در حال بارگذاری ...

افتتاح بیش از ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی تا پایان سال جاری

بهره‌برداری از محور خواف - هرات علاوه بر رونق اقتصادی ، دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را به همراه دارد و نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین ایران با دیگر کشورها ، دریاهای آزاد و اروپا دارد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها گفت : در سال جاری تکمیل ۹ پروژه ریلی در اولویت اجرایی قرار دارد و تا پایان سال در صورت تامین منابع لازم بیش از ۴۰۰ کیلومتر دیگر به طول شبکه ریلی کشور افزوده خواهد شد .

عباس خطیبی ضمن اعلام این خبر گفت : در سالجاری ۹ پروژه ریلی به طول هزار و ۶۶۶ کیلومتر در اولویت اجرایی قرار دارد و چند مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود .

وی از بهره‌برداری بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سالجاری خبر داد و افزود : در سال جدید محور یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر ، محور خواف - هرات به طول ۱۲۰ کیلومتر ، محور بستان آباد – تبریز (خاوران) به طول44 کیلومتر و محور رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید .

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری از این خطوط را در سطح ملی و بین‌المللی مهم ارزیابی کرد و گفت : بهره‌برداری از محور خواف - هرات علاوه بر رونق اقتصادی ، دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را به همراه دارد و نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین ایران با دیگر کشورها ، دریاهای آزاد و اروپا دارد .

خطیبی بهره‌برداری از راه‌آهن یزد - اقلید را از دیگر اهداف سالجاری ذکر کرد و اظهار داشت : این مسیر ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال شرقی - جنوب غربی کشور است که استان‌های فارس و بوشهر را از طریق مسیر میانبر به استان‌های یزد ، خراسان جنوبی ، خراسان رضوی ، کرمان ، سیستان و بوچستان و هرمزگان متصل می‌کند .

وی با اشاره به راه‌آهن بستان آباد - تبریز  و بهره‌برداری از آن در سالجاری ادامه داد : این خط ریلی به طول ۴۴ کیلومتر موجب اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی کشور است و ترابری ریلی به مرزهای جلفا و رازی از این مسیر برقرار خواهد شد و در حال حاضر از میانه تا بستان آباد افتتاح شده و در سالجاری با تکمیل بخش بستان‌آباد تا خاوران خدمات مسافری و باری به شهر تبریز میسر خواهد شد .

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری خط ریلی رشت - کاسپین در سالجاری را یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه شبکه ریلی کشور دانست و گفت : این پروژه برای اتصال بندر و منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی احداث می‌شود که علاوه بر رونق تجاری منطقه با ایجاد پس کرانه ریلی امکان صادرات و واردات به کشورهای حاشیه خزر  و ترانزیت از این کشورها به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را فراهم می‌کند .

وی در خصوص هدف‌گذاری سالجاری توضیح داد و گفت : ۲۳۰ کیلومتر روسازی ، ۳۰۰ کیلومتر زیرسازی و بیش از ۱۴ هزار متر مربع عملیات در بخش ایستگاه‌ها هدف‌گذاری سال جاری در توسعه خطوط ریلی کشور است که تخصیص نقدی و به موقع اعتبارات نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت .

 خطیبی با اشاره به اولویت توسعه شبکه ریلی کشور در سیاست‌گذاری‌های دولت یادآور شد : به منظور تحقق اهداف لازم است روش‌ها و تضمین‌های کافی برای هماهنگی برنامه‌های اجرایی با سیاست‌های کلی حمل و نقل تدوین و تصویب شود .




مطالب مرتبط

اتصال استان چهارمحال بختیاری به شبکه ریلی و کاهش تصادفات جاده ای از مهمترین دستاوردهای این طرح ملی است .

|

تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم . در هیچ کجای ۱۵۱ کیلومتر مسیر ریلی همدان _ سنندج اراضی ملی وجود نداشت و این مسیر دارای ۷۵ دستگاه پل و تقاطع است .

|

اتصال کردستان به شبکه ریلی و احداث مسیر ریلی همدان به سنندج بود که این راه‌آهن بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار می‌رود . با اجرای این پروژه بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود .

|

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

نظرات کاربران