در حال بارگذاری ...
  • برنامه ریزی برای استقرار سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در آینده نزدیک

    حمایت همه جانبه مجموعه شرکت فوردگاه ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری در استقرار کامل مدیریت اطلاعات هوانوردی در تمام جوانب فناوری و سیستمی رشد سریع کشور را در حوزه ناوبری هوایی از این منظر تضمین می کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی از برنامه ریزی برای تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی در آینده نزدیک خبر داد .

    فرا رسیدن ۱۵ می (۲۶ اردیبهشت) ، روز جهانی اطلاعات هوانوردی فرصتی شد تا در گفت و گو با روح اله صالحی ، سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی به مرور دلیل نامگذاری این روز و مهمترین برنامه های این اداره در سال جاری بپردازیم .

    صالحی که از اسفند ۹۸ سرپرستی اداره اطلاعات هوانوردی را بر عهده گرفته ، با اشاره به اینکه سابقه نامگذاری ۱۵ می به نام روز جهانی اطلاعات هوانوردی به تعیین سرویس اطلاعات هوانودری به عنوان یکی از سرویس های ناوبری هوایی کشورها در سال ۱۹۵۳ بازمی گردد ، می گوید : متناظر آن ضمیمه ۱۵ پیمان شیکاگو تدوین و با تصویب شورای عالی ایکائو ۱۵ می به عنوان روز اطلاعات هوانوردی ثبت شد .

    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی توضیح می دهد : تاریخ زندگی بشر ، سه دوره را سپری کرده است ، یکی عصر کشاورزی که تا قرن ۱۷ را شامل می شود و نیروی محرک بشر بازوی وی بوده است ، دیگری قرن ۱۷ تا اواخر قرن بیستم که ماشین جای انسان را گرفت و از اواخر قرن بیستم تاکنون که عضو ارتباطات و اطلاعات است و داشتن اطلاعات مزیت رقابتی دولت ها ، سازمان ها و شرکت ها محسوب می شود . از ابتدای قرن ۲۱ رویکرد ایکائو از سرویس ناوبری سنتی به PBN (ناوبری مبتنی بر عملکرد) تغییر کرده که در آن به جای استفاده از تجهیزات زمینی ، ناوبری مبتنی بر استفاده از ماهواره ها و اطلاعات دقیق به روز شده است .

    وی می افزاید : از زمان این تغییر رویکرد ، ایکائو به تدوین مقررات و دستورالعمل هایی برای در دسترس بودن اطلاعاتی باکیفیت تضمین شده از لحاظ دقت ، در دسترس بودن و سرعت انتقال پرداخته و سرویس اطلاعات هوانوردی را به مدیریت اطلاعات هوانوردی تغییر داده است . در این راستا کشورها ترغیب شده اند که از زیرساخت های ارتباطی نوین مانند AMHS و سامانه های IPbase استفاده کنند . در راستای این تحولات ایکائو محصولات اطلاعات هوانوردی را از کاغذی به ارایه داده ها و نقشه های دیجیتال و الکترونیکی مکان مرجع تغییر داده است .

    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی وظیفه اصلی این اداره را ارایه سرویس اطلاعات هوانوردی به تمام فرودگاه های کشور و نیز سایر اداره های کل زیرمجموعه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان می کند و می افزاید : این اداره به شرکت های هواپیمایی و نیز سازمان هواپیمایی کشوری و تمام بخش های صنعت هوانوردی کشور سرویس اطلاعات هوانوردی ارایه می کند و در برنامه ریزی استراتژیک ایکائو از مدیریت اطلاعات هوانوردی به عنوان هسته مرکزی اطلاعات در مدیریت ترافیک هوایی یاد می شود .

    صالحی همچنین با بیان اینکه اداره اطلاعات هوانوردی متولی تولید اطلاعات هوانوردی شامل اطلاعات پایدار ، نشریه اطلاعات هوانوردی ، بخشنامه های هوانوردی ، اطلاعیه هوانوردی ، نوتام و نوتام برف و نیز نقشه های هوانوردی است ، می گوید : مطابق استانداردهای منتشر شده در انکس ۱۵ ایکائو ، کاربران صنعت هوانوردی زمانی مجاز به استفاده از خدمات ، سامانه ها ، تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی و سطوح پروازی هستند که اطلاعات هوانوردی آن ها در یکی از محصولات مدیریت اطلاعات هوانوردی منتشر و به تایید قانونگذاران مربوط رسیده باشد .

    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی در معرفی مهمترین برنامه های امسال این اداره عنوان می کند : سال گذشته در راستای اجرای الزامات برنامه ناوبری هوایی جهانی و ارایه محصولات دیجیتال و سیستم های تعامل پذیر با حمایت مجموعه مدیریتی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ، مقدمات تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی فراهم شد که امید است با تداوم این حمایت ها درآینده نزدیک عملیاتی و راه اندازی شود . در این طرح اطلاعات و نقشه های مربوط در فرمت های دیجیتال به کاربران ارایه می شود و امکان تبادل اطلاعات با کشورهای همسایه و ایجاد شبکه اطلاعاتی منطقه برای ارایه سرویس به کاربران صنعت هوانوردی فراهم می شود .

    صالحی همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه داده عوارض زمین و موانع مصنوعی (etod) برای فرودگاه های بین المللی کشور در سال جاری خبر می دهد و می افزاید: این پایگاه، اطلاعات ارتفاعی سطح زمین و موانع مصنوعی مستقر شده در حریم فرودگاه ها را شامل می شود که این اطلاعات طرح های تقرب ، مسیرهای پروازی و سطوح بی خطری پرواز را از نفوذ موانع و مخاطرات مربوط محافظت می کند .

    وی با تاکید بر اینکه حرکت ایران در استقرار مفهومی و عملی مدیریت اطلاعات هوانوردی و اتوماسیون جامع اطلاعات هوانوردی یک موج وسیع و اثرگذار بر سیستم حمل و نقل هوایی ایران خواهد داشت ، می گوید : حمایت همه جانبه مجموعه شرکت فوردگاه ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری در استقرار کامل مدیریت اطلاعات هوانوردی در تمام جوانب فناوری و سیستمی رشد سریع کشور را در حوزه ناوبری هوایی از این منظر تضمین می کند .

    صالحی تاکید می کند : حوزه مدیریت اطلاعات هوانوردی یک فرصت ارزشمند در بعد منطقه ای و جهانی و یک قوت درون سیستمی است و در صورتی که مدیران ارشد با اولویت مادی و معنوی به این بخش بنگرند استراتژی نفوذ منطقه ای و بین المللی را برای تمام صنعت هوانوردی به طور عام و حوزه سر ویس های ناوبری هوایی به طور خاص فراهم می کند .




    مطالب مرتبط

    پیش بینی کاهش ۴۶ درصدی تعداد مسافران فرودگاهی کشور

    پیش بینی کاهش ۴۶ درصدی تعداد مسافران فرودگاهی کشور

    در صورت تبعیت صنعت هوانوردی ایران از مدل های پیش بینی بین المللی برای خاورمیانه شاهد کاهش ۴۶ درصدی در تعداد مسافران هوایی خواهیم بود که به تبع آن درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی فرودگاهی نیز کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت .

    |

    نظرات کاربران