در حال بارگذاری ...

امضای تفاهمنامه احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان - بافق

خط دوم سنگان - بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال احداث شده است . ظرفیت این خط ۱۶۵ میلیون تن برآوردشده در حالی که ظرفیت کنونی در حدود ۷۲ میلیون تن است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مراسم امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر "سنگان - تربت حیدریه - جندق - بافق" با سازمان ایمیدرو روز سه‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن برگزار شد .

محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی در سومین مرحله از آیین بهره‌برداری ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در دنیایی هستیم که بسیاری با پیشرفت ما مخالف‌اند ، گفت : بدخواهان پیشرفتی که ریشه در باور توان و خلاقیت نیروهای ایرانی داشته باشد را بر نمی‌تابند .

او با بیان این که امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم و می‌توانیم تمام کاستی‌ها را بر طرف کنیم ، افزود : امروز با الگوهای جدیدی که در تعاملات و کسب و کارهای بین‌‌‌‌المللی و داخلی خلق کرده‌ایم ، باید اقتصاد را در مسیر شکوفایی قرار دهیم تا تاثیر آن در زندگی مردم نمود پیدا کند و همبستگی ملی افزایش یابد .

اسلامی با اشاره به بازدید خود از مرکز جهانی تحول و پیشرفت راه‌آهن ، خاطرنشان کرد : این مرکز کار بازشناسایی راه‌آهن و ایجاد فرصت‌های توسعه و بهره‌وری  را در سرفصل‌‌های گوناگون در دستور کار قرار داده و به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند .

او در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در خصوص واگذاری بهره‌برداری از تونل ریلی تهران - تبریز ، گفت : این تونل با طول ۱۰ کیلومتر از جمله اقداماتی است که توسعه اجتماعی و اقتصادی را برای مناطق ۱۷و ۱۸ فراهم می کند .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از ۶۵ ناوگان ریلی تصریح کرد : سال گذشته رکورد تولید را در ساخت واگن در داخل کشور داشتیم و امسال نیز یک برنامه افزایش ۴۵ درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم .

گفتنی است ، راه‌آهن محور شرق ، بخشی از مسیر راه‌آهن بندرعباس به مشهد است که از شمال به راه‌آهن تهران - مشهد و از جنوب به راه‌آهن بافق - بندرعباس متصل می‌شود و شریان اصلی حمل‌ونقل ریلی کشور در شبکه حمل و نقل بار و مسافر به شمار می‌رود . این محور همچنین جریان بار معادن شرق به اصفهان را نیز پوشش می‌دهد . خط دوم سنگان - بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال احداث شده است . ظرفیت این خط ۱۶/۵ میلیون تن برآوردشده  در حالی که ظرفیت کنونی در حدود ۷/۲ میلیون تن است .

تقاضای حمل قابل توجه

این مسیر کمتر از ۲۰ درصد از طول خطوط کشور را شامل می‌شود ؛ با ابن وجود ، بیش از ۴۵ درصد از مجموع بار کشور از این مسیر عبور می‌کند . از دیگر مزایای راه اندازی محور شرق (سنگان - تربت حیدریه - جندق - بافق) مجاورت با معادن سنگ‌آهن مجتمع صنایع معدنی سنگان نظیر احیا سپاهان و امیر سنگان و بارهای عبوری از صنایع معدنی به شمار می‌رود . همچنین این محور ، بخشی از کریدور ترانزیتی سرخس - بندر عباس است که اتصال کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به آب‌های آزاد از طریق این مسیر انجام می‌شود و نقش کلیدی در زنجیره تامین صنعت فولاد کشور و کاهش هزینه‌های تولید این بخش دارد .




مطالب مرتبط

مجموع ترانزیت جاده‌ای تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور ، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تُن بوده است . مجموع ترانزیت جاده‌ای تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور ، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تُن بوده است .

|

با ابتکار ایران راه توجه به ترانزیت ، لجستیک و اقتصاد دریا در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت و در راستای اجرای «جهش تولید با مشارکت مردم» همزمان با ایجاد ۲۷ شهر ساحلی ، مشارکت مردمی امکان سرمایه گذاری مردم در این بخش ها را شاهد خواهیم بود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی با اعلام رفع ۴۱۲ نقطه پرخطر جاده‌ای در سراسر کشور از برنامه دولت برای تامین ۵ هزار اتوبوس بین شهری ...

|

جدا کردن ورودی و خروجی فرودگاه و افزایش ظرفیت ترمینال‌های آن به افزایش کیفیت خدمات در فرودگاه ها کمک خواهد کرد ، طرح توسعه ترمینال چندی قبل در فرودگاه اهواز و امروز در فرودگاه مشهد بهره برداری شد ، در این راستا افزایش ظرفیت ترمینال‌های فرودگاه‌های دیگر کشور نیز در دست اجرا ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای خدمت‌رسانی به ۱۷ میلیون مسافر در بخش حمل و نقل ، گفت : ...

|

نظرات کاربران