در حال بارگذاری ...

نقش حیاتی زنجیره توزیع در تأمین اقلام مورد نیاز شهروندان در شرایط قرنطینه و شیوع ویروس کرونا

به گزارش پرتال حمل و نقل ، بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف جهان این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا یا به طور کامل در قرنطینه به سر می‌برند و یا رفت و آمدهای خود را به شکل گسترده‌ای محدود کرده‌اند . هر چند این تدابیر برای حفظ سلامت شخصی و عمومی در راستای مقابله با بیماری کووید-۱۹ اتخاذ شده است ، اما …

آیا تاثیر آن بر کسب و کارهای مختلف در نظر گرفته شده است؟

آیا به این نکته توجه شده که شهروندان با اعلام وضعیت قرنطینه مجبور به تأمین مایحتاج خود برای مدت زمان طولانی هستند؟

آیا در کلیه مناطق کشور فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها ظرفیت تأمین ملزومات کلیه شهروندان را در یک زمان مشخص دارند؟

سوالی که در این بخش پیش می‌آید و پاسخ به آن از اهمیت زیادی برخوردار است این است که :

آیا تمهیداتی برای کنترل صحیح و بهینه شبکه توزیع ، اقلام مصرفی و محموله‌های حیاتی و همچنین ناوگان خودرویی در نظر گرفته شده است؟

شرایطی که تهیه مایحتاج اولیه زندگی، داروها و مواد ضد عفونی کننده، شهروندان را آنچنان نگران کرده است که عبارتی مثل قحطی، کمبود مواد غذایی و خالی شدن فروشگاه‌ها و قفسه‌ها بین مردم دهان به دهان می‌چرخد . در این متن ضمن معرفی راهکارهای موثر به سوال ” آیا روشی برای کاهش ریسک توزیع مواد خوراکی، بهداشتی و دارویی توسط ناوگان خودوریی در شرایط حساس کنونی وجود دارد؟” پاسخ داده شده است .

اهمیت حمل‌ونقل بار در شرایط حساس کنونی

هراس از ابتلا به ویروس کرونا علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، بسیاری از کسب‌وکارها را نیز با مشکل مواجه کرده است. اولین صنعتی که با آسیب‌های جبران ناپذیری رو به رو شده، کسب و کار توزیع بار و مسافر است؛ چرا که از معدود فعالیت‌هایی است که امکان انجام آن به صورت مجازی و اینترنتی وجود ندارد. در این متن به بررسی اهمیت حمل‌ونقل بار در شرایط قرنطینه پرداخته شده است. همچنان که در مقدمه متن نیز اشاره کردیم با اعلام قرنطینه و اجبار مردم به منع رفت‌وآمد، توزیع مواد خوراکی، دارویی و بهداشتی بین محدوده‌های جغرافیایی مختلف کشور بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. ویروس کرونا شرایطی را ایجاد کرده است که تصمیم‌گیران کشوری نیز به این نتیجه رسیده‌اند هیچ اولویتی در خدمات‌رسانی وجود ندارد و باید کلیه مناطق کشور اعم از بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و … به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند و خدمات‌رسانی شوند. چرا که حفظ سلامت هر شهروند در گرو سلامت اطرافیان او خواهد بود. از همین رو برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی باید با دقت و وسواس بیشتری صورت گیرد.

بهتر است با یک مثال شروع کنیم :

همه ما زلزله کرمانشاه و روستای سر پل ذهاب را به خاطر می‌آوریم. علاوه بر این روستا، بسیاری از روستاهای اطراف نیز با مشکل رو به رو شده و نیاز به خدمات‌رسانی داشتند. کمک‌های مردمی از اقصی نقاط دنیا جمع‌آوری می‌شد و با استفاده از ناوگان خودرویی توزیع به سمت کرمانشاه روانه می‌شدند، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی، عدم کنترل و نادیده گرفتن تمهیدات امنیتی، ناوگان خودرویی اعزام شده در میانه مسیر توسط دیگر روستاها با مشکل رو به رو شده، اموال سرقت می‌شد و جان رانندگان به خطر می‌افتاد. نتیجتاً علی‌رغم حجم عظیم کمک‌های مردمی، بسیاری از آن‌ها به دست روستاهای آسیب دیده نمی‌رسید. حال شرایط کنونی را در نظر بگیرید. اکنون صحبت از بحران یک استان، شهر یا روستا نیست. صحبت از یک بلای همه‌گیر جهانی است. تصور کنید مسیرهای خلوت و جاده‌های بین شهری که تنها ناوگان با بار مواد خوراکی، دارویی و بهداشتی در آن رفت و آمد می‌کنند. حال بحران کمبود منابع را نیز به آن اضافه کنید.

