در حال بارگذاری ...
  • رایزنی با مجلس برای دائمی کردن مالیات صفر درصدی در حمل‌ونقل ریلی

    آنچه امروز خواسته شرکت‌ راه‌آهن و شرکت حمل‌ونقل ریلی کشور است ، همان تاکید مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از پیگیری و رایزنی با مجلس شورای اسلامی برای قرار گرفتن احکام محاسبه نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده برای حمل‌ونقل ریلی در برنامه هفتم توسعه و قانون دائمی شد .

    سعید رسولی با اشاره به پیشنهاد تایید نرخ صفر مالیاتی برای خدمات حمل‌‌ونقل ریلی تا پایان برنامه ششم و قرار گرفتن در برنامه هفتم‌ توسعه اظهار داشت : در برنامه ششم توسعه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های بند ۲۴ و ۲۵ مبنی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی دولت اهتمام داشت احکامی را به مجلس پیشنهاد کند مجلس نیز ضمن رسیدگی به این احکام ، بندهایی را اضافه کرد . یکی از این احکام محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل ریلی بود که به تصویب رسید و سر انجام پس از برگزاری چند جلسه کارشناسی با سازمان امور مالیاتی ، رأی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در این زمینه صادر و ابلاغ شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این قانون هم‌اکنون عملیاتی است» گفت : با اجرای این قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به‌طورکلی از سبد هزینه خدمات دهندگان حمل‌ونقل ریلی کاسته شده که این امر موجب نزدیک شدن به مزیت رقابتی ریل می‌شود . اگرچه این قانون برای مجموع خدمات حمل‌ونقل ریلی دیده شده بود اما تفسیری که از خدمات حمل‌‌ونقل ریلی شد فقط شامل حمل‌ونقل بار بود که هم اکنون این قانون عملیاتی است .

    رسولی خاطرنشان کرد : آنچه امروز خواسته شرکت‌ راه‌آهن و شرکت حمل‌ونقل ریلی کشور است ، همان تاکید مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن است . در صورت محاسبه نرخ صفر برای مجموعه خدمات حمل‌ونقل ریلی با حمل‌ونقل جاده‌‌ای در شرایط برابری قرار می‌گیرند و سپس می‌توانند در شرایط برابر در موارد دیگر به رقابت با یکدیگر بپردازند . البته باید توجه داشت که هیچگونه رقابت منفی بین ریل و جاده وجود ندارد .

    مدریرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد : با توجه به اینکه این یک پیشنهاد کاملا منطقی ، برخوردار از مبنا و مورد تاکید مقام معظم رهبری است ، خواسته ما قرار گرفتن در برنامه هفتم توسعه و حتی لحاظ شدن در قانون دائمی است که در حال پیگیری و رایزنی با مجلس شورای اسلامی هستیم و امیدواریم همکاری لازم در این مورد انجام گیرد .

    گفتنی است چندی پیش فرهنگ طلوعی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌‌ونقل ریلی با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار تایید نرخ صفر مالیاتی برای شرکت‌های حمل‌‌ونقل ریلی تاپایان برنامه ششم توسعه شد .

    وی در این نامه به نمایندگی از تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خصوصی اعم از مسافری ، باری ، نیروی کشش ،‌ فرآورده‌ها و سایر خدمات وابسته ریلی آورده است ، به استحضار می‌رساند پس از سال‌ها انتظار و پیگیری تقاضای حذف مالیات بر ارزش افزوده در راستای افزایش سهم حمل‌ ریلی بار بالاخره با تصویب بند «ب» ماده ۵۲ قانون احکام برنامه ششم توسعه نویدی برای بهبود وضعیت بخش ریلی داده شد . متاسفانه سازمان امور مالیاتی با ادعای نبود مجوز اعمال نرخ صفر در قانون مالیات بر ارزش افزوده از اجرای آن خودداری کرد . خاطرنشان می‌کند معافیت مالیات بر ارزش افزوده از نرخ حمل اگرچه موجب کاهش تعرفه حمل مسافرین و کالا می‌شود و برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تنها مزیت افزایش تقاضا را در بر دارد . ولی راه ‌آهن ناچار است همچنان برای تامین کالا و خدمات مورد نیاز خود مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند .

    با پیگیری‌های عدیده بخش و پس از ورود شورای عالی مالیاتی موضوع بند مذکور اجرایی شد و قانون مصوب با تاخیری دو ساله از اویل سال جاری عملیاتی شد . در حال حاضر انتظار دارد برای حصول نتیجه از اجرای بند مذکور و تحقق آثار مربوطه حداقل با ادامه آن برای باقیمانده طول برنامه موافقت شود . لذا ضرورت دارد از معاف کردن حمل‌‌ونقل ریلی بار از VAT (که به منزله حذف ۹ درصد از درآمد جاری راه‌‌آهن به دلیل عدم دریافت مالیات مذکور در کرایه حمل بار خواهد بود) صرف نظر شود .

    با توجه به مراتب فوق و اینکه عدم تحقق اعمال نرخ صفر موجب تضعیف وضعیت بسیار شکننده شرکت‌های حمل‌ونقل باری و مسافری خصوصی می‌شود . تقاضا دارد با ادامه اجرای بند قانونی ماده مذکور تا پایان برنامه ششم موافقت گردد . 




    مطالب مرتبط

    بارگیری روزانه ۱۵۰ دستگاه واگن‌ کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره)

    بارگیری روزانه ۱۵۰ دستگاه واگن‌ کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره)

    بندر شهید رجایی هم تعاملات خوبی با شرکت راه‌آهن برقرار شد ، هم برای افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار بنادر و هم برای آنکه رویه‌های جدید برقرار شود . همچنین در بخش ریل و سوزن ، در بندر شهید رجایی بهسازی و نوسازی تجهیزات به صورت متناوب و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود .

    |

    تجهیز ۵۰ ایستگاه راه آهن برای تسهیل تردد افراد توان خواه

    تجهیز ۵۰ ایستگاه راه آهن برای تسهیل تردد افراد توان خواه

    مرکز جهادی پیشرفت راه آهن برای افزایش سهم ریلی در جابجایی بار در کشور اتصال ریلی پالایشگاه اصفهان به طول ۷۸ کیلومتر به شبکه در دستور کار قرار گرفته و کارخانجات اطراف این پالایشگاه می توانند از این مزیت بزرگ برای جابجایی بار خود استفاده کنند .

    |

    نظرات کاربران