در حال بارگذاری ...
  • جزئیات حمل و نقل مسافران درون شهری با استفاده از اتوبوس‌های بین شهری و حومه ای

    اتوبوس‌های برون شهری از قدرت و سرعت بسیار بالاتر و نیز ارتفاع بلندتری نسبت به اتوبوس‌های درون شهری برخوردارند که عملاً امکان استفاده از آنها را در مسافت‌های کوتاه درون شهری غیر ممکن می‌کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت : قرار است اتوبوس‌های بین شهری به جابه جایی مسافران شهرهای اقماری تهران و اتوبوس‌های حومه‌ای نیز به انتقال مسافران درون شهری اقدام کنند .

    حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در نشست هیئت دولت از ورود اتوبوس‌های بین شهری به ناوگان حمل و نقل درون شهری خبر داد . اتفاقی که به گفته رئیس جمهور اگرچه برای جبران کاهش کمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری و با هدف اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تدوین شده ، اما بسیاری از کارشناسان حمل و نقل را متعجب کرد ؛ چرا که هرچند پیش از این اتوبوس‌های درون شهری به ناوگان درون شهری به خصوص در سال‌های اخیر و در نقل و انتقال زائران اربعین استفاده می شده ، اما برعکس آن یعنی استفاده از اتوبوس‌های برون شهری برای حمل و نقل درون شهری مسبوق به سابقه نیست .

    ایده استفاده از اتوبوس‌های بین شهری در حمل و نقل مسافران درون شهری به یک هفته اخیر و طراحی آن نیز گفته می‌شود که به یکی از مقامات ارشد وزارت کشور برمی گردد که این ایده در ستاد کرونا نیز مطرح و مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفته است .

    در حالی ایرادات اساسی به این طرح وارد است که مهمترین آن ها ، تفاوت قیمتی اتوبوس‌های بین شهری با درون شهری است که سبب می‌شود تا مالک و سرمایه گذار این اتوبوس‌ها به دنبال کسب درآمد از راه جابه جایی مسافران باشند به خصوص که کرایه حمل مسافر درون و برون شهری تفاوت بالایی با هم دارند .

    بنابراین مالک اتوبوس بین شهری نمی‌تواند هزینه استهلاک خودروی چند میلیاردی خود و نیز تسهیلات سنگین و گران قیمت آن را با کرایه حمل مسافر درون شهری و نیز را جبران کند .

    از سوی دیگر ، اتوبوس‌های برون شهری از قدرت و سرعت بسیار بالاتر و نیز ارتفاع بلندتری نسبت به اتوبوس‌های درون شهری برخوردارند که عملاً امکان استفاده از آنها را در مسافت‌های کوتاه درون شهری غیر ممکن می‌کند .

    ‌نرخ کرایه هنوز مشخص نیست

    در همین راستا شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره استفاده از اتوبوس‌های برون شهری برای جابه جایی مسافران درون شهری اظهار داشت : ما در وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود برای کمک رسانی به ستاد ملی مبارزه با کرونا و شهرداری تهران را اعلام کرده‌ایم . قاعدتاً اتوبوس‌های بین شهری نمی‌توانند وارد درون شهرها شوند .چرا که هم به لحاظ سرمایه گذاری و تفاوت قیمتی و هم به لحاظ نوع کاربری ، اتوبوس‌های بین شهری لوکس‌تر هستند و مالک اتوبوس‌ها، سرمایه گذاری کلانی برای خرید آنها کرده‌اند .

    معاون وزیر راه بیان داشت : ما در وزارت راه به متولیان حمل و نقل درون شهری پیشنهاد داده‌ایم با توجه به اینکه شهرداری‌ها مسئول جابه جایی مسافران شهرهای اقماری با شهرهای مادر و کلان شهرها هستند ، اتوبوس‌هایی که برای انتقال مسافران حومه‌ای استفاده می‌شوند ، به داخل شهرها بیایند و اتوبوس‌های بین شهری نیز مسافران شهرهای اقماری را منتقل کنند .

    وی در خصوص کرایه حمل مسافران شهرهای حومه‌ای تهران با اتوبوس‌های بین شهری گفت : هنوز کرایه جابه جایی مسافران با اتوبوس‌های بین شهری تعیین نشده و قرار است شهرداری تهران با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، نرخ کرایه حمل را تعیین کنند .




    مطالب مرتبط

    مراکز تخلیه در صورتی که بتوانند روزانه تعداد قابل قبولی از ناوگان حامل محصولات را تخلیه کنند به‌نحوی که از ایجاد صف و خواب ناوگان جلوگیری شود ، حمل و نقل را پویا تر کرده و دیگر کمبود کامیون نخواهیم داشت و کرایه‌ها نیز افزایش نمی‌یابد .

    |

    از ۴ پرونده تخلف ثبت‌ شده ، برای ۳ مورد تذکر و یک مورد نیز محرومیت راننده از رانندگی صادر شد . این تخلفات مربوط به عدم رعایت قوانین حمل و نقل مسافر و همراه نداشتن تجهیزات مورد نیاز ناوگان مسافری بوده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیدکمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری به تشریح اقدامات و عملکرد شقوق مختلف حمل و نقل در ایام ...

    |

    این تعداد مسافر از طریق ۹ هزار و ۲۱۸ سفر با ناوگان عمومی و از مبدا استان به مناطق مختلف جابجا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است .

    |

    در مراکز معاینه فنی ناوگان سنگین و نیمه سنگین ، کیفیت آج لاستیک ها ، شیشه ها ، آینه ها ، کمربند ایمنی ، چراغ ها ، کپسول آتش نشانی ، موارد ایمنی داخل خودرو و آزمون های مکانیزه شامل تست ترمز ، لغزش جانبی چرخ ها ، تست آلایندگی و تست نور مورد بررسی قرار می گیرد .

    |

    نظرات کاربران