در حال بارگذاری ...
  • راه‌آهن سراسری ایران ؛ مجموعه ای از شاهکارهای معماری و مهندسی

    راه آهن سراسری ‌ایران از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است . پیمانکاران ، سازندگان گوناگون آن از یک سو و تنوع زیستی و اقلیمی ایران از سوی دیگر راه‌آ‌هن ایران را به یکی از متنوع ترین خطوط ریلی دنیا تبدیل کرده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، راه‌آهن سراسری ایران به طول ۱۳۹۴ کیلومتر که بندر امام خمینی (ره) را به بندر ترکمن پیوند می‌دهد به عنوان مجموعه‌ای از شاهکارهای معماری و مهندسی در حوزه خط ،‌ ایستگاه ،‌ پل و ابنیه فنی در سطح جهان در نظر گرفته می‌شود .

    نخستین خط آهن ایران در سال ۱۲۶۵ شمسی میان تهران تا شهر ری ساخته شد و چندین سال بعد پس از روندی طولانی و دشوار پروژه ساخت راه‌آهن سراسری ایران کلید خورد .

    این خط به طول ۱۳۹۴ کیلومتر بندر امام خمینی ﴿ره﴾ در مرز آبی خلیج فارس را به  بندر ترکمن در کرانه دریای خزر پیوند می‌دهد که در نهایت در سوم شهریور ماه ۱۳۱۷ آخرین پیچ‌ و ‌مهره این شهر به دست پهلوی اول در ایستگاه سمیه (شهرستان ازنا در لرستان) استوار شد و با برگزاری  جشنی صوت راه‌اندازی راه‌آهن ایران شنیده شد .

    امروزه با گذر از سال‌ها گسترش خطوط ، گستره راه‌آهن ایران به ۱۳۵۰۰ کیومتر رسیده است و سالانه نزدیک  به ۲۵ میلیون مسافر را جابجا می‌کند .

    راه آهن سراسری ‌ایران از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است . پیمانکاران ، سازندگان گوناگون آن از  یک سو و تنوع زیستی و اقلیمی ایران از سوی دیگر راه‌آ‌هن ایران را به یکی از متنوع ترین خطوط ریلی دنیا تبدیل کرده است .

    در راه‌آهن ایران در میان مسیر‌های دشوار و سازه‌ها می‌توان شاهکارهای معماری و مهندسی را به چشم دید و ریزبینی در هر یک از این بناها می‌تواند درکی نوین از معماری و مهندسی کم نظیر مهندسی راه‌آهن ایران به دست دهد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات اجرای شبکه برق فشار متوسط و روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) به آبادان با هدف کاهش تصادفات و رعایت الزامات و ...

    |

    در سال گذشته تعداد ۷۴۱ نفر راننده و ۳۴۷ دستگاه ناوگان باری بنا به تخلفات مختلف از جمله حمل بار بدون اخذ بارنامه توسط همکاران اداره حمل‌ونقل کالا به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و۱۴ معرفی شدند .

    |

    سازمان بنادر و دریانوردی در محوریت امور دریایی کشور عهده‌دار دبیرخانه سیاست‌های کلی خواهد بود و با اتکا به سرآمدی سازمان و محوریت موضوعات دریایی در آن ، در آینده‌ای نزدیک شاهد ثمرات و نتایج اثربخش آن در همه حوزه ها خواهیم بود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعلام کرد : مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی ...

    |

    در سال گذشته اخذ مجوز انعقاد قرارداد به ارزش ۷۰ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال و انعقاد تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری با شرکت‌های بخش خصوصی به ارزش ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بندر امام خمینی(ره) انجام شد .

    |

    نظرات کاربران