در حال بارگذاری ...
  • دلایل فنی لغزش و ریزش خاک در منطقه ۴ آزادراه تهران - شمال

    ‌با توجه به اینکه ترانشه‌های این منطقه خاک رسی است و منطقه ، منطقه‌ای باران‌خیز و پربارش است ، در بررسی‌های اولیه مشخص که ‌علت این لغزش ، نفوذ آب در بارش‌های شدید اخیر به لایه‌های خاکی‌ است در عین حال بررسی‌های دقیق‌تر توسط کارشناسان ذی‌ربط صورت می‌گیرد و دلیل اصلی وقوع این لغزش اعلام خواهد شد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه لغزش و ریزش خاک به طول ۲۰۰ متر در منطقه ۴ آزادراه تهران - شمال رخ داده است ، گفت : رسانه‌‌های غربی به دروغ این مشکل فنی را به منطقه یک آزادراه نسبت دادند تا القاء حس ناامیدی به مردم داشته باشند .

    خیرالله خادمی با انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست و غلط برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر ایجاد جو ناامیدی بین مردم ، اظهار داشت : در حالی که دو روز پیش ‌در منطقه چهار آزادراه تهران - شمال‌ ریزش و لغزش خاک رخ داد ، اما برخی رسانه‌های خارجی به دروغ این لغزش خاک را به منطقه یک آزادراه تهران - شمال نسبت دادند و اعلام کردند‌ این مسیر ۲ هفته پس از افتتاح ‌دچار مشکل شد‌ در حالی که منطقه یک آزادراه تهران - شمال هیچ مشکل فنی ندارد و زیر بار عبور ترافیک است .

    لغزش خاک به طول ۲۰۰ متر در منطقه چهار آزادراه تهران - شمال

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت : منطقه چهار آزادراه تهران - شمال از سال ۹۱ و حدود ۸ سال است زیر بار عبور ترافیک است . محدوده‌ای که ریزش خاک در آن صورت گرفته است ، منطقه چهار آزادراه تهران - شمال حد فاصل مرزن‌آباد به سمت چالوس در کیلومتر ۶۰۰+۱۳ این آزادراه است ؛ ‌لغزشی به طول ۲۰۰ متر در آن مقطع جاده صورت گرفته و لغزش و ریزش ترانشه‌های بالادست ، موجب شده است باند برگشت آزادراه در مسیر چالوس به مرزن‌آباد ، مسدود شود .

    امروز کارشناسان و مشاوران بابت بررسی جزئیات لغزش به منطقه رفتند ‌

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توضیح داد :‌ آزادراه‌ها بر دو گونه است ، برخی را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌سازد و شرکت آزادراه بهره‌برداری می‌کند و برخی را هم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌برداری می‌کند ، این آزادراه توسط شرکت آزادراه‌ در حال بهره‌برداری است و بنیاد مستضعفان بهره‌بردار آن محسوب می‌شوند . در جهت اینکه بررسی کنیم جزئیات لغزش چگونه است و اینکه آیا سطح لغزش بالاتر از سطح فعلی جاده است و یا پایین‌تر از سطح فعلی جاده ،‌ امروز کارشناسان و مشاوران ذیربط از منطقه بازدید می‌کنند .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توضیح داد : چنانچه سطح لغزش بالاتر از سطح جاده باشد نیازمند سبک‌سازی لایه‌های ریزشی از بالادست است و کار ساده است و به سرعت انجام می‌شود اما اگر سطح لغزش زیر سطح جاده فعلی باشد، نیازمند این است که بدنه آزادراه و جسم راه را تثبیت کنیم که این نیازمند کار بیشتر و در احجام بزرگتری است . پس از بررسی کارشناسی و ارائه راه‌حل‌های تثبیت منطقه ، عملیات ریزش‌برداری و سبک‌سازی ترانشه‌های ریزشی از بالادست را آغاز می‌کنیم‌ .

    نفوذ ‌بارش‌های شدید اخیر به لایه‌های خاکی‌ موجب لغزش در منطقه ۴ آزادراه تهران - شمال شد

    خادمی درباره علت وقوع این لغزش بیان کرد : ‌با توجه به اینکه ترانشه‌های این منطقه خاک رسی است و منطقه ، منطقه‌ای باران‌خیز و پربارش است ، در بررسی‌های اولیه مشخص که ‌علت این لغزش ، نفوذ آب در بارش‌های شدید اخیر به لایه‌های خاکی‌ است در عین حال بررسی‌های دقیق‌تر توسط کارشناسان ذی‌ربط صورت می‌گیرد و دلیل اصلی وقوع این لغزش اعلام خواهد شد .

    لغزش و رانش خاک در البرز به دلیل بافت زمین‌شناسی آن‌

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوع ترانشه‌های این منطقه (منطقه چهار آزادراه تهران - شمال) و خصوصاً بافت زمین‌شناسی کل آن منطقه در البرز ، اینگونه است ، همچنین در محورهای هراز ، فیروزکوه و کندوان ، با چنین لغز‌ش‌هایی مواجه هستیم و این با توجه به جنس البرز است و خصوصاً وقتی به‌ استان مازندران نزدیک‌تر می‌شویم این لغزش‌ها بیشتر هم می‌شود .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تأکید کرد : لغزش و رانش خاک در بافت‌های زمین‌شناسی رشته کوه البرز در همه جاده‌هایی که از این رشته‌ کوه عبور می‌کند ، پیش از این رخ داده است ، در جاده‌هایی که از سال‌های دور هم در البرز ساخته شده است شرایط ریزش وجود دارد و لغز‌ش‌های متعددی هم در گذشته در محورهای هراز ، فیروزکوه و کندوان داشته‌ایم ، سال‌ها پیش ۲ میلیون مترمکعب در محدوده‌ای در محور هراز ریزش داشته‌ایم .

    خادمی اضافه کرد : با این حال ‌همیشه تلاش کرده‌ایم نسبت به مهار لغزش‌ها و رانش‌های خاک در جاده‌ها اقدام کنیم اما به هر حال عبور از البرز است و در زمانی که شدت بارش‌ها زیاد باشد، با چنین لغزش‌هایی در این محورها مواجه هستیم .

    برآورد ۱۵۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری در بررسی‌های اولیه

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه این اتفاق (لغزش خاک در منطقه چهار آزادراه تهران-شمال) خسارت جانی نداشته است ،‌ گفت : در حال بررسی میزان هزینه بهسازی و بازسازی مسیر هستیم اما در برآورد اولیه حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری لازم است اما باید بررسی‌های دقیق‌تر انجام شود و اگر نیازمند ترمیم جسم جاده باشد ، کار ما بیشتر هم خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بازدید از محور لار - بستک و لار - بندرعباس با حضور غلامرضا سقندلی مشاور اجرایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ...

    |

    این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با توجه به مطالبات پیمانکاران و مشاورین و توقف اجرای پروژه ، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح در سفر سال گذشته ریاست محترم جمهوری به استان کردستان تخصیص یافت .

    |

    تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم . در هیچ کجای ۱۵۱ کیلومتر مسیر ریلی همدان _ سنندج اراضی ملی وجود نداشت و این مسیر دارای ۷۵ دستگاه پل و تقاطع است .

    |

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

    |

    نظرات کاربران