حمایت دولت از شناورهای تفریحی و مسافری در ایام شیوع ویروس کرونا
برای کاهش آثار تحریم سعی کردیم با مکانیزمهای قراردادی و اصلاح مدلهای مالی شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم تا طرفین قرارداد متضرر نشوند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : سازمان بنادر برای جبران خسارت شرکت های فعال بندری ناشی از شیوع ویروس کرونا ۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده که تشریفات ارائه آن در حال انجام است .
محمد راستاد درباره واردات کالای اساسی به بنادر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا و اعمال مقررات قرنطینه در بنادر کشورهای خارجی ، اظهار داشت : طبیعتا شرایط ناشی از بحران شیوع کرونا بر تمام امورات مرتبط با تجارت بین الملل موثر بوده و کشتیرانی تجاری هم متأثر از شرایط تجارت بین المللی است .
وی با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود است ، افزود : میزان محمولههایی که منتظر تخلیه و کالاهای در حال تخلیه هستند ، حدود یک میلیون تن است ، بنابراین از نظر موجودی کالاهای اساسی و استراتژیک مشکلی نخواهیم داشت .
راستاد با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکلی در تامین کالای اساسی نداشته ایم و کشتیها بین بنادر تردد می کنند ، تصریح کرد : در حال حاضر بازار حمل و نقل دریایی بازاری است که عرضه در آن بیشتر از تقاضا است .
کرونا ؛ تهدیدی از باب تردد کشتیهای حامل کالاهای اساسی ایجاد نکرد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : در این شرایط طبیعی است که شرکتهای کشتیرانی به دنبال حمل محموله هستند و به نظر نمیرسد کرونا تهدیدی از باب تردد کشتیهای حامل کالاهای اساسی ایجاد کند .
راستاد درباره سهم شرکتهای بندری و دریایی از بسته حمایتی ۸ هزار میلیارد تومانی دولت برای بخش حمل و نقل ، اظهار داشت : پیشنهادی که سازمان بنادر برای جبران خسارتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده ۵۰۰ میلیارد تومان است که تشریفات ارائه آن در حال انجام است .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فعالان بندری که بیشترین تاثیر منفی از شرایط شیوع کرونا شامل حال آنها شده را شناسایی کردهایم ، گفت : تسهیلات یاد شده به مجموعه های اختصاص پیدا می کند که بیشترین خسارت را از ویروس کرونا متحمل شدند . شرکتهایی که در زمینه خدمات بندری فعالیت میکنند و تحت شرایط شیوع کرونا متضرر شدهاند ، مشمول این بسته حمایتی قرار خواهند بود و به دنبال این هستیم که اشتغال در تمام این حوزهها حفظ شود .
اصلاح قراردادها و مدل های مالی
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در شرایط شدت تحریمها هم همواره سیاست ما تثبیت اشتغال در شرکتهای بندری بوده است ، گفت : برای کاهش آثار تحریم سعی کردیم با مکانیزمهای قراردادی و اصلاح مدلهای مالی شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم تا طرفین قرارداد متضرر نشوند .
وی درباره حمایتهای دولت از مالکان ناوگان سنتی ، در شرایط شیوع کرونا ، تصریح کرد : فعالیتهای مرتبط با کشتیرانی از جمله ناوگان سنتی که به دلیل اعمال مقررات مربوط به شیوع کرونا در کشورهای همسایه ، با ممنوعیت یا محدودیت تردد دچار خسارتهای قابل توجهی شدهاند که البته این یک موضوع جهان شمول بوده و در تمام عرصهها فعالیتهای این چنینی دچار بحران شدهاند .
درآمد مالکان ناوگان گردشگری به حداقل رسید
راستاد با اشاره به حمایتهای دولت از شناورهای تفریحی و مسافری گفت : ناوگان تفریحی و مسافری در ایام نوروز که بیشترین فعالیت را داشتند شامل مقررات ممنوعیت تردد قرار گرفتند و از آنجا که فعالیت گردشگری در نوار ساحلی کشور به ویژه جنوب ممنوع شد ، درآمد مالکان ناوگان گردشگری به حداقل رسید و این قشر زیان سنگینی را متحمل شدند .
وی افزود : مکانیزم حمایتی برای این دارندگان شناورهای تفریحی و مسافری ، استمهال تسهیلات است و این افراد شامل تنفس در بازپرداخت اقساط به ویژه تسهیلات اخذ شده از محل وجوه اداره شده میشوند که مدت زمان استمهال این تسهیلات حداقل سه ماه است .