در حال بارگذاری ...
  • تشریح وی‍ژگی های قطعه یک آزادراه تهران - شمال

    در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد . این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران - شمال پیشرفته‌ترین آزادراه کشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیک آزمایشی رفت و به زودی بهره برداری رسمی آن آغاز می‌شود .

    امیرمحمود غفاری ، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی در جریان بازدید از آزادراه تهران – شمال اظهار داشت : طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت .

    امیر محمود غفاری با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است ، گفت : این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است .  

    وی در توضیح چرایی این هزینه سرسام‌آور برای این پروژه تصریح کرد : با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک ، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث ۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع ۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود . همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳.۱ کیلومتر وجود دارد .

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌و شهرسازی ادامه داد : طولانی‌ترین تونل کشور به نام تالون به طول ۴۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است . با توجه به عدم وجود مسیرهای دسترسی ، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین ابنیه‌های فنی از جمله پل شماره ۶ به طول ۳۲۰ متر با کنسول به طول ۱۶۰ متر در این قطعه احداث شده است . به عبارت دیگر این پروژه بیش از آنکه یک پروژه راهسازی باشد یک پروژه ابنیه پیچیده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول ۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر ، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازاء هر سفر – خودرو می‌شود . از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراه‌های کشور را باید وجود ۱۰۰ دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونل‌ها ، احداث سیستم تهویه تونل‌های بلند و استفاده از تکنولوژی‌های به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست .

    وی افزود : ایجاد ۲۰ کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث ۲۰۰ کیلومتر کانال‌های تاسیسات و هدایت آب‌های سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونل ها از دیگر خصوصیات این پروژه هستند . همچنین از دیگر آثار این پروژه مهم که فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در کشور گشوده است ، کاهش حجم ترافیک آزادراه تهران – کرج و راه اصلی کرج – چالوس است . به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی ، کاهش آلودگی هوا ، توسعه گردشگری و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغال زایی را شاهد خواهیم بود که تاثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت .

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی در خصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن اظهار داشت : در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد . این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است . در این پروژه براساس قرارداد موضوعه که در تاریخ ۱۳۸۲/۳/۳ به تصویب هیات وزیران وقت رسیده ، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلک شود .

    وی تصریح کرد : بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود ، ولی حسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت ، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است . در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود . بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود ، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود که با توجه به اینکه این بودجه متعلق به آحاد ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می کنند ، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است .

    غفاری ادامه داد : به همین خاطر با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر پروژه مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه مبارک فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال و ... حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم . با افتتاح قطعه یک این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات ۲ و ۳ به طول مجموعا ۶۹ کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.




    مطالب مرتبط

    کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس‌جمهور به طور کامل به بهره‌برداری رسید . با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان ، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک ...

    |

    با توجه به کمبود منابع عمومی و نیاز مبرم به تعریض آزادراه مذکور یک مدل مالی با مشارکت ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی ، ۳۰ درصدی بانک ملی ایران و ۴۰ درصدی بخش خصوصی ترسیم و در جلسه‌ای تأیید شد و به تصویب رسید .

    |

    پروژه تکمیل خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور ، وزارت نفت ، وزارت راه و شهرسازی (شرکت راه آهن ج. ا. ا) ، استانداری و فولاد مبارکه اصفهان با هدف ارتقا ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی در شمال غرب کشور از جمله این پروژه‌ها بود که با احداث این قطعه راه آهن ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه پانزدهمین همایش قیر ، آسفالت و ماشین ...

    |

    نظرات کاربران