در حال بارگذاری ...

بندر چابهار فرصتی مناسب برای تجار و سرمایه گذاران بنگلادش

بنگلادش متقاضی این است که همچون هند در بندر چابهار فعالیت اپراتوری داشته باشد و از طریق این بندر با دیگر کشورها از جمله افغانستان در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ارتباط برقرار کند . اعطای مشوق ها و بسته های حمایتی برای سرمایه گذاران لازمه شکل گیری تجارت بین دو کشور است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سفیر بنگلادش در ایران گفت : بنگلادش خواستار شکل گیری تجارت دریایی با ایجاد خط مستقیم و مستمر کشتیرانی در بندر چابهار است .

ای . اف . ام . گوسال اعظم سارکار در نشست مشترک با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و بازدید از بندر چابهار ، اظهار داشت : بنگلادش در حال بررسی بازارهای جدید برای سرمایه گذاری و رونق تجارت با دیگر کشورهای منطقه است که در بازدید از بندر چابهار مشخص شد اقدام های توسعه ای انجام شده در این بندر فرصت بسیار خوبی برای تجار و سرمایه گذاران این کشور است .

سفیر بنگلادش در ایران با بیان این که بندر چابهار به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی ارتباط خوبی بین ایران با افغانستان و دیگر کشورهای منطقه ایجاد کرده است افزود : دستاوردهای این سفر در راستای رونق مراودات اقتصادی با ایران و دیگر کشورهای منطقه از طریق بندر چابهار ، در اختیار تجار و سرمایه گذاران بنگلادش قرار خواهد گرفت . ارتباط دو طرفه بین تجار و سرمایه گذاران ایران و بنگلادش می تواند در رونق تجارت منطقه موثر باشد که چابهار ایفا کننده نقشی جدی در این ارتباط خواهد بود .

وی خواستار شکل گیری تجارت بین دو کشور به ویژه ارتباطات دریایی بین بنادر بنگلادش و بندر چابهار با ایجاد خط مستقیم و مستمر کشتیرانی شد و اضافه کرد : بنگلادش متقاضی این است که همچون هند در بندر چابهار فعالیت اپراتوری داشته باشد و از طریق این بندر با دیگر کشورها از جمله افغانستان در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ارتباط برقرار کند . اعطای مشوق ها و بسته های حمایتی برای سرمایه گذاران لازمه شکل گیری تجارت بین دو کشور است .

پیوند کشورها ؛ هدف توسعه بندر چابهار

همچنین بهروز آقایی ؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : با توجه به قرارگیری بندر چابهار در خارج از حوزه خلیج فارس ، توسعه این بندر جهت پیوند با کشورهای منطقه انجام شد که این توسعه بیشتر در حوزه ترانزیت و ترانشیپ بوده است .

وی با اشاره به نبود محدودیت های حوزه خلیج فارس در بندر چابهار بیان کرد : با توجه به این مهم تفاهم نامه ای بین ایران ، هند و افغانستان در راستای بهره گیری از این بندر استراتژیک منعقد شد که مورد تصویب حاکمیت ۳ کشور قرار گرفت .

وی با اشاره به شکل گیری تجارت بین ایران ، هند و افغانستان در پی موافقتنامه چابهار و تاثیر آن در کاهش هزینه ها و زمان تجارت بین ۳ کشور اظهار کرد : امکان پیوستن دیگر کشورها به این موافقتنامه وجود دارد در این راستا کشورهایی از حوزه CIS درخواست هایی را ارائه داده اند . در خصوص حضور و اپراتوری شرکت ها و کشورهای خارجی در بندر چابهار محدودیتی وجود ندارد ، مدل قرارداد با این شرکت ها به صورت بلند و میان مدت است و قراردهای توسعه ای نیز بلند مدت خواهد بود .

آقایی با بیان این که قابلیت سرمایه گذاری در فازهای بعدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی وجود دارد ادامه داد : این بندر در خصوص انتقال و تبادلات کالایی هیچ محدودیتی ندارد و می تواند در ترانزیت کالاهای بنگلادش با کمترین هزینه و زمان ایفای نقش کند .




مطالب مرتبط

شرکت هندی فقط در بخشی از فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارش کالا با بندر چابهار همکاری خواهد داشت و مدیریت اسکله‌ها و ورود و خروج کشتی‌ها همه با سازمان بنادر و اداره‌ ‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواهد بود . هندی‌های با وارد کردن تجهیزات ، از ظرفیت‌های ایجاد ...

|

در سواحل مکران ۶۱ سازه دریایی ، شامل ۵ سازه بنادر تجاری ، ۳۱ بندر صیادی ، ۷ بندر صنعتی ، ۸ بندر نظامی ، ۷ سازه تأسیساتی ، ۲ مجموعه گردشگری و ۱ مجموعه نفتی وجود دارد .

|

پیش‌بینی می‌شود آمریکای شمالی ، خاورمیانه و آسیا به ترتیب میزان رشد بالاتر از ۳.۶، ۳.۵ و ۳.۴ را تجربه کنند؛ اما آمریکای جنوبی با ۲.۶ درصد رشد صادرات کندتر و اروپا با ۱.۵ درصد نسبت به میانگین سالانه ۲.۶ درصدی نسبت به سایر کشور‌ها عقب می‌ماند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : در سال گذشته ، حدود یک میلیون تن کالای معدنی و ساختمانی از مبدأ بندر چابهار ...

|

بندر چابهار در حوزه‌های صادرات ، ترانزیت ، ترانشیپ و کاپوتاژ رشد قابل توجهی را تجربه کرد به طوریکه صادرات کالا در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲.۵ برابری و به میزان یک میلیون و ۱۱ هزار و ۹۳۰ تن انجام پذیرفت .

|

نظرات کاربران