در حال بارگذاری ...
  • بازاریابی اجتماعی ، اصلاح تصویر ذهنی هوانوردی

    یک بار هم که شده ، چشم‌هامان را ببندیم و فقط به تصویر هواپیما و فرودگاه فکر کنیم . البته تصویری که در ذهن یک فعال هوانوردی نقش می‌بندد به طور حتم با تصویر کسی که تنها مسافر هواپیما بوده ، متفاوت خواهد بود . چه می‌بینیم ؟ هواپیمایی که از باند بلند می‌شود ، تصویری از یک هواپیمای دیگر که فرود می‌آید . مردمی که در فرودگاه ، چمدان به دست هستند . برخی دیگر چند شاخه گل در دست دارند. برخی پشت شیشه‌های بین سالن‌های فرودگاه اشک می‌ریزند و مسافر خود را بدرقه می‌کنند . تصمیم‌های بزرگ در فرودگاه و پیش از پرواز و حتی دستگیری مجرمان در فرودگاه .

    این تصاویر از کجا زاییده شده‌اند که برای همه مان تقریبا یکسان است ؟ تمامی این تصاویر را رسانه‌های کشور اعم از صداوسیما در قالب سریال‌ها و برنامه‌های مختلف ، روزنامه‌ها و حتی نشریات درون پروازی خود ایرلاین‌ها به ما القا کرده‌اند . درست است ، برداشت‌مان از هوانوردی را در طول نیم قرن به  مردم القا کرده‌ایم‌، اما از آنها انتظار برداشتی دیگر داریم . تصاویر هواپیما در قسمتی از فیلم به عنوان شات خنثی (نمای خنثی یا رابط) گذاشته شده است . مهماندار را همواره در حال پذیرایی نشان داده‌ایم و چه انتظاری از جامعه برای درک حرفه مهمانداری داریم ؟

    تصویر ترس ، استرس ، دوراهی بین ماندن و رفتن و هزاران درد و دغدغه را تنها در فرودگاه دیده‌ایم .

    تقریبا همه مردم خاطره صف‌های درون بانک‌ها را به خاطر داریم . اکنون چگونه ؟ آیا تصویر بانک برایمان تداعی کننده تنش و بی احترامی کارمندان است ؟ خیر ، چون در حدود پانزده سال است که تصویر بانک را در ذهن مان اصلاح کرده‌اند . لبخند ، آرامش ، احترام و مخصوصا امنیت مفاهیمی است که مشاوران توسعه ارتباطات سیستم بانکداری به خوبی از آنها بهره‌برداری کرده‌اند .

    تمامی مفاهیم مذکور و تبلیغ غیر مستقیم در ذهن مردم و به بیانی دیگر ، تاثیر بر تصاویر ذهنی را بازاریابی اجتماعی می‌گوییم . عبارت «بازاریابی اجتماعی» اولین بار در سال ۱۹۷۱ توسط فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن بیان شد و از پیکره دانش‌های گوناگون از قبیل روانشناسی ، جامعه‌شناسی ، انسان‌شناسی ، دانش سیاسی و تئوری‌های ارتباطی به همراه زمینه‌های علمی در تبلیغات ، روابط‌عمومی و تحقیقات بازار طراحی شده است .

    بازاریابی اجتماعی سعی در ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت دارد و می‌تواند برای ترویج محصولات شایسته ، ایجاد مخاطبان هدف ، جلوگیری از محصولات و خدمات ناشایست و نهایتا ترویج رفاه به کار رود .

     

    داود ربیعی - کارشناس برندینگ و توسعه هوانوردی




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل‌ ، یاتا نتایج نظرسنجی جهانی مسافران ۲۰۲۳ خود را اعلام کرد و نشان داد که مسافران همچنان سرعت و راحتی را در اولویت قرار می دهند ...

    |

    نظرات کاربران