در حال بارگذاری ...

سازمان راهداری به هیچ وجه در بارش برف سنگین استان گیلان غافلگیر نشد

به هیچ عنوان راهداران ما غافلگیر نشدند و همه اکیپ های راهداری در صحنه حضور داشتند . اتفاقی که افتاد کاهش دما و توفانی بود که سرعت آن در مناطقی که بیشترین بحران را داریم نزدیک به ۷۶ کیلومتر در ساعت رسید .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با سفر به استان گیلان از نزدیک در جریان آخرین شرایط راه های این استان و بازگشایی هر چه زودتر آنها قرار گرفت .

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان بارش برف سنگین در استان گیلان به این استان سفر کرد تا از نزدیک شاهد اقدامات امدادی جهت بازگشایی مسیرهای اصلی و روستایی باشد .

اسلامی در جریان این سفر در خصوص آخرین بررسی ها در ستاد بحران استان گیلان اظهار داشت : امروز در خصوص بازدید از آخرین وضعیت استان گیلان بعدازظهر از طریق مسیرهای شرقی وارد و بازدیدهایی از آخرین وضعیت راه ها داشتیم تا از نزدیک فعالیت همکاران مان در سازمان راهداری را شاهد باشیم . بر اساس آخرین مشاهدات و بعد از چند ساعتی که روز گذشته در مرکز مدیریت راه ها از طریق تصاویر مسیرها را زیر نظر داشتیم امیدوار هستیم تا امشب راه های شریانی باز شده و همکاران من وظیفه دارند تا صبح بازگشایی را تکمیل کنند . نمک پاشی هم انجام خواهد گرفت تا با سردی هوا مجددا مسیرها دچار یخ زدگی نشوند .

وزیر راه و شهرسازی افزود : طبق برنامه ریزی ها بلافاصله بعد از بازگشایی مسیرهای اصلی ، اکیپ های آزاد شده کار را در راه های روستایی و فرعی ادامه خواهند داد . اگر امروز هم در تعدادی از راه ها کار شروع شده و با ظرفیت و بسیجی که انجام شد ، امکانات استان های همجوار و پیمانکاران تحت قرارداد با وزارت راه و شهرسازی در اختیار گرفته شده است تا کار با سرعت و گستردگی بیشتری انجام شود .

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد : موضوع مهم که باید در این اقدامات مدنظر قرار گیرد این است که همزمان در ۲۱ استان کشور ، راهداری ها گرفتار برف روبی بوده و در تعدادی از استان ها راهداران در استان های گرفتار سیل مشغول به کار هستند که در جنوب شرق کشور رخ داد . به همین خاطر با حداکثر راندمان و ظرفیت نیروها و امکانات به کار گرفته شدند . در خصوص شرایطی که در استان گیلان رخ داد و ما با آن مواجه شدیم و باعث شد شرمنده مردمی باشیم که در راه ماندند ، دلایل متعددی وجود دارد که در ستاد بحران استان به آن اشاره شد .

اسلامی در ادامه اظهار داشت : موضوع مهمی که باید روی آن تاکید داشته باشیم این است که واقعا باید در بحث سفر یک هماهنگی و یکپارچگی وجود داشته باشد تا بتوانیم پیش بینی ها را عملیاتی کنیم . خوشبختانه پیش بینی هواشناسی خوب بود و هشدارهای به موقعی داده شد و سازمان راهداری هم اطلاعیه های متعددی منتشر و با پلیس همکاری مناسبی انجام داد .

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت : روز ۲۱ بهمن در مسیر آزادراه قزوین – رشت براساس آمار ترددشمارها ، عبور خودروها به ۱۵ هزار دستگاه رسید در حالیکه در روزهای گذشته مانند نوزدهم و بیستم بهمن ماه تعداد خودروها به ترتیب ۱۱ و ۹ هزار دستگاه بود . این بدان معناست که در اوج بارش های سنگینی که صورت گرفت با ۴۰ درصد افزایش تردد مواجه بودیم . خودروهایی که بدون توجه به اطلاعیه ها و هشدارها اکثرا فاقد زنجیر چرخ و امکانات لازم بودند .

وی افزود : در این زمینه موضوع مهم دیگر این بود که برف تنها عامل انسداد راه ها نبود و همان طور که گفته شد کم توجهی بعضی از رانندگان به تجهیزات زمستانی موجب تشکیل صف طویل خودرو و مسدود شدن مسیرها شد .

