انجام عملیات خط کشی سطوح پروازی فرودگاه ها به طور مستمر
در مقوله ناوبری علاوه بر وجود دستگاههایی همچون ILS و DME که مرتبط با حوزه ارتباطات و ناوبری است ، ناوبری بصری نیز وجود دارد که به دو بخش لایتینگ و مارکینگ تقسیم می شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی گفت : برای افزایش سطح ایمنی پروازها مطابق با الزامات بین المللی ، عملیات خط کشی سطوح پروازی فرودگاه ها به طور مستمر در حال انجام است .
عباس وفائی با اشاره به اینکه اداره کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی یکی از اداره کلهای قدیمی مجموعه شرکت فرودگاهها به شمار می آید ؛ گفت : این اداره کل با توجه به نوع فعالیت ، تخصص ، شرایط و نوع توسعه ها و دستورالعمل های صادره از سازمان های نظارتی نظیر ایکائو (سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری) و بر اساس انکسها ، داکیومنتهای خاص آنها فعالیت می کند . در مقوله ناوبری علاوه بر وجود دستگاههایی همچون ILS و DME که مرتبط با حوزه ارتباطات و ناوبری است ، ناوبری بصری نیز وجود دارد که به دو بخش لایتینگ و مارکینگ تقسیم می شود .
وفائی ادامه داد : بخش دیگری تحت عنوان ساینینگ نیز وجود دارد که ترکیبی از دو بخش فوق است .
مدیر کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به خط کشی و کارکرد آن در فرودگاهها گفت : خط کشی در ایرساید (Air Side) فرودگاه و باند ، تاکسی وی ها ، محل توقف هواپیما ، خزش راه (سطوح پروازی) انجام می شود . خط کشی در زمان نشست و برخاست و هدایت به سمت محل پارکینگ یا خروج از پارک برای ادامه مسیر ابتدای باند کاربرد داشته و خلبان را هدایت می کند . برای انجام خط کشی ، تیمهای مشترکی از حوزههای فرودگاهی و هوانوردی تشکیل و طبق تقسیم بندی وظایف هر حوزه تصمیم گیری در خصوص مسائل ارجاعی صورت می گیرد .
به گفته وفائی ؛ پس از تصمیم گیری در کمیته فوق ، خروجی توسط همکاران اداره کل توسعه و عمران ، پیاده سازی و خط کشی توسط خودروهای ویژه و مختص خط کشی فرودگاهی توسط همکاران این اداره کل انجام می پذیرد . شکل و عرض هر کدام از مارکها ، استاندارد خاص خود را دارد و با توجه به وجود سطوح متفاوت در فرودگاهها عملیات خط کشی انجام می گیرد .
مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی گفت : در فرودگاههای پرترددی مانند مهرآباد و مشهد عملیات خط کشی سطوح پروازی این فرودگاهها توسط خودروی ویژه که قبلاً در اختیار این اداره کل بوده بازسازی شده و در اختیار این دو فرودگاه(مهرآباد و مشهد) قرار گرفته است و توسط کارکنان آموزش دیده در آن فرودگاه عملیات خط کشی انجام می شود .
او توضیح داد : با عنایت به اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری فعالیت های اجرائی به بخش های خصوصی ، انتخاب پیمانکار مناسب ، از طریق مناقصه در هر دوره انجام و نظارت توسط کارشناسان این اداره کل طی فرایندی مشخص صورت می گیرد . از ابتدای سال ۹۹ ، حدود ۷۶ هزار مترمربع عملیات خط کشی در تعدادی از فرودگاههای بندرعباس ، ابوموسی ، بندرلنگه ، ارومیه ، رامسر ، لامرد ... صورت گرفته که نزدیک به ۶۰ تن رنگ برای انجام این عملیات مصرف شده است .