در حال بارگذاری ...
  • انتشار گزارش مقدماتی پرواز ۶۹۳۶ هواپیمایی کاسپین

    تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه ، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه‌ سانحه هواپیمای بوئینگ MD۸۳ کاسپین را منتشر کرد . در این گزارش روند بررسی حادثه تشریح شده و به دلایل حادثه اشاره ای نشده است . این گزارش نهایی نیست .

    سازمان هواپیمایی کشوری در این گزارش آورده است :

    پرواز شماره ۶۹۳۶ مورخ ۹۸.۱۱.۰۷ شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ MD۸۳ به علامت ثبت CPZ-EP در ساعت ۰۷:۳۶ به وقت محلی از تهران به ماهشهر برنامه ریزی شده بود . پس از انجام هماهنگی های پرواز ، این هواپیما با ۱۳۶ مسافر و ۸ خدمه پروازی در ساعت ۰۶:۴۲ دقیقه به وقت محلی از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود ۵۰ دقیقه پرواز و اوج گیری تا ارتفاع ۳۲ هزار پایی ، آماده فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر می شود .

    در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۰۷:۳۶ به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی(ره) در فاصله حدود ۱۰۰ متری باند متوقف شده است .

    تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه ، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است . فقط به دو نفرسرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده اند . پرواز مذکور چارتر شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر بوده است .

    اطلاعات اولیه درباره رویداد

    اطلاعات اولیه ذیل به اطلاع دفتر بررسی سوانح و حوادث رسیده و هنوز تحلیلی از آن صورت نپذیرفته است :

    -  هوای حاضر فرودگاه خوب( CAVOK) گزارش شده و میزان باد ۰۶kt  ۲۸۰D/ بوده است .

    -  باند قابل استفاده در فرودگاه ماهشهر باند شماره ۳۱ ( (VOR/DEM RWY۳۱ به خلبان اعلام گردیده اما بر اساس درخواست خلبان فرود هواپیما از باند ( VOR/DEM   RWY۱۳ )صورت گرفته است . براساس مشاهدات پرسنل فرودگاه ، هواپیما مقداری از طول باند را از دست داده و پس از فرود در باند ۱۳ و برخورد با فنس فرودگاه از محوطه فرودگاه خارج شده و در بلوار نزدیک فرودگاه متوقف شده است .

     - بر اساس گزارش مدیر فرودگاه مجموعه نجات و آتش نشانی در کمتر از ۴ دقیقه پس از وقوع در محل سانحه حاضر و عملیات امداد و نجات ، پیشگیری از آتش را مطابق رویه های طرح اضطراری فرودگاه انجام داده اند . تمامی امکانات جهت انتقال هواپیما به داخل فنس فرودگاه فراهم شده و با نظر کارشناسان بررسی سانحه و کارشناسان فنی شرکت هواپیمایی مذکور ، اقدامات اولیه از قبیل برای تخلیه سوخت هواپیما و انتقال هواپیما به محل امن انجام گرفته است .

    - خسارت به هواپیما در حد کلی (Destroy) است .

    اهم اقدامات صورت گرفته توسط سازمان

    پس از کسب اطلاع از وقوع سانحه، مدیریت بحران در شهر ماهشهر فعال شده و به طور همزمان کارگروه ویژه بحران مشتمل بر تیم واکنش اضطراری شرکت هواپیمایی کاسپین به همراه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در تهران تشکیل و برای اعزام به سایت سانحه آماده شدند و با هواپیمای جایگزین آن شرکت در ساعت ۱۱:۳۵ به فرودگاه ماهشهر اعزام گردیدند .

    مسافران پرواز برگشت با هواپیمای جایگزین به تهران انتقال داده شدند .

    اطلاع رسانی عمومی در خصوص وقوع سانحه انجام پذیرفت .

    وضعیت فرودگاه بررسی شده و عملیاتی بودن آن براساس شرایط موجود ، وفق استانداردهای فرودگاهی اعلام گردید .

    جمع آوری مستندات اولیه و مصاحبه با خلبان و پرسنل فرودگاه انجام شده است .

    بررسی این سانحه برابر آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) مصوب هیات دولت و استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد پذیرفت و پس از جمع آوری اطلاعات اولیه ؛ گزارش های تکمیلی تهیه و اعلام خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    انجام استعلام و پایش مسافران کرونایی در حمل و نقل هوایی طی ۲ مرحله

    انجام استعلام و پایش مسافران کرونایی در حمل و نقل هوایی طی ۲ مرحله

    اگر فرد به کرونا مبتلا بوده و دوران زمانی مورد نظر را نگذرانده باشد کد وی قرمز می شود و امکان صدور بلیت برای این مسافر وجود ندارد اما اگر فردی مبتلا نباشد کد وی سبز می شود و مجاز به خرید بلیت است .

    |

    نظرات کاربران