در حال بارگذاری ...
  • ادامه عملیات اجرایی پروژه تونل خوانسار در محور خوانسار - بویین میاندشت

    این تونل که به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقی می شود سه استان اراک - اصفهان - خوزستان را متصل می کند و با اتمام تونل میزان تردد از گردنه و زمان سفر کاهش یافته و ایمنی در تردد افزایش می یابد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از ادامه روند اجرایی عملیات پروژه تونل خوانسار خبر داد و گفت : با توجه به اهمیت محور خوانسار - بویین میاندشت و نقش تونل در افزایش ایمنی تردد ، با پیگیری های انجام شده و از طریق تهاتر بدهی معوقه به پیمانکار ، این پروژه مجدداً شروع شد .

    علیرضا قاری قرآن اظهار کرد : ادامه عملیات اجرایی تونل خوانسار ، با پیگیری های انجام شده و تامین اعتبار از دو محل "سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای" و "شرکت ساخت و توسعه راه ها" از ۹۹/۰۱/۱۷ رسماً آغاز شد . پروژه حفاری و احداث تونل خوانسار یکی از پروژه های راهسازی این اداره کل است که ارتباط بین شهرستان خوانسار با شهرستان بوئین میاندشت را با توجه به راه صعب العبور موجود ، تسهیل می بخشد . این منطقه به دلیل وجود گردنه با شیب‌های طولانی بسیار زیاد ، نبود مشخصات فنی منطبق با طبقه‌بندی و شرایط هندسی راه ، لغزندگی شدید مسیر ، یکی از طرح های شاخص این اداره کل است .

    وی همچنین بیان کرد : این تونل که به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقی می شود سه استان اراک - اصفهان - خوزستان را متصل می کند و با اتمام تونل میزان تردد از گردنه و زمان سفر کاهش یافته و ایمنی در تردد افزایش می یابد .  

    وی افزود : قرارداد اولیه تونل خوانسار ، به طول ۴۰۲۰ متر شامل ۱۲۰۰ متر تونل و ۲۸۲۰ متر راه های طرفین بود که بیش از ۹۰ درصد عملیات خاکی و پلسازی انجام شد و از عملیات تونل ، حفاری طاق تونل اتمام گشت و حدود ۲۰۰ متر لاینینگ (پوشش یکپارچه بتنی سقف و دیواره ها) اجرا شده است . اما به علت عدم تامین منابع مالی و مطالبات پیمانکار این پروژه نزدیک به دو سال متوقف شد .  

    به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان ، احجام عملیات خاکی ، شامل دویست و پنجاه هزار مترمکعب خاکبرداری و صدوچهل هزار مترمکعب خاکریزی بوده و تعداد ۹ دستگاه ابروی دهانه تا ۵ متر در کل مسیر وجود دارد . برای اجرای این پروژه تا کنون ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و قرارداد جدید که به مبلغ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال است ، شامل حفاری و تحکیم اولیه پاطاق به طول ۸۰۰ متر و انجام باقیمانده لاینینگ به طول ۱۰۰۰ متر است .  

    وی با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص راه های دسترسی به تونل گفت : از حدود ۱۸ کیلومتر راه های دسترسی به تونل ، ۱۴ کیلومتر در شهرستان خوانسار و ۴ کیلومتر در شهرستان بوئین و میاندشت است و برای اتصال تونل به محور خوانسار-گلپایگان حدود ۱۶ کیلومتر مسیر لازم است که در فازهای بعدی می بایست اجرا شود و بعنوان کمربندی خوانسار عمل خواهد کرد . برای اجرای مرحله تکمیل راه ها و اتصال به جاده گلپایگان حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین منابع مالی در قالب یک قرارداد مجزا و انتخاب پیمانکار فرآیند عملیات آن هم نیز اجرا می شود .  

     




    مطالب مرتبط

    تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرا این پروژه هزینه شده است و برای اتمام پروژه به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است .

    |

    مبلغ پیمان پروژه «احداث باند دوم اصفهان - اردستان و کمربندی کمشچه» ۱۵۰ میلیارد ریال بوده و تاکنون ۱۵۴ میلیارد ریال برای اجرا هزینه شده‌ است همچنین برای اتمام پروژه به مبلغ یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است .

    |

    ۹۵ هزار متر مکعب خاکریزی و ۵ هزار و ۳۰۰ متر مکعب خاکبرداری می بایست برای پروژه فوق اجرا شود که در حال حاضر ۶۳ هزار و ۸۰۰ متر مکعب خاکریزی و چهار هزار متر مکعب خاکبرداری اجرا شده است .

    |

    استان اصفهان ارتباط دهنده کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که با ۹ استان کشور همجوار بوده و از این رو موضوع ترافیک، حوادث ناشی از آن و عبور و مرور خودروها از محورهای مواصلاتی بسیار حائز اهمیت است .

    |

    در ایام طرح نوروزی امسال و در راستای اطلاع رسانی مطلوب خدمات سفر ، آگاه سازی مردم و مسافران از وضعیت آب و هوایی استان اصفهان و هشدارهای هواشناسی برنامه ریزی لازم به عمل آمد و پدیده‌های جوی در طی ۲۴ ساعت رصد و پایش و اطلاع رسانی دقیق و به‌هنگام انجام شد .

    |

    نظرات کاربران