در حال بارگذاری ...

تضعیف ترانزیت آب ریختن به آسیاب دشمن است

در قانون امور گمرکی سال ۱۳۵۰ و آیین‌نامه آن ، تنها دو ماده وجود داشت و تلاش برای تدوین قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن به‌خاطر اهمیتی است که ترانزیت در ارکان نظام ما دارد و هر اقدامی که ما در جهت تضعیف ترانزیت انجام می دهیم آب ریختن به آسیاب دشمن است . در شرایطی که دشمن به دنبال بستن مسیرهای ترانزیتی ایران است و اگر نتوانیم در بخش خدمات توسعه بین‌المللی نقشی داشته باشیم باید این حوزه را کنار بگذاریم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ابهامات مطرح شده پیرامون حوزه ترانزیت و تضعیف این حوزه استراتژیک در نشست بررسی محدودیت‌ها و چالش‌های شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی مصداق ریختن آب به آسیاب دشمن خوانده شد .

نشست همفکری بررسی محدودیت‌ها و چالش‌های فراروی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه ترانزیت با حضور جمعی از دست‌اندرکاران و مسئولان نهادهای حمل‌ونقل بین‌المللی و نمایندگان بخش خصوصی در محل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار شد .

زمانی به هر سمت نقشه ایران می‌نگریستیم ، بن‌بست بود . شرق و غرب و شمال ، تمام بسته بود و ترانزیتی در کار نبود . دهه ۷۰ میلادی به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، پایان جنگ تحمیلی ، آرام شدن نسبی افغانستان و شرایط ویژه‌ای که به دنبال شکل‌گیری کشورهای مستقل ایجاد شد ، ایران به مسیر ترانزیت تبدیل شد . در این مسیر پر فراز و نشیب ، کریدورهای ترانزیتی ایران که به لحاظ قیمت و مسافت از برتری خاصی نسبت به رقبا برخوردار بوده تحت تاثیر تصمیمات سیاسی قرار گرفته و به رقم مقابله متولیان ترانزیت در برابر تمام چالش های بین المللی ، اینک باید در راستای تنویر افکار عمومی، تمرکز خود را بر روی منزه نگاه داشتن امر ترانزیت این عنصر موثر در ارتقا امنیت و اقتصاد کشور از حجمه های رسانه ای داخلی بگذارند .

ابعاد امنیتی و منطقه‌ای ترانزیت ، بسیار مهم‌تر از بعد اقتصادی است

امین ترفع ، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این نشست تخصصی ، "ترانزیت" را مقوله‌ای بسیار مهم و دارای ابعاد اجتماعی ، سیاسی ، امنیتی و اقتصادی خواند و با اشاره به اینکه ابعاد امنیتی و منطقه‌ای ترانزیت ، بسیار مهم‌تر از بعد اقتصادی آن است ، گفت : وارد کردن ابهاماتی به ترانزیت بدون استناد به ادله منطقی و شواهد واقعی از مصادیق فضاسازی رسانه ای است .

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت های گسترده کشورهای رقیب در منطقه برای تغییر مسیر جریان تجارت با هدف ارتقای جایگاه منطقه ای به سمت جغرافیای خود ، هر گونه فضاسازی برای تضعیف ترانزیت را مغایر با سیاست های کلان نظام دانست .

بن بیمه حق قانونی شرکت های حمل و نقل بین المللی است

وی با اشاره به موضوع بن بیمه ترانزیت تصریح کرد : بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ، صدور بن بیمه برای شرکت های حمل و نقل بین المللی امتیاز محسوب نمی شود بلکه حق قانونی صریح آنها است و ابهامات رسانه ای نمی تواند از اجرای قانون جلوگیری کند . در هیچ جایی از قوانین و آئین نامه های اجرایی مربوطه ، صدور بن بیمه از موارد تسهیلات قلمداد نشده که گمرک موظف به قطع در موارد تخلف آن باشد .

خواسته ما از ترانزیت چیست

پل‌مه ، دبیر انجمن کشتی‌رانی نیز در بخشی از این نشست با طرح این سوال که خواسته ما از ترازنیت چیست ؟ گفت : اگر قرار باشد ترانزیت را به مثابه شاکله‌ای اقتصادی ببینیم ، همه ما بازیگران این عرصه باید دست به دست هم دهیم و از مقام معظم رهبری نیز درخواست کمک و رهنمون کنیم .

او ادامه داد : هرچند که حمل و نقل داخلی به مراتب سهل و ساده‌تر و دارای درآمد بیشتر نسبت به شرایط کنونی ترانزیت است و اگر قرار بر این است که ترانزیت متولی واحدی داشته باشد باید اقدامات لازم را هر چه سریعتر آغاز کنیم .

حذف ترانزیت موجب حذف یک زنجیره کامل لجستیک کشور می شود

دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه «اعتقاد مجموعه کشتیرانی بر این است که حذف ترانزیت به حذف یک زنجیره کامل لجستیک در کشور می‌انجامد» ، گفت : عملیات کشتیرانی ، بندری ، تخلیه و بارگیری و عملیات جاده‌ای و ریلی ، همه و همه از این تعطیلی ضربه‌ای سهمگین خواهند خورد و چه کسی پاسخگوی خیل عظیم شاغلانی خواهد بود که با تعطیلی این حوزه بزرگ از کار بیکار می‌شوند ؟

دست های پنهان پشت پرده شناسایی شوند

جواد سمساری‌لر ، رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی ایران دیگر مهمان حاضر در این نشست بود که یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات کنونی ترانزیت در کشور ضعف در اجرای قوانین مشروح و مصرح دانست که باید فکری به حال آن شود .