محمد اسلامی با اشاره به اینکه مسیرها باز است و راهداران در ادامه راه های فرعی و روستایی را با ادامه فعالیت ها به وضعیت عادی برخواهند گرداند ، اظهار داشت : با توجه به حجم روستاهایی که راهشان بسته شده و با امکاناتی که تا این لحظه فراهم شده است ، یک هفته طول می کشد اما با بسیج تمام نیروها و استفاده از امکانات دیگر استان ها و پیمانکاران امیدواریم ظرف ۴ روز آینده بازگشایی شود . موضوع مهمی که روی آن تاکید ویژه ای انجام گرفت در بحث تاسیسات زیربنایی و واحدهای پست برق است که راهداران این موضوع را در اولویت قرار دادند تا مسیرها هرچه زودتر بازگشایی شوند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : در جلسه ستاد بحران استان گیلان که به تازگی تمام شد در خصوص وصل برق اولویت با مسیرهایی شد که وزارت نیرو اعلام کند . به همین خاطر ااکید شد هر مسیری که فوری تر و با اهمیت تر است امشب تا صبح باز شود. شهرها خوشبختانه مشکلی ندارند و تنها لنگرود بالاترین مشکل قطعی را دارد اما راه ها باز و دسترسی وجود دارد که نمایندگان وزارت نیرو در حال برطرف کردن مشکل برق و آب لنگرود هستند .

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص اینکه آیا راهداران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نباید بیش از این در جریان این وضعیت قرار می گرفتند و آیا این شرایط آن ها را غافلگیر کرد ، اظهار داشت : به هیچ عنوان راهداران ما غافلگیر نشدند و همه اکیپ های راهداری در صحنه حضور داشتند . اتفاقی که افتاد کاهش دما و توفانی بود که سرعت آن در مناطقی که بیشترین بحران را داریم نزدیک به ۷۶ کیلومتر در ساعت رسید .

وی افزود : عدم دید خود به خود موجب توقف عبور و مرور می شود و روز گذشته هم از پلیس راه قبل از ظهر خواسته شد که مسیر عبور از اتوبان قزوین به رشت را مسدود و اجازه تردد داده نشود . به واسطه این شرایط جوی شهر رشت پذیرش ترافیک نداشت چون داخل شهر هم برف سنگینی روی زمین نشسته بود که پاکسازی را غیرممکن می کرد .  مسیر در سه لاین اشغال شده بود و اتوبوس ها و کامیون های زیادی که فاقد زنجیر چرخ بودند ، این شرایط را به وجود آورده بودند .

وزیر راه و شهرسازی گفت : همکاران ما با ۳۵۰ دستگاه طی دو تا سه شیفت فعالیت دارند تا هرچه زودتر مسیرها پاکسازی شود . استان گیلان بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه دارد که ۹ هزار کیلومتر آن راه روستایی و فرعی است . این مساله در کنار تراکم و پراکندگی جمعیت و همچنین کوهستانی و صعب العبور بودن این مسیرهاست، شرایط خاصی را به وجود آورده است .

وی در پایان گفت : هم اکنون رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی از روز گذشته در منطقه امام زاده هاشم حضور دارد .  همه تلاش ها با همراهی بخش خصوصی این است که مسیرهای باقی مانده که عمدتا راه روستایی هستند با اولویت مسیرهای مدنظر وزارت نیرو باز شوند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بسیار مهم و راهبردی عنوان کرد و ضمن قدردانی از تحقق بخش زیادی ...

|

در شهرستان فاروج ۱۲.۶ کیلومتر راه روستایی (محورهای آق چشمه ، زینکانلو ، محمدآباد و احسان آباد) ، در شهرستان بجنورد ۹.۶ کیلومتر راه روستایی (محورهای ایوب ، یزدان آباد و حسن آباد) و در شهرستان بام و صفی آباد ۷.۷ کیلومتر راه روستایی ( محورهای بانی در و زنفت) احداث و آسفالت شده است .

|

۸۷ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال احداث شده است . در سال ۱۴۰۲ ساخت و زیرسازی ۹۳ کیلومتر راه روستایی در استان لرستان انجام شده است .

|

طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد .

|

با وجود اینکه این کاهش خوشایند است اما کافی نیست و حتی یک کشته در تصادفات نیز زیاد است .

|

نظرات کاربران