انتشار آخرین بولتن تحلیلی ایکائو درباره بحران ویروس کرونا
براساس مدل های علمی و مبتنی بر تاریخچه بحران های گذشته ، ایکائو ، ACI و یاتا ضمن ارائه ارقام و اعداد ، از میزان کاهش تقاضا و ضرر و زیان مالی در حوزه های مختلف ، سناریوهای مختلف بازآفرینی در افق های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را برای صنعت پیش بینی های لازم را هم به عمل آورده اند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاونت برنامه ریزی ، نظارت و امور اقتصادی از ابتدای شروع بحران کرونا (اسفند ۱۳۹۸) با هدف دسترسی تصمیم گیرندگان صنعت هوانوردی ، مدیریت ارشد شرکت و سازمان هواپیمایی و سایر فعالان صنعت هوانوردی ، از روند تغییرات جهانی ، منطقه ای و داخل کشور و کمک به مدیریت بهینه این بحران ، اقدام به تهیه بولتن های تحلیلی بصورت هفتگی کرد .
انتشار ویروس کرونا موجب بحران سلامت و در پی آن پیامدهای اقتصادی مخرب در سطح جهان شد بطوریکه صنعت هوانوردی و فرودگاهی دنیا بعنوان یکی از عوامل انتقال ویروس ، در سطح کشورها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند .
حمیدرضا سیدی معاونت برنامه ریزی ، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها در این باره عنوان کرد : رکود حاصل از این بحران موجب زیان مالی در صنعت هوانوردی و فرودگاهی و صنایع وابسته شد . وسعت این بحران در مقایسه با بحران های گذشته به حدی است که علاوه بر عدم امکان پیش بینی دقیق روند بازآفرینی در ماه های آتی ، دورنمای روشنی را از بازگشت به شرایط پیش از بحران در آینده نزدیک نشان نمی دهد .
سیدی در ادامه بیان داشت : سازمان ها و نهادهای متولی صنعت همچون ایکائو ، ACI و یاتا در قالب یک همکاری مشترک اقدام به مطالعه و بررسی شرایط و تحولات صنعت در ماه های اخیر کرده اند . براساس مدل های علمی و مبتنی بر تاریخچه بحران های گذشته ، ایکائو ، ACI و یاتا ضمن ارائه ارقام و اعداد ، از میزان کاهش تقاضا و ضرر و زیان مالی در حوزه های مختلف ، سناریوهای مختلف بازآفرینی در افق های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را برای صنعت پیش بینی های لازم را هم به عمل آورده اند .
وی اظهار داشت : هدف از ارائه این مدل ها کمک به کشورهای مختلف و شرکت ها و سازمان های فعال در صنعت به جهت اتخاذ سیاست های پولی و مالی و تدوین استراتژی های مناسب با هدف حفظ بقای صنعت ، حفاظت از نیروی انسانی ارزشمند و انجام اقدامات لازم جهت بازآفرینی هرچه سریعتر صنعت به شرایط پیش از بحران و کاهش ضررهای مالی حاصل از آن است . در همین راستا معاونت برنامه ریزی ، نظارت و امور اقتصادی از ابتدای شروع بحران کرونا (اسفند ۱۳۹۸) با هدف دسترسی تصمیم گیرندگان صنعت هوانوردی ، مدیریت ارشد شرکت و سازمان هواپیمایی و سایر فعالان صنعت هوانوردی ، از روند تغییرات جهانی ، منطقه ای و داخل کشور و کمک به مدیریت بهینه این بحران ، اقدام به تهیه بولتن های تحلیلی بصورت هفتگی کرد .
وی اضافه کرد : اقدامات فوق در قالب یک کارگروه ویژه و با همکاری مشترک و ارزشمند دفتر برنامه ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد ، دفتر بازرگانی و سرمایه گذاری و اداره کل مالی و درآمد توسط گروه همکاری های بین المللی و براساس طبقه بندی اطلاعات به صورت منظم در اختیار هیات مدیره شرکت جهت تصمیم سازی و سایر متخصصان و صاحب نظران صنعت قرار گرفته است .
گفتنی است ؛ علاوه بر موارد فوق ، تهیه و تدوین بولتن های توصیه ای و تحلیلی مراجع معتبر بین المللی مانند ایکائو ، ACI و یاتا بطور مستمر توسط گروه همکاری های بین المللی انجام و منتشر شده است .
یادآور می شود ؛ آخرین بولتن تحلیلی ایکائو در خصوص تاثیرات مخرب و پیامدهای بحران کرونا بر صنعت هواپیمایی دنیا ، حاوی آخرین و به روز ترین آمار و ارقام مربوط به میزان کاهش در تعداد مسافر و پروازهای بین المللی و دلایل آن ، میزان ضرر و زیان در حوزه های فرودگاهی ، شرکت های هواپیمایی و سایر صنایع وابسته در سال میلادی ۲۰۲۰ به همراه آخرین پیش بینی ها و سناریوهای علمی در خصوص نحوه بازآفرینی بخش های مختلف صنعت و برون رفت از آن بوده که امروز منتشر شد و در پورتال همکاری های بین المللی قابل دسترسی است .
گفتنی است ؛ با تکیه و بر اساس داده ها و تحلیل های بین المللی و داخلی ، بایستی نسبت به تدوین استراتژی ها و اتخاذ تصمیمات کلان جهت مدیریت این چالش در صنعت هوانوردی کشور اقدام و برای بازگشت هرچه سریعتر به شرایط پیش از بحران تلاش کرد .