در حال بارگذاری ...

بررسی راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه ایران و ازبکستان در حوزه حمل و نقل

عوارض دریافتی از رانندگان ترانزیت مشکلی است که مدتهاست بین دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم تا این مانع نیز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اینکه مبلغ عوارض در دو طرف باید کاملا یکسان و به یک اندازه باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با سفیر ازبکستان در ایران ، راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه حمل و نقل بررسی شد .

شهرام آدم‌نژاد با تاکید بر افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه حمل و نقل گفت : ایران و ازبکستان ارتباط حمل و نقلی موثری با یکدیگر دارند و هنوز هم امکان افزایش جابه‌جایی کالا بین دو کشور وجود دارد و خوشبختانه شیوع کرونا هم نتوانست تاثیری بر روابط دو طرف بگذارد .

آدم‌نژاد در این جلسه ، پیشنهاد امضای تفاهمنامه پروتکل‌های بهداشتی را مطرح کرد و گفت : بعد از شیوع ویروس کرونا با برخی کشورهای همسایه تفاهمنامه اجرای پروتکل‌های بهداشتی را امضا کرده‌ایم و آمادگی خود را برای امضای این تفاهمنامه با ازبکستان اعلام می کنیم . این پیشنهاد با استقبال «بهادر عبدالله اف» سفیر ازبکستان رو‌به‌‌رو شد .

در ادامه جلسه موضوع انعقاد تفاهمنامه جدید در حوزه حمل و نقل جاده ای مطرح و نتیجه این شد که روسای سازمان‌های حمل و نقل جاده‌ای دو کشور ظرف ۲ هفته آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری یک ویدئوکنفرانس انجام دهند و در خصوص کاهش عوارض متقابل ، بحث و تبادل نظر کنند تا ترانزیت در دو کشور با حداقل هزینه انجام شود .

در این خصوص همچنین ضرورت کاهش عوارض دو کشور مورد تاکید قرار گرفت . آدم‌‌نژاد در این باره توضیح داد : عوارض دریافتی از رانندگان ترانزیت مشکلی است که مدتهاست بین دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم تا این مانع نیز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اینکه مبلغ عوارض در دو طرف باید کاملا یکسان و به یک اندازه باشد .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به موافقتنامه سه‌جانبه ایران - ازبکستان - افغانستان که حدود چهار سال است تاریخ آن به اتمام رسیده است ، گفت : برای این که بتوانیم مسیرهای جایگزین دسترسی دو کشور را فعال کنیم ، لازم است تا این توافقنامه مجددا تمدید شود ؛ البته محتوای این توافقنامه قبلا فقط جاده‌ای بود اما اکنون نیاز به اصلاحات دارد و می‌توان بخش ریلی را نیز در آن گنجاند . سفیر ازبکستانی نیز این پیشنهاد را پذیرفت و قرار شد آن را با مسوولان کشورش در میان بگذارد و نتیجه در یک ویدئوکنفرانس سه‌جانبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد .

بهادر عبدالله‌اف ، سفیر ازبکستان نیز خواستار توسعه حمل و نقل این کشور تا بندر چابهار شد ؛ این موضوع نیز مورد استقبال معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و آدم‌نژاد در این باره گفت : تمایل داریم ازبکستان محوطه اختصاصی خودش را برای تخلیه بار در بندر چابهار داشته باشد و حاضریم امکانات مورد نیاز را برایشان فراهم کنیم . در نهایت قرار شد طبق توافق قبلی در اسرع وقت که امکان سفر مهیا شود ، طرف ازبکستانی ضمن بازدید از بندر چابهار در خصوص محوطه‌ای که قرار است در اختیارشان قرار گیرد با سازمان بنادر و دریانوردی بحث و تبادل‌‌نظر کنند .




مطالب مرتبط

فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

|

تخلیه و بارگیری محموله های حجیم و سنگین که از طریق دریا جابجا می شوند محدودیتی جهت تخلیه در بندر چابهار ندارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل‌ ، اعضای هیات عامل سازمان حسابرسی کشور به همراه معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع و مدیران کل حوزه معاونت برنامه ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت انعقاد قراداد هندی‌ها در بندر چابهار را تشریح ...

|

شرکت هندی فقط در بخشی از فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارش کالا با بندر چابهار همکاری خواهد داشت و مدیریت اسکله‌ها و ورود و خروج کشتی‌ها همه با سازمان بنادر و اداره‌ ‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواهد بود . هندی‌های با وارد کردن تجهیزات ، از ظرفیت‌های ایجاد ...

|

نظرات کاربران