در حال بارگذاری ...

آغاز طرح ارتقاء کیفیت راهداری در ۴۰۰ شهرستان‌

در تکمیل طرح ارتقای کیفیت راهداری ، «طرح توانمندسازی راهداری» در گام بعد در دستور کار است که شناسایی نیروهای آموزش‌دهنده و شناسایی نیروهای متخصص که در اتاق فکر به ما کمک کنند ، در این حوزه می‌گنجد . سازمان راهداری سازمانی خدماتی است و باید مردم این خدمات را لمس کنند ، این کار بودجه کلان نمی‌خواهد ، ولی به ابزار اولیه و ارتقای این ابزارها نیاز داریم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت : در نامه‌نگاری به روسای ادارت راهداری ۴۰۰ شهرستان ، مقرر شد در قالب ۵ محور با کاری جهادی و مستمر ، «طرح ارتقاء کیفیت راهداری» آغاز شود .

رضا اکبری امروز در نشست خبری اظهار داشت : عملیات راهداری جاده‌ها در دو بخش اجرا می‌شود که بخش اول پروژه‌های پیمانکاری است که عملیات مطالعات ،‌ مناقصه ، انتخاب پیمانکار ، اجرا و افتتاح آن به صورت روتین انجام می‌شود . بخش دیگری که در حوزه راهداری باید مورد توجه باشد و از قلم افتاده است ، «خدمات راهداری» است ، یعنی آنچه که مردم در جاده‌ها می‌بینند ، خدماتی که لمس می‌کنند و برای آنها ملموس است که در این باره می‌توان به رفع چاله جاده‌ها ، بازسازی تابلوها ، بهسازی حفاظ‌های بتونی ، حذف نخاله‌های کنار جاده و بهسازی منظر راه اشاره کرد .

«طرح ارتقاء کیفیت راهداری» کلید خورد

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد : مردم ، جاده بدون چاله ، راهدار مرتب ، فعال و منظم و در کل جاده آراسته می‌خواهند ، در این راستا در معاونت راهداری سازمان راهداری و  حمل و نقل جاده ای طرح جدید «ارتقاء کیفیت راهداری» تدوین و به «شهرستان‌ها» برای اولین‌بار ابلاغ شد . به ۴۰۰ شهرستان نامه نوشتیم و توجیه‌مان برای نامه‌نگاری با‌ ادارت شهرستان به جای ادارات کل استانی، این بود که این کار متولی خاصی در ستاد استانی و ادارات کل ندارد ، بنابراین می‌‌خواستیم به صورت مستقیم با رئیس ادارات شهرستان‌ها در این حوزه در تعامل باشیم .

راهداری باید از نظام کارگری خارج و به نظام حرفه‌ای تبدیل شود

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود : طرح ارتقاء کیفیت راهداری به دنبال این است که راهداری را از یک نظام کارگری در بیاورد و به نظام حرفه‌ای تبدیل کند ، نباید این نگاه وجود داشته باشد که کارگرِ راهدار در جاده‌ها داریم، مردم باید متوجه شوند که کیفیت کار راهداری ارتقاء یافته است ، پیش از این مردم‌ به راهداران به عنوان کارگرانی که بی‌هدف در جاده‌ها می‌چرخند نگاه می‌کردند که باید این نگاه عوض شود .

اکبری اضافه کرد : هدف ما این است که ظاهر راهدار در جاده‌ها اصلاح شود ، راهدار با برنامه در جاده حاضر شود ، راهدار در جاده مشغول کار مشخص باشد و ابزار اولیه و مناسب برای کار خود داشته باشد . راهدار باید آموزش ببیند ، توجیه شود و در کار خود متخصص باشد و با ظاهری آراسته امور راهداری را انجام دهد که در این باره نقش ادارات شهرستان مهم است .

راهدار بی‌هدف و بی‌برنامه نمی‌خواهیم

وی افزود : ما گشت راهداری داریم که بی‌هدف و بی‌برنامه در جاده‌ها پرسه می‌زنند ، نباید خودرو راهداری برای‌ تشریفات یا جابه‌جایی‌های رئیس ادارات اختصاص یابد ،‌ بلکه باید براساس برنامه ابلاغیِ گشت راهداری ، گزارش تهیه کنند و چارچوب گزارش به آنها ابلاغ شود . در این حوزه دومین بحث مورد نظر ما این است که گشت راهداری وظیفه خود را به درستی انجام دهد و طبق وظیفه کار خود را انجام دهد .

