میلیون تن است. حدود ۳/۳ میلیون تن کالای غیراساسی غیرکانتینری نیز در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که حدود ۸۰٪ از این کالاها تولیدی ، سرمایه ای و یا مربوط به پروژه های مختلف می باشند . موجودی کانتینرهای پُر وارداتی نیز بیش از ۳۰ هزار دستگاه برآورد می شود .

    وی افزود : اخیراً دلایل ایستایی ، دپو و رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور احصاء و به همراه راهکارها و پیشنهادهای لازم به مراجع ذیربط و ذیصلاح اعلام گردید . این دلایل در ۴ مقطع : قبل از اظهار کالا به گمرک ؛ بعد از اظهار کالا به گمرک و درحین انجام تشریفات گمرکی ؛ بعد از صدور پروانه و قبل از خروج کالا از گمرک و بعد از ترخیص کالا بررسی و برای هر مقطع پیشنهادهای لازم داده شد .

    معاون امور گمرکی گمرک ایران در ادامه اظهار داشت : این پیشنهادات به استحضار رئیس جمهور محترم نیز رسید و ایشان با اجرایی شدن پیشنهادهای ارائه شده موافقت نمود و دستور لازم در این خصوص صادر شده است که جزئیات آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد . بنابراین با تعامل بوجود آمده با سازمان ها و دستگاههای ذیربط از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی ، پیش بینی می شود ترخیص کالاهای اساسی و ضروری ، مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی از گمرکات ظرف روزهای آینده سرعت گیرد .

    ارونقی در خاتمه با اشاره به پیگیری های مقامات استانی صورت پذیرفته در این خصوص ادامه داد : ظرف ماههای اخیر پیگیری های متعددی از سوی استانداران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تسریع در ترخیص اقلام متعلق به واحدهای تولیدی صورت پذیرفته و گمرکات اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه همکاری لازم را با واحدهای مزبور در سالی که بنام « جهش تولید» مزین شده است داشته اند و خوشبختانه با اجرایی شدن پیشنهادات مورد پذیرش ، تسریع و تسهیل قابل توجهی در روند ترخیص کالاهای ضروری و اساسی صورت می پذیرد که جا دارد از پیگیری ها ، زحمات  و تعامل کلیه عوامل مرتبط در این موضوع اعم از تقنینی ، اجرایی ، قضایی و نظارتی کمال تشکر را داشت .




    مطالب مرتبط

    برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالاهای وارداتی از گمرک و اخذ حقوق ورودی ، براساس تکالیف قانونی مقرر ، نیاز به تعیین ماهیت کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد است ، بنابراین عدم انجام این الزام قانونی نیز منجر به ماندگاری کالا در مبادی ورودی خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه نحوه استقرار سامانه‌های گمرکی در گمرکات اجرایی کشور با حضور مدیران و معاونین دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی و ...

    |

    صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد ، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو ، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند . چین ، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند ...

    |

    در مجموع ۵۲ پروژه با اعتبار بالغ بر ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در استان سمنان آماده بهره‌برداری و یا در حال انجام عملیات اجرایی است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید . ...

    |

    نظرات کاربران