در حال بارگذاری ...
  • وجود ۴.۲ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

    تسریع در خروج کالا از بنادر با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت تمام شده ، جلوگیری از ماندگاری زیاد کالا ، استفاده از انبارهای خارج از بنادر به عنوان مراکز نگهداری و توزیع کالا به جای استفاده از انبارهای بنادر با هدف گذر کالا نه مرکز نگهداری و توزیع کالا را از جمله دلایلی عنوان کرد که می تواند سرعت تخلیه و بارگیری کالا از بنادر کشور را دو چندان کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن رد کردن برخی اظهارات مبنی بر معطلی بیش از دو میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور ، گفت : سازمان بنادر و دریانوردی در ترخیص و خروج این کالاها نقشی نداشته و این امر به مراجعه صاحبان کالا و صدور مجوزهای لازم از ارگان‌هایی همچون گمرک ، وزارت صمت ، سازمان استاندارد ، بانک مرکزی و... بر می گردد .

    فرهاد منتصر کوهساری ، با بیان این مطلب اظهار کرد : کالاهای اساسی و دامی در کنترل بازار نقش اساسی را ایفا می کنند و در حال حاضر عدم ترخیص به موقع این کالاها باعث بروز مشکلاتی برای بنادر کشور خواهد شد ، سازمان بنادر برای خروج کالاهای اساسی و دامی هیچ مشکلی ندارد و از تسریع در خروج کالا توسط بخش خصوصی و دولتی استقبال می کند .

    وی افزود : تسریع در خروج کالا از بنادر با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت تمام شده ، جلوگیری از ماندگاری زیاد کالا ، استفاده از انبارهای خارج از بنادر به عنوان مراکز نگهداری و توزیع کالا به جای استفاده از انبارهای بنادر با هدف گذر کالا نه مرکز نگهداری و توزیع کالا را از جمله دلایلی عنوان کرد که می تواند سرعت تخلیه و بارگیری کالا از  بنادر کشور را دو چندان کند .

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تجار و صاحبان کالاهای اساسی خواست تا تسریع در خروج کالاها از بنادر را در اولویت قرار دهند و گفت : در حال حاضر حدود ۴,۲ میلیون تن موجودی کالاهای اساسی در انبارها و سیلوی غلات بنادر کشور وجود دارد که فضای زیادی را اشغال کرده و بازدهی محوطه های بندری را به شدت کاهش داده است که در صورت ترخیص و خروج ضمن جبران کمبود کالا ، به بنادر برای  پذیرش شناورهای بیشتر و بهبود کیفیت خدمات بندری کمک می‌کند .

    منتصر کوهساری در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌ بر اینکه آیا تعرفه‌های تصاعدی انبارداری کالا در بنادر که سال گذشته به همین تصویب شد کمکی به تخلیه بیشتر و سریعتر کالا نکرده است ؟ تصریح کرد : در سال جاری تعرفه‌های تصاعدی با دستور وزیر صنعت ، معدن و تجارت حذف شد که یکی از مشکلات هم همین است و چرا بنادر به جای محل گذر کالا به محل انبار ، نگهداری و توزیع کالا تبدیل شده و این اشتباه است ، چرا که در شرایط کنونی و با حذف تعرفه های تصاعدی نه تنها هزینه انبارداری در بنادر برای صاحبان کالا بسیار کمتر از هر انبار دیگری است بلکه دیگر هزینه‌های جانبی مانند نگهداری ، تخلیه ، بارگیری، ایمنی و ... به صورت رایگان انجام می‌شود و باید خاطرنشان کرد تعرفه‌های کنونی با توجه به نرخ ارز برای انبارداران بنادر اقتصادی نیست .




    مطالب مرتبط

    بخش خصوصی ترانزیت را با قدرت به پیش خواهد برد

    بخش خصوصی ترانزیت را با قدرت به پیش خواهد برد

    توسعه ترانزیت ‌می‌تواند درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهد و انتفاعی ملی در پی داشته باشد . البته علاوه بر ابعاد اقتصادی این فعالیت ، زمانی که ترانزیت در کشور توسعه پیدا کند ، امنیت نیز تقویت ‌می‌شود .

    |

    نظرات کاربران