تدقیق طرح واکنش سریع راهداری در دستور کار

اکبری اضافه کرد : در سومین هدف مورد نظر ما، تدقیق طرح واکنش سریع راهداری مدنظر است که به محض اطلاع از چند موضوع ، راهدار باید به سرعت عمل کند . مصداق‌های طرح واکنش سریع یکی وجود چاله در جاده‌های شریانی است که باید یک ساعت پس از گزارش رفع شود .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود : دومین موضوع ، اصلاح گاردریل ، حفاظ و تابلوی آسیب‌دیده و خطرات ناشی از آن یک ساعت پس از گزارش است ؛ مردم می‌توانند مشکلات جاده‌ها را به ۱۴۱ اطلاع‌رسانی می‌ کنند ، سیستم پاسخگوی تلفنی آن استان بلافاصله پیام‌ها را ثبت و تا یک ساعت بعد باید مشکل جاده رفع شود . سومین گزینه از طرح واکنش سریع ، پاکسازی سطح راه در یک ساعت است و چهارمین موضوع آن ، حضور راهداری است بر سر صحنه حادثه یک ساعت پس از بروز آن حادثه است .

آراستگی ظاهر جاده و رفع مؤلفه‌های ناموزون جاده‌ای

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود : چهارمین مدلی که در طرح «ارتقای کیفیت‌ راهداری» مدنظر داریم آراستگی ظاهر جاده است ، ضرورت دارد المان‌های ناموزون و زائد در جاده‌ها حذف شود ، بهسازی حفاظ‌ها و تابلوها ، دفع نخاله‌های حاشیه راه ، منظم‌سازی حفاظ بتونی و ارتقای کیفیت منظر راه در این حوزه می‌گنجد .

بازرسی پل‌ها و آبروها در زمان مناسب‌

اکبری افزود : پنجمین مدلی که در این حوزه به آن توجه داریم، بازرسی پل‌ها و آبروها در زمان مناسب است ، یکی از مشکلات بزرگ ما در جاده‌ها ، فراموشی پل‌های کوچک و آبروها در زمان سیل است .

ارزیابی نحوه اجرای طرح ارتقای کیفیت راهداری

وی افزود : نحوه اجرای طرح ارتقای کیفیت راهداری که به شهرستان‌ها ابلاغ شده است ارزیابی می‌شود ما به ۴۰۰ شهرستان در این باره نامه داده‌ایم و ۵۰ درصد آنها هم اگر دقیق این طرح را پیاده کنند ، یعنی ۵۰ درصد راهداری کشور یک پله رشد کرده است .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد : این کار جهادی است و یک سال ممارست می‌طلبد ، باید کارگر راهداری ، آراسته ، وظیفه‌پذیر و متخصص باشد و ما هم در این حوزه همه وقت خود را به این طرح اختصاص می‌دهیم . البته درصد بالایی از کارگران راهداری ، کارگران دائمی هستند و پیمانکار به گونه‌ای انتخاب می‌شود که امکان تغییر نیروها را نداشته باشد .

«طرح توانمندسازی راهداری» مکمل «طرح ارتقای کیفیت راهداری»

اکبری اضافه کرد: در تکمیل طرح ارتقای کیفیت راهداری ، «طرح توانمندسازی راهداری» در گام بعد در دستور کار است که شناسایی نیروهای آموزش‌دهنده و شناسایی نیروهای متخصص که در اتاق فکر به ما کمک کنند ، در این حوزه می‌گنجد . سازمان راهداری سازمانی خدماتی است و باید مردم این خدمات را لمس کنند ، این کار بودجه کلان نمی‌خواهد ، ولی به ابزار اولیه و ارتقای این ابزارها نیاز داریم .

تلاش می‌کنیم به راهداری شخصیت بدهیم

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت : ما تلاش می‌کنیم به راهداری شخصیت بدهیم و از حالت کارگری صرف خارج شود.