وی خواستار شناسایی و معرفی دست‌های پنهان پشت پرده ای شد که از رسانه ها برای تخریب ترانزیت استفاده ابزاری کرده و هیچ نامی از خود به میان نمی آورند .

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی ایران نرخ اشتغال‌زایی هر وسیله حمل بار در محورهای ترانزیتی را حداقل ۴ فرصت شغلی برشمرد و با بیان اینکه این حوزه یک درآمد ارزی نامحسوس برای کشور به ارمغان می‌آورد ، به مواد دیگری از قانون مصوب سال ۷۴ و بندهایی از آیین‌نامه‌ آن اشاره کرد که علی‌رغم تصویب ، ضمانت اجرایی ندارند و در عمل نیز محقق نشده‌اند .

تضعیف ترانزیت آب‌ریختن به آسیاب دشمن است

مصطفی آیتی، مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران ، ادامه داد : در قانون امور گمرکی سال ۱۳۵۰ و آیین‌نامه آن ، تنها دو ماده وجود داشت و تلاش برای تدوین قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن به‌خاطر اهمیتی است که ترانزیت در ارکان نظام ما دارد و هر اقدامی که ما در جهت تضعیف ترانزیت انجام می دهیم آب ریختن به آسیاب دشمن است . در شرایطی که دشمن به دنبال بستن مسیرهای ترانزیتی ایران است و اگر نتوانیم در بخش خدمات توسعه بین‌المللی نقشی داشته باشیم باید این حوزه را کنار بگذاریم .

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک عنوان کرد : امروز در سامانه‌های گمرک ساعت دقیق خروج کامیون از گمرکات ورودی ثبت می‌شود ؛ وزن و نوع کالا مشخص است ، اما مسیر تحت پوشش گمرک نیست. با این حال شرایطی را فراهم کرده‌ایم که کسی به راحتی نمی‌تواند قاچاق کند .

ترانزیت ۱۰ درصد هم در پدیده قاچاق مقصر نیست

آیتی افزود : امروز بعید است شرکتی تن به قاچاق دهد . به جرات می‌توانم بگویم شرکت‌های حمل و نقل ۱۰ درصد هم مقصر نبوده‌اند . آمار قاچاق ترانزیت از سال ۹۱ تاکنون به ۲۰۰ مورد هم نمی‌رسد . همچنین میانگین کامیون‌های ترانزیتی که با اتهام قاچاق متوقف شده‌اند سالانه به ۲۵ تا ۳۰ مورد هم نمی‌رسد و در این موارد با حداکثر قاطعیت برخورد می شود . این آمار آماری نیست که بخواهیم روی آن مانور دهیم و فضاسازی کنیم .

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک اظهار کرد : توسعه ترانزیت همواره از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و ما نیز باید بدون چون و چرا به این سمت حرکت کنیم . هر کس نیز مخالف این خواست باشد بر ضد ولایت فقیه حرکت کرده است . در موضوع ترانزیت ، اهداف قطعا فراتر از بعد اقتصادی است .

او با قدردانی از تلاش‌های فعالان بخش خصوصی ، ترانزیت امروز را موجودی در حال احتضار خواند و گفت : آمار دوماهه اخیر ترانزیت در کشور کاهش فاحشی را نشان می‌دهد. بیمار در حال احتضار را یا باید به حال خود واگذاشت و یا باید دست همت داد و او را نجات داد . منطق امر و مصالح نظام می‌گوید بخش خصوصی و دولتی باید ورای هیاهوی منفعت‌طلبان دست‌به‌دست هم دهند و مشکل را حل کند .

گفتنی است، این نشست تخصصی ، با حضور ، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی ، مصطفی آیتی مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران ، حمید عزت‌آبادی‌پور رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ، بهنام فرامرزیان ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﮐﺎﺭﻧﻪ‌‌ﺗﯿﺮ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ، ﺻﻨﺎﯾﻊ ، ﻣﻌﺎﺩﻥ ﻭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ، مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی ، جواد سمساری‌لر رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی ایران ، محمود امتی نایب‌‌رئیس هیات‌‌‌مدیره انجمن شرکت‌‌های حمل و نقل بین‌‌المللی خراسان ، علی محمودی‌سرای ، رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران ، قاسم حبیب‌پور ، عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ، منصور عیسی‌وند رییس اداره مرزهای مجاز و گذرنامه وزارت کشور ، ندا نیاززاده کارشناس حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد .




مطالب مرتبط

در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۱۱ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار وارد کشور شد .

|

تقویت گمرک به عنوان متولی اصلی نظارت بر تجارت در نواحی مرزی و پرهیز از دخالت های غیرحرفه ای را در امر مبارزه با قاچاق حائز اهمیت دانست .

|

         

|

       

|

ارزش صادرات ایران به کشور های عراق ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان ، ارمنستان ، کویت ، قطر و عربستان سعودی با کاهش و با کشورهای همسایه امارات متحده عربی ، پاکستان ، افغانستان ، عمان ، فدراسیون روسیه ، قزاقستان و بحرین با افزایش روبرو بوده است .

|

نظرات کاربران