اکنون :

آیا روشی برای حفظ امنیت جان رانندگان ، جلوگیری از سرقت اموال و حفظ سلامت ناوگان خودرویی در نظر گرفته شده است ؟

آسیب‌ها و مشکلات پیش روی صنعت حمل‌ونقل با خلوت شدن جاده‌ها و مسیرها

در ابتدا نیاز به توضیح است که با اعلام منع رفت و آمد دیگر ناوگان خودرویی شخصی و غیر تجاری اجازه عبور و مرور نخواهند داشت . خلوت شدن مسیرها ضمن کاهش ترافیک مشکلات بسیاری را باعث خواهد شد که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد :

خلوت شدن مسیرها و عدم حضور پلیس‌ راهنمایی و رانندگی که باعث افزایش سرعت رانندگان شده و خود تصادفات جاده‌ای را سبب می‌شود .

عدم عبور و مرور ناوگان شخصی و نا امن شدن جاده‌ها و امکان سرقت بار و ناوگان خودرویی .

در صورت خراب شدن خودرو و نیاز به کمک، خودرو باید تا رسیدن خودروی تجاری بعدی منتظر بماند .

در این بخش آسیب‌ها و مشکلات از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است :

مشکلاتی که برای مصرف‌کنندگان یا به عبارتی شهروندان در قرنطینه به وجود می‌آید .

آسیب‌هایی که صنعت توزیع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد .

نگرانی‌ها و شرایط سختی که رانندگان و خانواده آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

تغییر روش مدیریت ناوگان خودرویی و همچنین چالش‌هایی که صاحبان ناوگان خودرویی با آن رو به رو هستند .

از جمله مشکلاتی که شهروندان را با چالش رو به رو خواهد کرد، کمبود منابع است . خالی شدن فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها از اقلام خوراکی ، بهداشتی و درمانی می‌تواند به نگرانی‌های شهروندان بیفزاید . اگر اقلام مصرفی به صورت عادلانه و با برنامه‌ریزی در مکان‌های مختلف توزیع نشود هر فرد مجبور است برای خرید مایحتاج خود از محل خود خارج شده و به فروشگاه‌ها و مراکز دورتر مراجعه کند . اگر به این شرایط در ابعاد وسیع‌تری نگاه کنیم می‌بینیم که عملا قرنطینه دیگر معنایی نخواهد داشت . همچنین عدم دستیابی شهروندان به مایحتاجشان نه تنها ممکن است شرایط افراد بیمار را به سمت وخامت بیشتر سوق دهد بلکه آن‌ها را به افرادی ناراضی تبدیل می‌کند که ممکن است آثار جبران ناپذیری را به جای گذارد .

مفهوم و کاربرد مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

شرکت دلفین در سابقه کاری خود تجهیز و هوشمندسازی ناوگان خودرویی در ابعاد گسترده و ملی همچون شرکت بازارگستر پگاه ، عالیس ، قاسم ایران و … را دارد، لذا به پشتوانه تجربه چندین ساله خود، چالش‌های متعددی را در این زمینه رفع کرده و راهکارهای بسیاری را عملیاتی نموده است. همانطور که در بخش قبل بیان شد یکی از چالش‌های پیش روی توزیع کنندگان، حفظ امنیت بار و ناوگان خودرویی با توجه به خلوتی جاده‌ها و مسیرها است. وحشت، عدم اطمینان به آینده، ترس از مبتلا شدن در کنار کمبود منابع، شرایط را بغرنج کرده و احتمال سرقت محموله‌های خوراکی و درمانی را در مسیر رفت و آمد افزایش می‌دهد. همچنین این امکان وجود دارد که محموله‌های یاد شده به مقصد مورد نظر نرسیده و در جای دیگری توزیع شود.

افزایش ریسک در این صنعت، هزینه حمل بار را افزایش داده و به مشکلات صاحبان بار و مصرف کنندگان افزوده است. در نتیجه کنترل مسیر رفت و آمد ناوگان، جلوگیری از سرقت و آگاهی از عملکرد رانندگان می‌توانند چالش‌های توزیع را کاهش دهد. از طرفی رانندگان به عنوان مدافعان محموله‌های توزیع، جان خود را به خطر انداخته و نه تنها ریسک ابتلای به این ویروس را به جان خریده‌اند، بلکه امکان مورد هجوم قرار گرفتن توسط سارقان نیز وجود داشته و امنیت آن‌ها تهدید می‌شود. نه تنها آنان بلکه خانواده ایشان نیز نیاز به آرامش خاطر داشته و تنها آگاهی لحظه‌ای از موقعیت و وضعیت رانندگان است که می‌تواند این آرامش را تأمین کند. در انتها این مدیران ناوگان هستند که دیگر با روش‌های سنتی کنترلی و برنامه‌ریزی نمی‌توانند بر مشکلات کنونی فائق آیند. به عبارتی امروزه دیگر روش‌های درمانی و آگاهی پس از رخداد، کارساز نخواهد بود. مدیران باید با استفاده از ابزار مدرن، کنترل ۲۴ ساعته بر ناوگان و رانندگان داشته باشند و با دریافت هشدارها و اطلاعات به موقع از وقوع حوادث پیشگیری کنند.

 

 

راهکارهای شرکت دلفین در کاهش ریسک توزیع در شرایط قرنطینه

بر اساس تجربه‌های قبلی و پروژه‌های انجام شده ، شرکت سامانه‌ساز دلفین آپادانا راهکارهای زیر را برای کاهش ریسک توزیع در دوران شیوع ویروس کرونا و قرنطینه، پیشنهاد می‌کند.

