فعالیت ۳۵۰ کارگاه عمرانی در طرح سراسری ارتقا کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور
بر اساس برداشتهای میدانی از حدود ۳۴ هزار و ۶۳۳ کیلومتر راه شریانی ، ۳۳ درصد از راههای شریانی کشور نیاز به بهسازی روکش دارد یا باید با توجه به میزان خرابی لکه گیری و روکش موضعی شود . همچنین ۳۵ درصد نیاز به روکشهای حفاظتی دارد و حدود ۳۲ درصد از راههای شریانی کشور نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند و نیاز به مجموعه عملیات نگهداری جاری دارند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی از فعالیت ۳۵۰ کارگاه عمرانی مربوط به طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور خبر داد و گفت : این طرح در راستای دستیابی به پنج هدف اصلی تعریف شده است .
محمد اسلامی با اشاره به طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور اظهار داشت : در حال حاضر طول شبکه راههای کشور حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر از انواع راهها بوده که حدود ۳۴ هزار کیلومتر از آن را شریانهای حیاتی کشور تشکیل میدهند .
وی افزود : بر اساس برداشتهای میدانی از حدود ۳۴ هزار و ۶۳۳ کیلومتر راه شریانی ، ۳۳ درصد از راههای شریانی کشور نیاز به بهسازی روکش دارد یا باید با توجه به میزان خرابی لکه گیری و روکش موضعی شود . همچنین ۳۵ درصد نیاز به روکشهای حفاظتی دارد و حدود ۳۲ درصد از راههای شریانی کشور نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند و نیاز به مجموعه عملیات نگهداری جاری دارند .
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : با عنایت به محدودیت منابع مالی و اعتباری از یک سو و از طرفی به منظور جلوگیری از رشد افزایشی و غیرقابل کنترل خرابی رویه محورها و در راستای اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف جهش تولید ، سازمان راهداری و حملونقل جادهای به کارگیری روشهای زود بازده و کم هزینه با رویکرد جدید و استفاده از عملیات پیشگیرانه و روشهای حفاظتی از قبیل میکروسرفیسینگ ، چیپسیل ، فوگ سیل و ... را در سال جاری در دستور کار قرار داده است . اگر چه توسعه و گسترش شبکه راهها یکی از شاخصهای اساسی رشد اقتصادی کشور به شمار میرود اما لازمه بهره گیری از پتانسیل راههای موجود ، حفظ و نگهداری از آنهاست .
وزیر راه و شهرسازی اهداف نگهداری از راههای کشور را حفظ و حراست از سرمایه گذاریهای کلان گذشته و سرمایههای امروز ، افزایش دارایی های سرمایه ای از طریق بهینه سازی راههای موجود ، تسهیل تردد وسائط نقلیه و برقراری ارتباط جادهای مستمر و ایمن ، تامین ایمنی عبور و مرور ، تقلیل زمان و هزینه سفر و کاهش استهلاک وسائط نقلیه و کاهش مصرف سوخت برشمرد .
اسلامی با بیان این که «مدیریت کلان و سیاست گذاری این وظیفه خطیر در سطح ستاد وزارت راه و شهرسازی بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است» ، یادآور شد : بدنه اجرایی این سازمان آمادگی دارند تا با بهرهگیری از مدیران و کارشناسان با تجربه و کارآمد و استفاده از دانش روز در این حوزه ، زمینه اجرای یک راهداری نوین و به دنبال آن ایجاد جاده هایی ایمن برای کاربران جاده ای را در کشور تحقق بخشند .