در حال بارگذاری ...

حضور مقتدرانه دریانوردان بر پهنه دریاها و اقیانوس ها

در عصر حاضر ، دریا ، کشتی و بندر ، سه وجه منسجم برای تأمین نیازهای انسان‌ و توسعه کشورها شکل داده‌اند . در این میان ، حضور مقتدرانه دریانوردان بر پهنه دریاها و اقیانوس ها است که به این انسجام معنا می‌بخشد . مسئولیت سنگین هدایت و راهبری کشتی‌های تجاری منطقه‌ای و اقیانوس‌پیما ، کشتی‌های صیادی ، ناوگان نظامی دریایی ، کشتی‌های مسافری و گردشگری ، شناورهای خدماتی و در یک کلام ، صیانت از امنیت اقتصادی و نظامی میهن مان بر عهده دریانوردانی است که در راه انجام وظیفه از هیچ ایثار و فداکاری دریغ نکرده اند .

شیوع ویروس کرونا ، حرفه دریانوردی را نیز مانند سایر مشاغل و حرفه ها با شرایط بسیار سخت و پیچیده مواجه ساخته است . این ویروس ناخوانده ، دنیا را در وضعیت غیرقابل پیش بینی قرار داده است و جهت مقابله با این بیماری خطرناک و کاهش شیوع آن ، به ناچار ، مسافرت‌ها متوقف و بسیاری از مرزهای زمینی و هوایی نیز بسته شده‌اند . اما ، دریانوردان در خط مقدم مواجهه با این پاندمی ، نقش بسیار اساسی و حیاتی در جریان جابجایی کالاهای اساسی مثل غذا ، دارو ، تجهیزات پزشکی و بهداشتی ایفا کرده اند .

آنان ، با تلاش وصف ناشدنی ، تعهد خود به تضمین جریان تجارت جهانی و زنجیره تأمین را در دوران پاندمی کووید ۱۹ به خوبی نشان داده‌اند و ناگفته پیداست که تلاش های دریانوردان جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دریانوردان سایر ملل ، نمود برجسته‌تری داشته است ، زیرا آنان علاوه بر موانعی که به دلیل شیوع ویروس کرونا با آنها مواجه‌اند ، با محدودیت های ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی نیز روبرو بوده و هستند .

و البته در روزهایی که گذشت ، اوج ایثار و از خودگذشتگی دریادلان دریانورد ، در عملیات هدایت ۵ فروند کشتی نفتکش تحت پرچم کشورمان جهت صدور محموله کالاهای نفتی ، متجلّی شد .

در پایان ، به نمایندگی از جامعه دریایی و بندری کشور ، ضمن پاسداشت خدمات مخلصانه دریانوردان فداکار و سخت‌کوش کشورمان ، فرا رسیدن پنجم تیرماه ؛ "روز جهانی دریانورد" را به این عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده ، توفیق همگی آنان را از خداوند متعال مسئلت می کنم .

 

محمد راستاد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی




مطالب مرتبط

همایش مذکور در تاریخ ۱۰ الی ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ با شعار "توسعه حمل و نقل آبی برای آینده ؛ گشودن دروازه های آفریقا" و با هدف پرداختن به اقدامات ضروری برای ایجاد بخش دریایی پایدار برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت : میزان تخلیه کالاهای اساسی در مجتمع بندری انزلی در سال ...

|

در طرح گردشگری دریایی بنادر این استان ۹ موتورلنج سنتی در بنادر بوشهر ، بوالخیر ، عامری و رستمی و ۶ شناور فلزی در بنادر بوشهر و گناوه فعالیت داشتند .

|

مؤثرتر عمل کردن مدیریت HSE در فرآیندهای عملیاتی بنادر و تقویت نظارت ، پایش و ارزیابی‌های موردنظر ، همچنین ارتقاء ایمنی بنادر از طریق افزایش ایمنی در شرکت‌های خصوصی فعال در بنادر دو هدف محوری تعریف شده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ پنجاه و هفتمین نشست کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل ، بنادر و جزایر کشور ، با حضور معاون وزیرراه شهرسازی و مدیرعامل سازمان ...

|

نظرات کاربران