در حال بارگذاری ...

واگذاری بهره‌‌برداری از عرصه فوقانی تونل راه‌آهن تهران - تبریز به شهرداری تهران

به‌ منظور بهبود حمل‌‌ونقل عمومی شهری و تسهیل دسترسی به فضای شهری محور و استفاده عموم شهروندان تهران ، راه‌آهن موافقت کرد با لحاظ شرایط فنی مورد تأیید راه‌آهن ، نسبت به صدور مجوز احداث و بهره‌برداری ۲ ایستگاه در طول مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری اقدام لازم را صورت دهد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، آیین انعقاد تفاهمنامه شرکت راه‌آهن با شهرداری تهران ، سه‌شنبه دهم تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی ، مدیرعامل سازمان راه‌آهن و شهردار تهران برگزار شد .

این تفاهمنامه به منظور فراهم کردن شرایط بهره برداری مناسب از عرصه فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز (عرصه همسطح شبکه معابر همجوار شهری) جهت ایجاد یک فضای مناسب شهری و استفاده عموم شهروندان و به ویژه ساکنان محلات کم برخوردار در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری و براساس طرح بازآفرینی محور شارباغ و همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل منعقد شد .

بر اساس این تفاهمنامه ، حق بهره‌برداری از اراضی هم‌سطح و روباز تونل راه‌آهن تهران - تبریز واقع در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ، حدفاصل بزرگراه نواب صفوی و خیابان نورد ، به‌طول حدود ۹ کیلومتر و عرض حدود ۳۴ متر  به‌طور دائم به شهرداری تهران واگذار شد . همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل به‌منظور ایجاد فضای مناسب شهری براساس طرح بازآفرینی محور شارباغ جهت استفاده عموم شهروندان بر عهده شهرداری تهران گذاشته شد .

در شرایط این تفاهمنامه آمده است : به‌ منظور بهبود حمل‌‌ونقل عمومی شهری و تسهیل دسترسی به فضای شهری محور و استفاده عموم شهروندان تهران ، راه‌آهن موافقت کرد با لحاظ شرایط فنی مورد تأیید راه‌آهن ، نسبت به صدور مجوز احداث و بهره‌برداری ۲ ایستگاه در طول مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری اقدام لازم را صورت دهد .

احداث ۳ زیرگذر در خط تهران - اهواز

همچنین مقرر شد راه‌آهن مجوز احداث ۳ زیرگذر در خط تهران - اهواز جهت تکمیل و بهبود شبکه دسترسی در مناطق ذیربط را با رعایت شرایط و ضوابط فنی و ایمنی مورد تأیید راه‌آهن ، صادر کند . در بخش دیگری از این تفاهمنامه آمده است : در قبال واگذاری حق بهره‌برداری از اراضی موصوف به شهرداری ، مقرر شد شهرداری نسبت به اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل شامل ( تأسیسات مورد نیاز برای تهویه ، اطفا حریق ، جمع‌آوری آب‌های سطحی ، تأمین توان ، کنترل ، پله‌های فرار و سوله‌ها ) تا سقف هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در مدت زمان حداکثر ۲۴ ماه براساس قراردادهای آتی که فیمابین طرفین منعقد می شود ، اقدام کند .

علاوه بر این مقرر شد با تأمین و رعایت استانداردها و ضوابط فنی در فضاهای احداثی در طبقه میانی طول تونل، شهرداری صرفا مجوز استفاده از پارکینگ عمومی به شرط رعایت تعرفه‌های عمومی مصوب را بدون دریافت هزینه به راه‌آهن اعطاء کند .​




مطالب مرتبط

همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

|

پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل ، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید ، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران - مشهد به‌صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است .

|

ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

|

درخواست پیشنهادهای ۸ نیاز اولویت‌دار فناورانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که دارای سطح فناوری بالا می‌باشد هم‌اکنون آماده شده و با همکاری و حمایت معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به فراخوان گذاشته خواهد شد .

|

خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان یکی از محورهای پرترافیک از نظر بار و مسافر است و نیاز به دو خطه شدن دارد .

|

نظرات کاربران