برای کاهش چالش‌های مربوط به مصرف کنندگان و توزیع عادلانه اقلام مصرفی :

ردیابی خودرو و آگاهی از موقعیت لحظه‌ای آن

تعریف محدوده‌های جغرافیایی برای برنامه‌ریزی صحیح و دقیق فرآیند توزیع

مدیریت آلارم‌ها برای آگاهی از زمان ورود و خروج خودرو به محدوده

دریافت خط مسیر برای اعلام گزارش‌های مشخص از زمان شروع و پایان آن

کنترل از راه دور ناوگان خودرویی و دریافت وضعیت لحظه‌ای خودرو برای جلوگیری از خروج آن از مسیرهای تعیین شده

اعلام مقاصد از پیش تعیین شده یعنی فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و تعیین مسیر و محدوده مشخص برای هر خودرو

همچنین کنترل از راه دور ناوگان خودرویی در طول مسیر امکان تخلف را کاهش داده و باعث می‌شود ناوگان خودرویی دقیقا طبق برنامه تعیین شده شروع به حرکت کرده و ماموریت خود را به اتمام برسانند

برای به حداقل رساندن ریسک توزیع :

روش‌های جلوگیری از سرقت مثل نصب سنسور درب خودرو

دریافت هشدار در صورت خروج ناگهانی خودرو از محدوده

کنترل رفتار راننده

ردیابی ناوگان و مانیتورینگ لحظه‌ای وضعیت آن

سامانه E-call برای اعلام وضعیت اضطراری

امکان REMOTE DIAGNOSTIC و دریافت خطاهای OBD

همچنین دریافت گزارشات مربوط به سنسورهای نصب شده بر روی خودرو

اما در ادامه :

سرقت خودرو و بار

امکان خراب شدن و یا تصادف خودرو در مسیر

امکان خروج خودرو از مسیرهای تعیین شده

و …

مواردی هستند که شاید در حالت عادی کنترل آن‌ها چندان حیاتی نباشد اما در شرایط کنونی که زمان نقشی اساسی در سلامت جامعه بازی می‌کند، باید تحت کنترل قرار گیرند.

کنترل رفتار رانندگان و ثبت پارامترهایی چون سرعت غیر مجاز، باعث می‌شود علاوه بر حفظ امنیت راننده، امنیت بار نیز تأمین شده و ناوگان خودرویی با سلامت کامل محموله را به مقصد برساند. همچنین مانیتورینگ لحظه‌ای خودرو وضعیت آن را در اختیار رانندگان، مدیران و صاحبان ناوگان قرار داده و در صورت سرقت خودرو می‌توان به سرعت اقدام به بازیابی کرد. در ادامه اگر خودرو در مسیر، دچار تصادف و یا شرایط اضطراری شود می‌تواند با فشار دادن دکمه SOS کمک دریافت کند. این شرایط اضطراری می‌تواند تصادف، خراب شدن خودرو و یا سرقت بار باشد.

در صورتی که خودرو خراب شده باشد با کمک راهکار REMOTE DIAGNOSTIC می‌توان مشکل آن را از راه دور تشخیص داده و به راننده کمک کرد که یا خود مشکل خودرو را برطرف کند یا اینکه خود را به نزدیکترین مرکز امداد رسانی برساند و یا اینکه در نهایت ناوگان امدادی در کمترین زمان خود را به خودرو آسیب دیده برسانند. این راهکار خودروسازها و شرکت‌های خدمات پس از فروش را در مسیر تازه‌ای قرار خواهد داد. در شرایط کنونی که تجمعات منع شده است، برای جلوگیری از حضور رانندگان در مراکز خدمات پس از فروش خودرویی می‌توان با این راهکار از تعداد مراجعات حضوری کاست. برای تأمین آرامش خانواده رانندگان، مانیتورینگ لحظه‌ای خودرو از راه دور و با استفاده از اپلیکیشن موبایلی و همچنین ماژول کنترل رفتار راننده پیشنهاد می‌شود. خانواده رانندگان می‌توانند با دریافت موقعیت و وضعیت لحظه‌ای خودرو و راننده در مسیر، از سلامت وی آگاهی یافته و اطمینان خاطر پیدا کنند.

و در نهایت این مدیران ناوگان و صاحبان ناوگان خودرویی هستند که با مدیریت هشدارها می‌توانند علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو و بار، امنیت رانندگان را نیز تأمین کنند. همچنین با دریافت گزارشات مربوط به سرویس‌های تعمیرات و نگهداری، سنسورهای سوخت و همچنین درب خودرو، هزینه‌های سازمانی کاهش خواهد یافت. مدیران قادر خواهند بود با دریافت کلیه گزارشات ناوگان خود در یک نرم‌افزار و یا اپلیکیشن موبایلی به کمپین #در_خانه_می‌مانیم و #ناوگان_را_از_راه_دور_کنترل_می‌کنیم، بپیوندند.

اینجاست که مفهوم و تاثیر کنترل از راه دور را در این شرایط بهتر درک می‌کنیم.




نظرات کاربران