در حال بارگذاری ...
  • تسریع در روند ساخت پروژه راه‌آهن درود - خرم‌آباد - اندیمشک

    این پروژه ریلی یکی از پروژه‌های بسیار سخت و پیچیده به لحاظ فیزیکی است به طوری که از ۱۱۴ کیلومتر مسیر راه آهن درود - خرم‌اباد بالغ بر ۱۸ دستگاه تونل به طول ۳۱ کیلومتر و ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳ کیلومتر است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ‌، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان به ریاست وزیر راه و شهرسازی و اتخاذ تصمیماتی برای تسریع روند ساخت راه‌آهن درود - خرم‌آباد - اندیمشک خبر داد .

    عباس خطیبی به اشاره به برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان با حضور وزیر راه و شهرسازی و بررسی ساخت و توسعه پروژه راه‌آهن درود - خرم‌آباد گفت : در این جلسه تصمیماتی برای تسریع روند ساخت پروژه احداث راه‌آهن درود - خرم‌آباد - اندیمشک به طول ۳۶۷ کیلومتر اتخاذ شد . عملیات اجرایی قطعه درود - خرم‌آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر از اواخر سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ شروع شد و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت : این پروژه ریلی یکی از پروژه‌های بسیار سخت و پیچیده به لحاظ فیزیکی است به طوری که از ۱۱۴ کیلومتر مسیر راه آهن درود - خرم‌اباد بالغ بر ۱۸ دستگاه تونل به طول ۳۱ کیلومتر و ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳ کیلومتر است . مسائل ژئوتکنیکی و زمین شناسی با توجه به اینکه باید این پروژه در منطقه زاگرس اجرا می‌شود از مشخصات فنی پیچیده‌ای برخوردار است .

    وی با بیان اینکه «طویل‌ترین تونل‌های ریلی کشور در این مسیر در دست ساخت است» افزود : برای اولین بار در حوزه زیرساخت ریلی با احداث چنین احجامی مانند تونل‌هایی به طول ۴۵۰۰ متر و ۳۷۰۰ متر روبرو می‌شویم که قابل مقایسه با تونل‌های در دست بهره‌برداری نیست . ضمن اینکه اینگونه پل‌ها و تونل‌ها مسائل خاص خود در زمینه‌های‌ ایمنی و بهره‌برداری را دارند .

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به وضعیت بودجه و اعتبارات این پروژه ریلی گفت : قرارداد اولیه حدود ۴۷۰ میلیارد تومان با فهرست‌بهای سال ۹۲ بوده است و منابعی که برای آن تامین شده بود از محل سهام فولاد خوزستان بوده است که از ۳۸۰ میلیارد تومان سهام  تخصیص یافته ، ۳۰۰ میلیارد تومان جذب شده است .

    خطیبی یاد آور شد : ۳۰۰ میلیارد تومان آن زمان به نرخ امروز معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. اما برای تداوم پروژه پیشنهاد استفاده از بودجه عمومی و تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده است.

    وی خاطرنشان کرد : برای تکمیل این پروژه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است بنابر این زمان تکمیل پروژه ارتباط مستقیم با تامین منابع مالی و اعتبارت دارد . در بودجه سال ۹۸ اعتباری معادل ۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که برای سال ۹۹ با ۶۰ درصد افزایش به ۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته است تا پروژه با شرایط مناسب تری توسعه یابد .




    مطالب مرتبط

    مشارکت دولت و سه بانک کشور در تامین منابع مورد نیاز ساخت جاده اهواز - ایذه - لردگان

    مشارکت دولت و سه بانک کشور در تامین منابع مورد نیاز ساخت جاده اهواز - ایذه - لردگان

    اداره کل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در توسعه راه های استان نقش ویژه ای ایفا کردند و تا سال آینده با چهار خطه شدن محور رامهرمز تا خیرآباد و همچنین مسیر غیزانیه تا ایذه میزان بزرگراه های استان افزایش چشمگیر پیدا میکند .

    |

    افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات فرصتی ارزشمند برای اقتصاد ایران و افغانستان

    افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات فرصتی ارزشمند برای اقتصاد ایران و افغانستان

    کشور افغانستان طرح‌ مشخصی برای توسعه شبکه ملی و بین‌المللی راه‌آهن را دنبال می‌کند که این طرح ، فرصتی ارزشمند اقتصادی و تاریخی برای دو کشور محسوب می‌شود تا از طریق یکی از کلیدی‌ترین نقاط شبکه ملی راه‌آهن افغانستان یعنی هرات و امتداد آن به سمت ایران ، کشورهای آسیای میانه و ...

    |

    نظرات کاربران