در حال بارگذاری ...

توجه به بنادر و حمل ونقل دریایی راهکار بهبود اقتصاد ایران

افزایش سرعت صادرات کالا مسئله ای است که باید از جانب تمامی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد و اگر قصد داریم با فعالان اقتصادی دنیا در بازارهای هدف مشترک رقابت کنیم باید علاوه بر بسته بندی مطلوب ، سرعت جابجایی بار را از مراکز تولیدی خود به بنادر و سپس به مقصد نهایی افزایش دهیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت : توجه به بنادر ایران و حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین الزامات بهبود وضعیت اقتصادی کشور در مواجه با تحریم و ویروس کرونا است ؛ این مساله باید از سوی مسئولان و فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد .

محمدعلی محمد میرزاییان ، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا شرایط جدیدی را تجربه کرد و به طور حتم بخش صادرات غیرنفتی نیز از این قضیه مستثنی نبود و فشارها بیش از پیش افزایش یافت ، اظهار کرد : باید تعامل بسیار خوبی بین مدیران دریایی و بندری ، صادرکنندگان و مسئولان گمرکی کشور وجود داشته باشد تا در چنین مقطع زمانی بتوان با همکاری هرچه بیشتر و بهتر فضا را به گونه ای پیش برد که بر فشارهای اقتصادی وارده غلبه کرد و با تسهیل امور اجازه نداد اقتصاد کشور از پا درآید .

وی با بیان اینکه وضعیت صادرات و واردات در چنین شرایطی تقریبا مشابه است ، خاطرنشان کرد : برای بهبود عملکرد در حوزه صادرات و واردات ضرورت دارد ، ترخیص کالا سریع تر از قبل انجام شود و به این مساله توجه جدی داشت .

نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه سرعت مناسب تخلیه و بارگیری در بنادر کشور ، روند صادرات را روان کرده است ، گفت : هرچند در برخی مناطق و بخش ها شاهد نارضایتی از سوی صادرکنندگان هستیم و در این راستا مسئولان گمرک باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند و موجب ارتقای وضعیت صادرات در این مقطع زمانی شوند .

میرزاییان با تأکید بر اینکه بهبود وضعیت صادرات و واردات، تنها مربوط به یک بخش نیست ، عنوان کرد : اتصال ریل به بنادر یکی از مهمترین الزامات افزایش سرعت جابجایی کالا است و به طور حتم موجب کاهش هزینه ها ، افزایش سرعت حمل و نقل و کاهش مدت زمان انتقال کالا و در نهایت رقابت پذیری  در بازارهای هدف می شود .

وی افزود : افزایش سرعت صادرات کالا مسئله ای است که باید از جانب تمامی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد و اگر قصد داریم با فعالان اقتصادی دنیا در بازارهای هدف مشترک رقابت کنیم باید علاوه بر بسته بندی مطلوب ، سرعت جابجایی بار را از مراکز تولیدی خود به بنادر و سپس به مقصد نهایی افزایش دهیم .

نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در این مقطع زمانی حساس نیازمند ارزهای صادراتی است ، اظهار کرد : ارتقای سرعت صادرات کالا از بنادر ایران بهترین راه حل برای بهبود وضعیت صادراتی کشور است و موجب خواهد شد تا انگیزه فعالان اقتصادی افزایش یابد .

میرزاییان ادامه داد : ایجاد مراکز تولیدی و ارزش افزوده ای در پسکرانه بنادر یا به نوعی بنادر نسل سوم یکی از مهم ترین اقدامات برای افزایش سرعت صادرات است و مسیر جابجایی بار را کوتاه می کند ، اما در عین حال باید زیرساخت های مناسب در حوزه حمل و نقل برای توسعه صادرات ایجاد شود و بنادر به عنوان مهم ترین معبر صادرات کالا از کشور باید بیشتر از هر زمانی در مقطع زمانی حساس کنونی که کشور از فشارهای ناشی از کرونا و تحریم رنج می برد مورد توجه قرار دهد .




مطالب مرتبط

اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

|

جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور مکمل یکدیگر هستند ، اگر شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود جهش تولید رقم می‌خورد و به دنبال آن توسعه اقتصاد دریامحور محقق خواهد شد زیرا این دو جدای از یکدیگر نیستند و در صورت فراهم بودن شرایط کاملا به یکدیگر وابسته‌اند .

|

تولید انرژی به ویژه انرژی خورشیدی در پسکرانه بنادر یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با توجه به ظرفیت بنادر کشور به ویژه بنادر جنوبی ایران ، به بهترین شکل شرایط را برای تولید انرژی خورشیدی فراهم کرد .

|

باید از وضع قوانین یک‌روزه و خلق‌الساعه در حوزه دریایی و بندری پرهیز و شرایطی را فراهم کرد تا با رفع بوروکراسی‌های اداری و تسهیل قوانین و مقررات موجود ، شاهد جذب و ایجاد انگیزه فعالان بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری باشیم .

|

تشکل‌ها در حوزه مهندسی سواحل و توسعه امور زیربنایی بنادر از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید با تجمیع ظرفیت حوزه مهندسی و همچنین همکاری سازمان بنادر با بخش خصوصی ، شاهد حرکت در مسیر تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور باشیم .

|

نظرات کاربران