تشریح آخرین وضعیت پروژههای زیربنایی آزادراهی و بزرگراهی کشور
آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر ششمین آزادراه اولویت دار کشور است که با بهرهبرداری از آن ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر بین دو استان کاهش مییابد و با توجه به قابلیت تردد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این آزادراه ، زمان سفر بین ۲ تا ۲.۵ ساعت کاهش مییابد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه «شش پروژه اولویت دار آزادراهی به طول ۵۵۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد» گفت : با بهرهبرداری از این شش آزادراه ، طول آزادراههای کشور نزدیک به ۲۵ درصد افزایش مییابد .
خیرالله خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پروژههای زیربنایی آزادراهی و بزرگراهی کشور در دولت تدبیر و امید اظهار داشت : در حوزه ساخت و توسعه آزادراهها ، از مجموع ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل ، نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد .
وی با بیان اینکه «از مجموع نزدیک به ۳۸ هزار کیلومتر راه شریانی در کشور را نزدیک به ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و حدود ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه تشکیل میدهد» افزود : طبق برنامه ، احداث ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور پیشبینی شده است . پس بر فرض احداث ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید ، انتظار میرود ، ۱۵۰۰۰ کیلومتر جاده بزرگراهی جدید در کشور احداث شود که البته بخشی از آن در موافقتنامهها قرار دارد .
۷۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه بیان داشت : از مجموع ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه مورد نیاز کشور، حدود ۷۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا قرار دارد که سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر آن تکمیل و برای رفاه حال مردم به بهرهبرداری میرسد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شش پروژه آزادراهی اولویتدار که تلاش شد طی یکسال و نیم آتی به بهرهبرداری میرسد ، گفت : اولین پروژه منطقه یک آزادراه تهران - شمال و دومین پروژه آزادراه همت-کرج است که امیدواریم هر دو در سال جاری به بهرهبرداری برسند .
اعلام زمان بهرهبرداری از کنارگذر جنوبی تهران
وی افزود : کنارگذر جنوبی تهران و قطعه خرمآباد - بروجرد واقع در آزادراه خرمآباد - اراک که نقش پررنگی در کریدورهای ترانزیتی و کار کرد ترافیکی قابل توجهی دارند نیز در سال آینده به بهرهبرداری میرسند .
خادمی همچنین روند اجرایی ساخت آزادراه ارومیه - تبریز را مثبت ارزیابی کرد و گفت : بخشی از آزادراه ارومیه - تبریز به طول ۳۱ کیلومتر در سال جاری با حضور رئیس جمهور محترم به بهردبراری رسید و قطعات ۳ و ۵ با روند خوبی در حال اجرا است .
آزادراه اصفهان - شیراز باید یکجا به بهرهبرداری برسد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد : آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر ششمین آزادراه اولویت دار کشور است که با بهرهبرداری از آن ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر بین دو استان کاهش مییابد و با توجه به قابلیت تردد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این آزادراه ، زمان سفر بین ۲ تا ۲.۵ ساعت کاهش مییابد .
وی با تاکید بر اینکه آزادراه اصفهان - شیراز به دلیل اینکه یک مسیر جدید ترددی است و باید ابتدا به طور کامل احداث ، تکمیل و سپس به بهره برداری برسد ، گفت : پیشبینی میشود این پروژه بزرگ آزادراهی که درواقع طولانی ترین پروژه آزادراهی کشور است در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد .
بهرهبرداری از ۵۸۷ کیلومتر آزادراه در دو سال آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شش آزادراه نامبرده به طول ۵۸۷ کیلومتر تصریح کرد : با بهرهبرداری از این شش آزادراه، یک تحول در شبکه جادهای کشور بخصوص در محدوده استانهای تهران و البرز رخ میدهد و طول آزادراههای کشور نزدیک به ۲۵ درصد افزایش مییابد .
خادمی در ادامه با اشاره به اقدامات حوزه ساخت و توسعه بزرگراهها بیان داشت : در این بخش ۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا قرار دارد که طبق هدفگذاری حدود ۸۰۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری میرسد .
۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در انتظار قیر
وی افزود : عملیات زیرسازی بخش عمدهای از ۸۰۰ کیلومتر هدفگذاری شده انجام گرفته و۵۰۰ کیلومتر از بزرگراه و راههای اصلی نیز آماده انجام عملیات روسازی و آسفالت هستند . بنابر این در صورت تامین مصالح همچون قیر مورد نیاز این پروژهها میتوانیم تا پایان سال مالی شاهد بهرهبرداری از این پروژهها باشیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۳ راه اصلی جدید ارتباطی کشور که به عنوان کریدورهای حمل و نقلی جدید باعث کاهش طول مسیرهای فعلی و افزایش ظرفیت ترددی خواهد بود یادآور شد:ه امیدواریم طی یک سال آینده دو مسیر از آنها آماده بهرهبرداری شود .
دو راه اصلی با کارکرد ترانزیتی احداث میشوند
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود : یکی از این پروژهها راه اصلی یاسوج (پاتاوه) - دهدشت - بهبهان که مسیر ترددی جدید از مرکز کشور به استان خوزستان (بندر امام خمینی) با عبور از استان کهگیلویه و بویراحمد و راه اصلی دیگر مسیر سنندج - مریوان (مرز باشماق) به عنوان یک راه میانبر دسترسی به مرز سهم باشماق و ایجاد یک کریدور ایمن از مرکز کشور به استان کردستان و کشور عراق (کردستان عراق) است .
خادمی در پایان ابراز امیدواری کرد ، طبق هدفگذاری انجام شده تا پایان تابستان ۹۹ حدود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سراسر کشور به بهرهبرداری خواهد رسید .