در حال بارگذاری ...
  • تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران با اوراسیا

    از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با ۱۴.۵ درصد ، پسته تازه و خشک با ۱۱.۹ درصد ، گاز طبیعی با ۸.۱ درصد ، کیوی تازه با ۷.۲ درصد و انگور خشک با ۳ درصد دارای بیشترین سهم هستند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سید روح الله لطیفی در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور با اوراسیا گفت : میزان تجارت خارجی ایران با اوراسیا از پنجم آبان ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به بیش از دو میلیارد ۱۱۲ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۸۳۹ دلار رسیده است که این میزان شامل بیش از یک میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۳۴۰ دلار واردات و ۵۸۳ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۵۰۱ دلار صادرات است .

    لطیفی در ادامه افزود : از کل تجارت ایران با این اتحادیه بیش از یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار در رویه های صادرات و واردات که شامل ۵۳ درصد کل تجارت طرفین می شود بر اساس معافیت و تخفیفات موافقت نامه تجارت ترجیحی بوده است .

    وی در خصوص کالاهای وارداتی از این اتحادیه بر اساس این موافقت نامه تصریح کرد : از مجموع واردات کشورمان از این اتحادیه ۹۶۶ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۱۷ دلار برابر با ۳ میلیون و ۵۲ هزار و ۷۰۰ تن کالا بر اساس موافقتنامه مذکور  بوده است . بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب ، فدراسیون روسیه با بیش از ۵۳ درصد ، ارمنستان با ۲۳ درصد ، قزاقستان ۱۶ درصد و قرقیزستان با کمتر از ۱.۵ درصد است اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران به اوراسیا را شامل هستند . همچنین کشورمان بیشترین میزان واردات از حیث ارزش را به ترتیب از روسیه با بیش از ۷۸.۵ درصد ، قزاقستان با بیش از ۱۸ درصد ، روسیه سفید ۲ درصد و دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص دادند .

    لطیفی در خصوص کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا گفت : از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با ۱۴.۵ درصد ، پسته تازه و خشک با ۱۱.۹ درصد ، گاز طبیعی با ۸.۱ درصد ، کیوی تازه با ۷.۲ درصد و انگور خشک با ۳ درصد دارای بیشترین سهم هستند .

    وی در خصوص واردات از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا افزود : عمده کالاهای وارداتی از این اتحادیه ، کالاهای اساسی و نهاده های دامی را شامل می شود ، از بیست قلم اصلی کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ، جو با حدود ۲۷ درصد ، فرآورده های گندم با ۲۴ درصد ، ذرت دامی با ۱۷.۵ درصد ، روغن دانه آفتاب گردان با بیش از ۱۱ درصد ولاشه گوشت بره با ۳.۵ درصد بیشترین کالاهای وارداتی از اوراسیا هستند .

    این مقام گمرک ایران افزود : در خصوص کالاهای صادارتی با تعرفه ترجیحی ، پسته اعم از تازه وخشک با سهم ۴۳.۷ درصد ، کیوی تازه با بیش از ۴ درصد ، انگورخشک با بیش از ۱.۸ درصدرا از مجموع کالاهای صادراتی بر اساس این موافقت نامه را به خود اختصاص دادند . ضمن آنکه در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی ، جو به استثنای بذر با حدود ۴۲ درصد ، ذرت دامی با ۲۸ درصد ، روغن دانه آفتاب گردان با حدود ۱۸ درصد ، ولاشه گوشت گوسفند با ۴.۷ درصد بیشترین کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی هستند .




    مطالب مرتبط

    در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد . در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار نفت ، ۷۸۰ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی و ۳۰۰ میلیون دلار برق صادر شده است . که بدین ترتیب مجموع صادرات کشور در این مدت به رقم ۷۱ ...

    |

    برای نخستین بار است که آمار صادرات نفت ، برق و خدمات فنی و مهندسی همراه با صادرات کالاهای غیر نفتی از سوی گمرک منتشر می‌شود که این اقدام دولت در جهت شفافیت در عملکرد تجارت خارجی است . میزان صادرات نفت در ۹ ماهه امسال به ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار رسیده است .

    |

    میزان وزنی کالاهای صادر شده به روسیه در این مدت یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن بوده که ۶۶ درصد رشد نشان می‌دهد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت : تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه سال جاری با ۶.۲۰ درصد افزایش به رقم ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید . ...

    |

    نظرات کاربران