شرط جدید اماراتی ها برای پذیرش شناورهای ایرانی
برای حمل مواد غذایی و میوه و تره بار که عمده صادرات ما به امارات است ، مقامات بندری این کشور اعلام کرده اند که باید حتماً با کانتینر یخچال دار حمل شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت : بنادر امارات اعلام کرده اند واردات میوه از ایران صرفا باید توسط کانتینرهای یخچال دار انجام شود که این امکان در لنج های سنتی ما وجود ندارد .
روانبخش بهزادیان درباره آغاز تجارت دریایی ایران و امارات متحده عربی اظهار داشت : تجارت شناورهای محلی با بنادر امارات آغاز شده است . با آغاز شیوع ویروس کرونا ، ارتباطات تجاری شناورهای ما با این کشور جنوبی خلیج فارس متوقف شده بود اما بر اساس پروتکلهای جدید بهداشتی ، این ارتباطات تجاری از سر گرفته شده است .
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود : برخی از این پروتکلها شامل «اخذ گواهی بهداشتی از سوی مالکان لنجها و شناورهای محلی» ، «صرفاً مواد خشک حمل شود» و «محل نگهداری محمولهها مرطوب نباشد» ، میشود . ما در سازمان بنادر و دریانوردی نیز برای کشتیهای ورودی به بنادر ایران برخی پروتکلهای بهداشتی را تدوین کرده ایم ؛ بازرسان این سازمان به کشتیها و شناورهای تجاری وارد شده و در صورتی که مورد مشکوکی نبینند ، اجازه تخلیه کالا را صادر میکنند .
به گفته بهزادیان ، اماراتیها نیز چنین پروتکلهایی دارند و البته صدور گواهی بهداشتی از بندر مبدأ را هم به موارد مورد نظر ، افزوده اند و باید در بندر مقصد ، از سوی مالکان شناورها ارائه شود . برای حمل مواد غذایی و میوه و تره بار که عمده صادرات ما به امارات است ، مقامات بندری این کشور اعلام کرده اند که باید حتماً با کانتینر یخچال دار حمل شود .
مدیرکل بندری سازمان بنادر گفت : کویت هم اعلام کرده که به هیچ وجه شناور چوبی را نمیپذیرد و صرفاً شناورهای فلزی را میپذیرد که این تصمیم کویت به خاطر رطوبت پذیر بودن شناورهای سنتی چوبی است . متأسفانه لنجهای سنتی و شناورهای تجاری کوچک ما امکان حمل تنها یک یا دو دستگاه کانتینر یخچال دار آن هم بر روی عرشه را دارند ؛ ولی در کل چنین امکانی در لنجهای سنتی ما وجود ندارد ؛ شاید لندی کرافت ها مجبور به حمل کانتینرهای یخچالی برای صادرات میوه و تره بار به امارات باشند .