فعالیت مرکز تعمیرات و نوسازی ناوگان ریلی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه
برای نخستین بار تبصره ۱۸ در سال ۹۷ در قانون بودجه در نظر گرفته شد و در سال ۹۸ نیز در قانون بودجه مصوب شد و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت این تبصره همچنان در بودجه سال ۹۹ پایدار خواهد بود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه در بازدید از مرکز تعمیرات اساسی واگن و لکوموتیو راه آهن گفت : خوشبختانه مرکز تعمیرات و نوسازی ناوگان ریلی راه آهن به خوبی فعال است و امیدواریم مرحله دوم تخصیص منابع مالی شرکت راه آهن از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه را تا پایان سال جاری عملیاتی کنیم .
اکبر رحمانی در بازدید از بخش های مختلف این مرکز تعمیراتی در سایت راه آهن تهران ، بیان کرد : یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه برای اشتغالزایی و تولید در کشور پیش بینی شده است و دولت در نظر دارد از این محل منابع مالی مناسبی را برای حوزه های مختلف اقتصادی از جمله حمل و نقل ریلی اختصاص دهد و متناسب با پیشرفت کار باید این منابع در اختیار شرکت راه آهن قرار گیرد .
رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد : تاکنون ۲۰ درصد از منابع مالی از این محل برای دستگاههای اجرایی و شرکت راه آهن اختصاص یافته و انتظار داریم تا اسفند ماه سال جاری ، متناسب با پیشرفت کار ، مرحله دوم این منابع برای برای نوسازی و بازسازی ناوگان ریلی کشور ، به شرکت راهآهن اختصاص یابد . هم اکنون با استفاده از منابع مالی تبصره ۱۸ قاون بودجه ، تعدادی واگن های مسافری و لکوموتیو در سایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال بازسازی است و امیدواریم تا خرداد ماه سال آینده تعداد واگن های مسافری بازسازی شده از محل منابع مالی این تبصره ، به بیش از ۲۶ دستگاه افزایش یابد .
رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت : برای نخستین بار تبصره ۱۸ در سال ۹۷ در قانون بودجه در نظر گرفته شد و در سال ۹۸ نیز در قانون بودجه مصوب شد و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت این تبصره همچنان در بودجه سال ۹۹ پایدار خواهد بود .
رحمانی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی می توانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند ، اظهار داشت : هنوزعملیات بازسازی ریل باس ها و ترنست ها در سایت راه آهن آغاز نشده ، اما فرآیند بازسازی واگنهای مسافری و لکوموتیوها در این سایت فعال است و مقرر شده در راستای اجرایی شدن این ظرفیت قانونی ، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری با عمر بالای ۴۰ سال از منابع مالی تبصره ۱۸ قانون بودجه پس از بازسازی و انجام تست های لازم وارد شبکه ریلی کشور شوند که در این صورت ۱۰ سال دیگر می توانند در خطوط ریلی سیر کنند .
کارشناس طرح های عمرانی شرکت راه آهن در سازمان برنامه و بودجه نیز در این بازدید گفت : تبصره ۱۸ قانون بودجه ظرفیت خوبی را برای بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی با حمایت دولت و همکاری شرکت راه آهن، بخش خصوصی و بانک ها به وجود آورده که باید از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده شود .
«شهرام فیضی» روند بازسازی ناوگان ریلی در سایت راه آهن را مثبت ارزیابی کرد و افزود : از محل منابع مالی این تبصره تاکنون تعدادی از واگن های مسافری و لکوموتیو بازسازی شده اند و قرار است تا اسفند ماه سال جاری تعداد ۲۰ واگن مسافری بازسازی و وارد خطوط ریلی کشور شوند .
کارشناس طرح های عمرانی شرکت راه آهن در سازمان برنامه و بودجه اظهار امیدواری کرد : با ارائه برنامه و بسته ای دیگر برای بازسازی ناوگان ریلی، مرحله دوم تخصیص منابع مالی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه تا پایان سال جاری در اختیار شرکت راه آهن قرار گیرد .