در حال بارگذاری ...
  • انجام عملیات خط کشی سطوح پروازی فرودگاه ها به طور مستمر

    در مقوله ناوبری علاوه بر وجود دستگاه‌هایی همچون ILS و DME که مرتبط با حوزه ارتباطات و ناوبری است ، ناوبری بصری نیز وجود دارد که به دو بخش لایتینگ و مارکینگ تقسیم می شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی گفت : برای افزایش سطح ایمنی پروازها مطابق با الزامات بین المللی ، عملیات خط کشی سطوح پروازی فرودگاه ها به طور مستمر در حال انجام است .

    عباس وفائی با اشاره به اینکه اداره کل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی یکی از اداره کل‌های قدیمی مجموعه شرکت فرودگاه‌ها به شمار می آید ؛ گفت : این اداره کل با توجه به نوع فعالیت ، تخصص ، شرایط و نوع توسعه ها و دستورالعمل های صادره از سازمان های نظارتی نظیر ایکائو (سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری) و بر اساس انکس‌ها ، داکیومنت‌های خاص آن‌ها فعالیت می کند . در مقوله ناوبری علاوه بر وجود دستگاه‌هایی همچون ILS و DME که مرتبط با حوزه ارتباطات و ناوبری است ، ناوبری بصری نیز وجود دارد که به دو بخش لایتینگ و مارکینگ تقسیم می شود .

    وفائی ادامه داد : بخش دیگری تحت عنوان ساینینگ نیز وجود دارد که ترکیبی از دو بخش فوق است .

    مدیر کل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی با اشاره به خط کشی و کارکرد آن در فرودگاه‌ها گفت : خط کشی در ایرساید (Air Side) فرودگاه و باند ، تاکسی وی ها ، محل توقف هواپیما ، خزش راه (سطوح پروازی) انجام می شود . خط کشی در زمان نشست و برخاست و هدایت به سمت محل پارکینگ یا خروج از پارک برای ادامه مسیر ابتدای باند کاربرد داشته و خلبان را هدایت می کند . برای انجام خط کشی ، تیم‌های مشترکی از حوزه‌های فرودگاهی و هوانوردی تشکیل و طبق تقسیم بندی وظایف هر حوزه تصمیم گیری در خصوص مسائل ارجاعی صورت می گیرد .

    به گفته وفائی ؛ پس از تصمیم گیری در کمیته فوق ، خروجی توسط همکاران اداره کل توسعه و عمران ، پیاده سازی و خط کشی توسط خودروهای ویژه و مختص خط کشی فرودگاهی توسط همکاران این اداره کل انجام می پذیرد . شکل و عرض هر کدام از مارک‌ها ، استاندارد خاص خود را دارد و با توجه به وجود سطوح متفاوت در فرودگاه‌ها عملیات خط کشی انجام می گیرد .

    مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی گفت : در فرودگاه‌های پرترددی مانند مهرآباد و مشهد عملیات خط کشی سطوح پروازی این فرودگاه‌ها توسط خودروی ویژه که قبلاً در اختیار این اداره کل بوده بازسازی شده و در اختیار این دو فرودگاه(مهرآباد و مشهد) قرار گرفته است و توسط کارکنان آموزش دیده در آن فرودگاه عملیات خط کشی انجام می شود .

    او توضیح داد : با عنایت به اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری فعالیت های اجرائی  به بخش های خصوصی ، انتخاب پیمانکار مناسب ، از طریق مناقصه در هر دوره انجام و نظارت توسط کارشناسان این اداره کل طی فرایندی مشخص صورت می گیرد . از ابتدای سال ۹۹ ، حدود ۷۶ هزار مترمربع عملیات خط کشی در تعدادی از فرودگاه‌های بندرعباس ، ابوموسی ، بندرلنگه ، ارومیه ، رامسر ، لامرد ... صورت گرفته که نزدیک به ۶۰ تن رنگ برای انجام این عملیات مصرف شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، کاپیتان محمدی بخش درباره احتمال پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران گفت : بر اساس قوانین ایکائو ، آزادی‌های مختلف ...

    |

    این تمرین با حضور ۱۵۰ نیروی امداد و نجات و همچنین ۴۵ خودرو از حوزه‌های ایمنی و امنیتی فرودگاه و سازمان های عملیاتی و امدادی استان درمدت زمان ۹۰ دقیقه برگزار شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اخطار این سازمان به تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در ...

    |

    تنکابن دارای ۷۰۰ کیلومتر راه ارتباطی است که پیگیر اجرای عملیات خط کشی در دیگر محورهای این شهرستان نیز هستیم .

    |

    بلیت مسافرانی که پرواز آنها به دلیل شرایط غیر مترقبه کنونی باطل اعلام شده اما مسافر از انجام پرواز انصراف نداده و قصد انجام مسافرت در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد باید با توجه به ظرفیت خالی صندلی پرواز و اولویت بندی مسافر (سالخورده/ نوزاد/ توانخواه/ مادر باردار و ...) بدون دریافت ...

    |

    نظرات کاربران