نقش مراکز آموزش هوانوردی در کنترل بحران
امیدوارم بحران پیش آمده با هماهنگی و مدیریت صحیح جامعه هوانوردی آسیب کمتری به این صنعت وارد سازد و عاملی در جهت آموزش و تقویت فعالان هوانوردی باشد .
مراکز آموزش هوانوردی ، نخستین مرحله ورود علاقه مندان به هوانوردی در تمامی گرایشهای تخصصی است و به قول معروف ، سنگ بنای هوانوردان آینده در مراکز آموزشی بنا می شود و اگر سنگ بنا ، کج نهاده شود ، تا پایان عمر حرفه ای قابل اصلاح نیست .
خلبانی ، مهمانداری ، دیسپچری ، تکنسین های فنی و تعمیراتی ، خدمات فرودگاهی و ... تخصصهای استراتژیک هوانوردی است که در مراکز آموزش هوانوردی تدریس می شود . آنچه در میان آموزشهای علمی و تخصصی حائز اهمیت است ، آموزش شخصیت و کاراکتر فعالیت گروهی در شرایط بحرانی و توجه به دستورالعمل ها و همچنین مدیریت گروه ، کنترل استرس و روحیه دادن به گروه است که باید به نوجوانان و جوانان دانشجو آموزش داده شود .
مباحث تخصصی و CRM در شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای فعال در حوزه هوانوردی به عنوان یک درس مهم و الزامی آموزشداده می شود اما باید به این نکته مهم اشراف داشت که شخصیت یک هوانورد در دوران دانشجویی شکل می گیرد و خروجی مراکز ، وارد شرکتهایی هواپیمایی می شود .
جامعه هوانوردی ما با حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و امثالهم و کمک رسانی به موقع آشنا هستند اما در خصوص بحران هایی مانند شیوع ویروس کرونا که برای جامعه هوانوردی دنیا نیز تازگی دارد ، ضرورت آموزش مدیریت بحران توسط کرو پروازی ، خدمات فرودگاهی و ... احساس می شود .
استرس در میان مسافران ، مهمانداران ، کارکنان فرودگاه و تمامی افرادی که در پروسه پرواز دخیل هستند به چشم می آید و خلبان به عنوان مدیر اصلی پرواز ، مدیران ایستگاهها ، سرشیفتهای فرودگاهی و... باید در کنار اجرای امور تخصصی خود به مدیریت روانی و بهداشتی گروه زیر نظر خود بپردازند که این امر بدون آموزش صحیح مدیریت CRM و بحران بعید به نظر می رسد .
امیدوارم بحران پیش آمده با هماهنگی و مدیریت صحیح جامعه هوانوردی آسیب کمتری به این صنعت وارد سازد و عاملی در جهت آموزش و تقویت فعالان هوانوردی باشد .
علیرضا دانشپور - خلبان