در حال بارگذاری ...
  • توجه به بنادر و حمل ونقل دریایی راهکار بهبود اقتصاد ایران

    افزایش سرعت صادرات کالا مسئله ای است که باید از جانب تمامی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد و اگر قصد داریم با فعالان اقتصادی دنیا در بازارهای هدف مشترک رقابت کنیم باید علاوه بر بسته بندی مطلوب ، سرعت جابجایی بار را از مراکز تولیدی خود به بنادر و سپس به مقصد نهایی افزایش دهیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت : توجه به بنادر ایران و حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین الزامات بهبود وضعیت اقتصادی کشور در مواجه با تحریم و ویروس کرونا است ؛ این مساله باید از سوی مسئولان و فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد .

    محمدعلی محمد میرزاییان ، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا شرایط جدیدی را تجربه کرد و به طور حتم بخش صادرات غیرنفتی نیز از این قضیه مستثنی نبود و فشارها بیش از پیش افزایش یافت ، اظهار کرد : باید تعامل بسیار خوبی بین مدیران دریایی و بندری ، صادرکنندگان و مسئولان گمرکی کشور وجود داشته باشد تا در چنین مقطع زمانی بتوان با همکاری هرچه بیشتر و بهتر فضا را به گونه ای پیش برد که بر فشارهای اقتصادی وارده غلبه کرد و با تسهیل امور اجازه نداد اقتصاد کشور از پا درآید .

    وی با بیان اینکه وضعیت صادرات و واردات در چنین شرایطی تقریبا مشابه است ، خاطرنشان کرد : برای بهبود عملکرد در حوزه صادرات و واردات ضرورت دارد ، ترخیص کالا سریع تر از قبل انجام شود و به این مساله توجه جدی داشت .

    نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه سرعت مناسب تخلیه و بارگیری در بنادر کشور ، روند صادرات را روان کرده است ، گفت : هرچند در برخی مناطق و بخش ها شاهد نارضایتی از سوی صادرکنندگان هستیم و در این راستا مسئولان گمرک باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند و موجب ارتقای وضعیت صادرات در این مقطع زمانی شوند .

    میرزاییان با تأکید بر اینکه بهبود وضعیت صادرات و واردات، تنها مربوط به یک بخش نیست ، عنوان کرد : اتصال ریل به بنادر یکی از مهمترین الزامات افزایش سرعت جابجایی کالا است و به طور حتم موجب کاهش هزینه ها ، افزایش سرعت حمل و نقل و کاهش مدت زمان انتقال کالا و در نهایت رقابت پذیری  در بازارهای هدف می شود .

    وی افزود : افزایش سرعت صادرات کالا مسئله ای است که باید از جانب تمامی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد و اگر قصد داریم با فعالان اقتصادی دنیا در بازارهای هدف مشترک رقابت کنیم باید علاوه بر بسته بندی مطلوب ، سرعت جابجایی بار را از مراکز تولیدی خود به بنادر و سپس به مقصد نهایی افزایش دهیم .

    نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در این مقطع زمانی حساس نیازمند ارزهای صادراتی است ، اظهار کرد : ارتقای سرعت صادرات کالا از بنادر ایران بهترین راه حل برای بهبود وضعیت صادراتی کشور است و موجب خواهد شد تا انگیزه فعالان اقتصادی افزایش یابد .

    میرزاییان ادامه داد : ایجاد مراکز تولیدی و ارزش افزوده ای در پسکرانه بنادر یا به نوعی بنادر نسل سوم یکی از مهم ترین اقدامات برای افزایش سرعت صادرات است و مسیر جابجایی بار را کوتاه می کند ، اما در عین حال باید زیرساخت های مناسب در حوزه حمل و نقل برای توسعه صادرات ایجاد شود و بنادر به عنوان مهم ترین معبر صادرات کالا از کشور باید بیشتر از هر زمانی در مقطع زمانی حساس کنونی که کشور از فشارهای ناشی از کرونا و تحریم رنج می برد مورد توجه قرار دهد .




    مطالب مرتبط

    ورود اولین تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار توسط هند تا پایان سال جاری

    ورود اولین تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار توسط هند تا پایان سال جاری

    در بنادر کشور همواره علاوه بر تخلیه و بارگیری کالا به مقوله توسعه توجه ویژه ای شده است و هیچ بندری هم اکنون وجود ندارد که پروژه توسعه ای برای آن تعریف نشده و یا در حال اجرا نباشد و سازمان بنادر و دریانوردی توسعه و ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت های جدید را در دستور کار دارد .

    |

    ساماندهی ، تجهیز و توسعه پایانه‌های ۱۷ بندر مسافری در کشور

    ساماندهی ، تجهیز و توسعه پایانه‌های ۱۷ بندر مسافری در کشور

    افزایش ظرفیت مسافری بنادر طی یک دهه اخیر (۹۸-۸۸) با میانگین رشد سالیانه ۱۲,۶ درصدی ، از ۷.۷ میلیون نفر در ابتدای سال ۸۸، به ۲۴.۵ میلیون نفر در پایان سال ۹۸ رسیده و در مجموع از رشد ۲۱۸ درصدی نسبت به سال ۸۸ برخوردار شده است .

    |

    نظرات کاربران