در حال بارگذاری ...
  • بررسی راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه ایران و ازبکستان در حوزه حمل و نقل

    عوارض دریافتی از رانندگان ترانزیت مشکلی است که مدتهاست بین دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم تا این مانع نیز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اینکه مبلغ عوارض در دو طرف باید کاملا یکسان و به یک اندازه باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با سفیر ازبکستان در ایران ، راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه حمل و نقل بررسی شد .

    شهرام آدم‌نژاد با تاکید بر افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه حمل و نقل گفت : ایران و ازبکستان ارتباط حمل و نقلی موثری با یکدیگر دارند و هنوز هم امکان افزایش جابه‌جایی کالا بین دو کشور وجود دارد و خوشبختانه شیوع کرونا هم نتوانست تاثیری بر روابط دو طرف بگذارد .

    آدم‌نژاد در این جلسه ، پیشنهاد امضای تفاهمنامه پروتکل‌های بهداشتی را مطرح کرد و گفت : بعد از شیوع ویروس کرونا با برخی کشورهای همسایه تفاهمنامه اجرای پروتکل‌های بهداشتی را امضا کرده‌ایم و آمادگی خود را برای امضای این تفاهمنامه با ازبکستان اعلام می کنیم . این پیشنهاد با استقبال «بهادر عبدالله اف» سفیر ازبکستان رو‌به‌‌رو شد .

    در ادامه جلسه موضوع انعقاد تفاهمنامه جدید در حوزه حمل و نقل جاده ای مطرح و نتیجه این شد که روسای سازمان‌های حمل و نقل جاده‌ای دو کشور ظرف ۲ هفته آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری یک ویدئوکنفرانس انجام دهند و در خصوص کاهش عوارض متقابل ، بحث و تبادل نظر کنند تا ترانزیت در دو کشور با حداقل هزینه انجام شود .

    در این خصوص همچنین ضرورت کاهش عوارض دو کشور مورد تاکید قرار گرفت . آدم‌‌نژاد در این باره توضیح داد : عوارض دریافتی از رانندگان ترانزیت مشکلی است که مدتهاست بین دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم تا این مانع نیز هر چه زودتر برطرف شود . ضمن اینکه مبلغ عوارض در دو طرف باید کاملا یکسان و به یک اندازه باشد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به موافقتنامه سه‌جانبه ایران - ازبکستان - افغانستان که حدود چهار سال است تاریخ آن به اتمام رسیده است ، گفت : برای این که بتوانیم مسیرهای جایگزین دسترسی دو کشور را فعال کنیم ، لازم است تا این توافقنامه مجددا تمدید شود ؛ البته محتوای این توافقنامه قبلا فقط جاده‌ای بود اما اکنون نیاز به اصلاحات دارد و می‌توان بخش ریلی را نیز در آن گنجاند . سفیر ازبکستانی نیز این پیشنهاد را پذیرفت و قرار شد آن را با مسوولان کشورش در میان بگذارد و نتیجه در یک ویدئوکنفرانس سه‌جانبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد .

    بهادر عبدالله‌اف ، سفیر ازبکستان نیز خواستار توسعه حمل و نقل این کشور تا بندر چابهار شد ؛ این موضوع نیز مورد استقبال معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و آدم‌نژاد در این باره گفت : تمایل داریم ازبکستان محوطه اختصاصی خودش را برای تخلیه بار در بندر چابهار داشته باشد و حاضریم امکانات مورد نیاز را برایشان فراهم کنیم . در نهایت قرار شد طبق توافق قبلی در اسرع وقت که امکان سفر مهیا شود ، طرف ازبکستانی ضمن بازدید از بندر چابهار در خصوص محوطه‌ای که قرار است در اختیارشان قرار گیرد با سازمان بنادر و دریانوردی بحث و تبادل‌‌نظر کنند .




    مطالب مرتبط

    ساماندهی ، تجهیز و توسعه پایانه‌های ۱۷ بندر مسافری در کشور

    ساماندهی ، تجهیز و توسعه پایانه‌های ۱۷ بندر مسافری در کشور

    افزایش ظرفیت مسافری بنادر طی یک دهه اخیر (۹۸-۸۸) با میانگین رشد سالیانه ۱۲,۶ درصدی ، از ۷.۷ میلیون نفر در ابتدای سال ۸۸، به ۲۴.۵ میلیون نفر در پایان سال ۹۸ رسیده و در مجموع از رشد ۲۱۸ درصدی نسبت به سال ۸۸ برخوردار شده است .

    |

    نظرات کاربران