اتمام عملیات اجرایی قطعات ۱ و ۲ آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در تیرماه سال جاری
قطعات ۱ و۲ که با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه ۳.۳۰۰ میلیار ریال آغاز شد ، در مجموع به طول ۶۳ کیلومتر ، از آزاد راه اصفهان-کاشان منشعب شده و تا جاده نایین - اصفهان ادامه دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از اتمام عملیات اجرایی قطعات ۱ و ۲ آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در تیرماه سال جاری خبر داد .
استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که به لحاظ موقعیت خاص آن در مرکز و به عنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور ، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست . لذا راه های استان اصفهان به عنوان چهارراه حملونقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردارند .
علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ، با بیان اینکه استان اصفهان ۲۵ هزار کیلومتر راه همسنگ و به عبارتی بیشترین درصد آزادراه و بزرگراه کشور را دارد . تشریح کرد : ورود روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران ، کاشان ، نطنز ، قم و دلیجان به اصفهان ، بار سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر تحمیل میکند که این معضل با بهره برداری آزادراه کنار گذر شرق اصفهان مرتفع میشود .
وی در خصوص مسیر آزادراه کنارگذر شرق اصفهان گفت: این آزادراه با شش باند رفت و برگشت ، از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می یابد . همچنین جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان - نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می رود ، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل می شود .
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه این آزاد راه از نظر اجرایی به ۳ قطعه مجزا تفکیک شده است تشریح کرد : قطعات ۱ و۲ که با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه ۳.۳۰۰ میلیار ریال آغاز شد ، در مجموع به طول ۶۳ کیلومتر ، از آزاد راه اصفهان-کاشان منشعب شده و تا جاده نایین - اصفهان ادامه دارد . که به لطف خدا عملیات اجرایی این دوقطعه رو به اتمام است و در نیمه اول سال جاری به بهرهبرداری می رسد .
قاریقرآن ادامه داد : قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که قرارداد مشارکت آن با سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان در دی ماه سال ۹۸ مبادله شده است . این قطعه به دلیل نزدیکی به مناطق شهری ، کشاورزی و صنعتی تعداد ابنیه، از بقیه قطعات بیشتر است و در آن ، تقاطع بزرگ با راهآهن اصفهان ، زاینده رود و شهر جدید بهارستان وجود دارد .
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه در این بخش از۴.۵ میلیون متر که باید خاکریزی انجام شود ۲.۵ میلیون متر خاکریزی صورت گرفته است گفت : از نظر ابنیه و روسازی برآورد باقی مانده بسیار زیاد است. انتهای این قطعه از گردنه لاشتر عبور کرده و دو تونل ۴۰۰ متری در انتهای مسیر وجود دارد که از نظر حجم و زمانبندی قابل توجه است .
گفتنی است با راه اندازی و استفاده از این کنارگذر شرقی، استانهای جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیکتر می شوند .