افتتاح ۲ قطعه از راهآهن چابهار - زاهدان تا پایان امسال
قطعه باقیمانده این طرح نیز خرداد سال آینده نهایی و تکمیل خواهد شد و به امید خدا تا سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید . بیشاز چهار هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰ میلیون یورو به این طرح تخصیص یافته که به صورت نقد در دسترس است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت : ۲ قطعه از سه قطعه راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد .
محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد : طرح ریلی چابهار - زاهدان یکی از طرحهای مهم دولت است که میتواند بندر اقیانوسی غیر تحریمی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند . این طرح در سه قطعه چابهار - ایرانشهر ، ایرانشهر - خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است . در دهه فجر امسال قطعه زاهدان - خاش متصل و تا اسفند امسال قطعه چابهار - ایرانشهر نیز تکمیل خواهد شد .
وی تصریح کرد : قطعه باقیمانده این طرح نیز خرداد سال آینده نهایی و تکمیل خواهد شد و به امید خدا تا سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید . بیشاز چهار هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰ میلیون یورو به این طرح تخصیص یافته که به صورت نقد در دسترس است .
پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس یکی از طرحهای مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راهاندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد میکند . خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است .
این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است . مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدی در حال اجراست . این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک ، نیکشهر ، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل شده و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل میشود .
از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور ، اتصال بندر تجاری ، ترانزیتی ، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه ، کمک به توسعه سواحل مکران ، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است .
راه آهن چابهار - زاهدان - میلک - سرخس به عنوان اصلی ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوهبر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی ، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت . ایجاد زیرساخت ریلی سبب دسترسی بهتر به معادن غنی استان شده و بهرهبرداری از آنها را مقرون به صرفه می کند ، علاوه بر این مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در زمینه فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم می شود .