ساخت پل ۶۰ متری روی رودخانه چگین در جاده بشاگرد - سردشت - درانگ‌مدو - بنت

وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری ساخت یک پل در منطقه بشاگرد را در دستورکار قرار داد ، اضافه کرد : بشاگرد یکی از نقاط محروم ایران در شمال‌شرقی هرمزگان است که برخورداری راه روستایی آنجا زیر ۱۰ درصد است ، در حالی که میانگین کشوری ۵۰ درصد است . این منطقه روستاهای زیادی دارد که حتی راه خاکی ندارند و ما در حال بازگشایی و راهسازی به میزان ۲۰۰ کیلومتر در این منطقه هستیم .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد : یکی از نقاط پرجمعیت این شهرستان ، منطقه گافر و پارامون است که درانگ‌مدو مرکزیت آنجاست و تعداد زیادی روستا اطراف آن است ، ۴۸  روستا و ۶ هزار نفر جمعیت در آنجا هستند و ‌جاده‌ای مهم دارند که ‌هرمزگان را به سیستان و بلوچستان متصل می‌کند و از شهرستان بشاگرد، سردشت به درانگ‌مدو و بنت متصل می‌شود ، در این مسیر رودخانه عریض چگین وجود دارد که در طول بارندگی سالانه ، اغلب پرآب می‌شود در حالی که جاده هم از کف رودخانه عبور می‌کند، رودخانه عرض زیادی دارد و هرازگاهی تا دو هفته پس از بارندگی‌ها در آن آب وجود دارد که همین امر مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده بود .

اکبری اضافه کرد : وزیر راه و شهرسازی دی‌ماه ۹۸ بازدیدی از این منطقه داشت و دستور ساخت پل روی این رودخانه را داد که بلافاصله ابتدا یک دستگاه پل لوله‌ای روی رودخانه ساختیم و سپس با تأمین تجهیزات ابتدا در دو طرف رودخانه دو کوله بتونی و سپس پل ۶۰ متری خرپایی ساخته شد که پنج‌شنبه ۱۵ خرداد‌ افتتاح شد .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه برای این پروژه ۳ میلیارد تومان هزینه انجام شد ، گفت :‌ وزیر راه پس از افتتاح این پروژه ‌اعلام کرد : «کاری جهادی و انقلابی پس از چهل سال انجام شد» . این پل ، ماشین‌رو و نفررو است و ارتباط روستای درنگ‌مدو با ۱۰۰ خانوار و ۴۸ روستای بعد از آن ، با مرکز شهرستان بشاگرد برقرار شد .




مطالب مرتبط

فردوس دارای بیش از ۷۴۵ کیلومتر جاده بین‌شهری و روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها ، همه‌ساله به تناسب اعتبارات و با تأمین قیر در برنامه این اداره قرار می‌گیرد که با توجه به خرابی رویه‌های آسفالتی محورها و نیز اولویت‌بندی آنها نسبت به انجام روکش راه‌های حوزه ...

|

تمامی محورها تحت نگهداری هستند و بایستی شبکه گسترده راه‌های استان که بسیار ذی قیمتی است را حفظ کرده چون در بحث اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت است . یکی از بهترین پروژه‌هایی که برای شبکه راه‌ها در سطح استان تعریف شده کریدور است که از سیرجان به بندرعباس به‌سمت سیرجان - شهربابک ...

|

با وجود افزایش ترددهای جاده‌ای استان در نوروز ، ترمز تصادفات و تلفات سوانح جاده‌ای کشیده شد . ۸۰ درصد محورهای استان به سامانه‌های هوشمند مجهزند . ۶۰ ترددشمار ، ۱۹ دوربین نظارت تصویری ، ۵۳ سامانه ثبت تخلفات رانندگی ، چهار سامانه توزین حین حرکت و هفت تابلو پیام متغیر فعال است .

|

مجموع اعتبارات ملی و استانی برای ساخت این جاده برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۱۵ درصد تخصیص منابع مالی را همراه داشته است .

|

طول این محور مجموعاً ۱۲ کیلومتر بوده که کار نقشه‌برداری و طراحی آن اتمام و ترانشه‌برداری مسیر روستای فوق نیز به‌صورت موازی با تعریض ابنیه آن ادامه خواهد یافت .

|

نظرات کاربران