در حال بارگذاری ...

وجود ۴.۲ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

تسریع در خروج کالا از بنادر با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت تمام شده ، جلوگیری از ماندگاری زیاد کالا ، استفاده از انبارهای خارج از بنادر به عنوان مراکز نگهداری و توزیع کالا به جای استفاده از انبارهای بنادر با هدف گذر کالا نه مرکز نگهداری و توزیع کالا را از جمله دلایلی عنوان کرد که می تواند سرعت تخلیه و بارگیری کالا از بنادر کشور را دو چندان کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن رد کردن برخی اظهارات مبنی بر معطلی بیش از دو میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور ، گفت : سازمان بنادر و دریانوردی در ترخیص و خروج این کالاها نقشی نداشته و این امر به مراجعه صاحبان کالا و صدور مجوزهای لازم از ارگان‌هایی همچون گمرک ، وزارت صمت ، سازمان استاندارد ، بانک مرکزی و... بر می گردد .

فرهاد منتصر کوهساری ، با بیان این مطلب اظهار کرد : کالاهای اساسی و دامی در کنترل بازار نقش اساسی را ایفا می کنند و در حال حاضر عدم ترخیص به موقع این کالاها باعث بروز مشکلاتی برای بنادر کشور خواهد شد ، سازمان بنادر برای خروج کالاهای اساسی و دامی هیچ مشکلی ندارد و از تسریع در خروج کالا توسط بخش خصوصی و دولتی استقبال می کند .

وی افزود : تسریع در خروج کالا از بنادر با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت تمام شده ، جلوگیری از ماندگاری زیاد کالا ، استفاده از انبارهای خارج از بنادر به عنوان مراکز نگهداری و توزیع کالا به جای استفاده از انبارهای بنادر با هدف گذر کالا نه مرکز نگهداری و توزیع کالا را از جمله دلایلی عنوان کرد که می تواند سرعت تخلیه و بارگیری کالا از  بنادر کشور را دو چندان کند .

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تجار و صاحبان کالاهای اساسی خواست تا تسریع در خروج کالاها از بنادر را در اولویت قرار دهند و گفت : در حال حاضر حدود ۴,۲ میلیون تن موجودی کالاهای اساسی در انبارها و سیلوی غلات بنادر کشور وجود دارد که فضای زیادی را اشغال کرده و بازدهی محوطه های بندری را به شدت کاهش داده است که در صورت ترخیص و خروج ضمن جبران کمبود کالا ، به بنادر برای  پذیرش شناورهای بیشتر و بهبود کیفیت خدمات بندری کمک می‌کند .

منتصر کوهساری در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌ بر اینکه آیا تعرفه‌های تصاعدی انبارداری کالا در بنادر که سال گذشته به همین تصویب شد کمکی به تخلیه بیشتر و سریعتر کالا نکرده است ؟ تصریح کرد : در سال جاری تعرفه‌های تصاعدی با دستور وزیر صنعت ، معدن و تجارت حذف شد که یکی از مشکلات هم همین است و چرا بنادر به جای محل گذر کالا به محل انبار ، نگهداری و توزیع کالا تبدیل شده و این اشتباه است ، چرا که در شرایط کنونی و با حذف تعرفه های تصاعدی نه تنها هزینه انبارداری در بنادر برای صاحبان کالا بسیار کمتر از هر انبار دیگری است بلکه دیگر هزینه‌های جانبی مانند نگهداری ، تخلیه ، بارگیری، ایمنی و ... به صورت رایگان انجام می‌شود و باید خاطرنشان کرد تعرفه‌های کنونی با توجه به نرخ ارز برای انبارداران بنادر اقتصادی نیست .




مطالب مرتبط

طی سال جاری انواع تجهیزات و ماشین‌آلات توسط بخش خصوصی در دو حوزه‌ی فعالیت‌های بندری ، تولیدی ، ارزش افزوده و عملیاتی به این بندر وارد شده است که از رشد ۱۸۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است .

|

در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با تخصیص ۵ پست اسکله برای پذیرش همزمان ۵ فروند کشتی تانکر ، توان تخلیه و بارگیری روزانه بیش از ۳۵۰۰۰ تن مواد نفتی را فراهم کرده است .

|

۲۳۷ شرکت بخش خصوصی با برخورداری از ۱۱۵۶۰ نفر نیروی انسانی در بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) فعالیت می‌نماید که با اهتمام و تشریک مساعی شرکت‌های فعال بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ تعهد اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت کامل محقق شده است .

|

سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری وزارت "صمت" تمهیداتی فراهم کرده تا سرمایه گذاران در حوزه ساخت و تامین شناورهای مسافربری درخواست های خود را به سازمان ارائه کنند و از محل وجوه ارائه شده ، تسهیلاتی با سود بسیار اندک در اختیار آنان قرار گیرد .

|

از ابتدای سال تا ۱۶ بهمن ، حدود یک میلیون و ۷۱۰ هزار تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، ۲۸ درصد داشته است .

|

نظرات کاربران