در حال بارگذاری ...

تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مقابله با سیل استان سیستان و بلوچستان

در مجموع به ۵۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان سیستان و بلوچستان شامل ۸۷۶ راه روستایی به طول ۳۸۰۰ کیلومتر ، ۲۷ محور اصلی و فرعی به طول ۱۷۰۰ کیلومتر آسیب و خسارت وارد شد . همچنین بر اثر سیلاب ۸۵۰۰ متر دیوارهای حایل و ضامن آسیب دیده ، ۴۷ مسیر اصلی و فرعی مسدود شد (در ابتدای وقوع سیل) و ۲۵۰ دستگاه پل های بزرگ و کوچک دچار آسیب‌دیدگی و یا تخریب شده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل ، ایمنی ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی خسارت به زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان را نزدیک ۷۸۲۷ میلیارد ریال اعلام کرد .

رضا نفیسی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در مقابله با سیل استان‌ سیستان و بلوچستان اظهار داشت : بارندگی­‌های استان سیستان و بلوچستان طی روزهای بیستم تا بیست و دوم دی ­ماه امسال در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است . به طوریکه آمارها نشان می­‌دهد درحالی متوسط بارش سالانه استان ۱۱۳ میلیمتر بوده که طی روزهای اخیر ظرف ۴۸ ساعت متوسط بارش به ۲۱۵ میلیمتر رسید . از تاریخ بیستم تا بیست و پنجم دی‌ماه به دلیل بارش شدید باران ۱۳ شهرستان ایرانشهر ، چابهار ، خاش ، دلگان ، زاهدان ، سرباز ، سراوان ، سیبوسوران ، فنوج ، کنارک ، میرجاوه ، نیکشهر و هیرمند تحت تأثیر سیل و آب گرفتگی قرار گرفتند . به طوریکه رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان ، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل‌ونقل را به شدت تحت تاثیر قرار دارد .

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل ، ایمنی ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت : به این منظور وزارت راه و شهرسازی مجموعه اقدامات متناسب برای مقابله و امدادرسانی جهت تسهیل در شرایط حمل‌و‌نقل و بازگشایی محورها ، امدادرسانی و جلوگیری از تشدید خسارت را به انجام رساند .

اولین هشدار هواشناسی ۴ روز قبل از وقوع سیل

نفیسی  با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هواشناسی بیان داشت : سازمان هواشناسی به منظور اطلاع رسانی و اعلام هشدار به دستگاه‌های مسئول و امدادرسان ، اقدام به صدور اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های لازم در خصوص بارش ­ها در سطح استان سیستان و بلوچستان کرد که هشدار در بالاترین سطح (اخطاریه) توسط سازمان هواشناسی کشور و ادارات کل هواشناسی استان‌های درگیر سیل از ۴ روز قبل از وقوع مورخ سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۸ صادر و در روزهای بعد تائید و بهبود یافت .

وی مهمترین اطلاعیه های هواشناسی را اطلاعیه شماره ۴۴ اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ سه‌شنبه هفدهم دی‌ماه (چهار روز قبل از حادثه) ، اخطاریه شماره ۶۸سازمان هواشناسی کشوردر تاریخ چهارشنبه هجدهم دی‌ماه (۳ روز قبل از حادثه) ، اخطاریه شماره ۲۰ اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ چهارشنبه  چهارشنبه هجدهم (۳ روز قبل از حادثه) ، ‌اخطاریه شماره ۶۹ سازمان هواشناسی کشور پنج‌شنبه مورخ نوزدهم دی‌ماه (۳ روز قبل از حادثه) ، اخطاریه شماره ۲۱ اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ جمعه بیستم دی ماه (یک روز قبل از حادثه) ، ‌ عنوان کرد .

۷۵۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های جاده‌ای استان خسارت وارد شد

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل ، ایمنی ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی سپس میزان برآورد خسارت ناشی از سیل در استان سیستان و بلوچستان در حوزه راهداری را ۷۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : در مجموع به ۵۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان سیستان و بلوچستان شامل ۸۷۶ راه روستایی به طول ۳۸۰۰ کیلومتر ، ۲۷ محور اصلی و فرعی به طول ۱۷۰۰ کیلومتر آسیب و خسارت وارد شد . همچنین بر اثر سیلاب ۸۵۰۰ متر دیوارهای حایل و ضامن آسیب دیده ، ۴۷ مسیر اصلی و فرعی مسدود شد (در ابتدای وقوع سیل) و ۲۵۰ دستگاه پل های بزرگ و کوچک دچار آسیب‌دیدگی و یا تخریب شده است .

 

 

انجام ۶۵۵ هزار متر مکعب خاکریزی و خاکبرداری

نفیسی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت : در عملیات حوزه راهداری برای مقابله با سیلاب ۱۵۴۲ نفر در قالب اکیپ‌های‌ راهداری و ۴۳۰ دستگاه ماشین آلات‌ بکار گرفته شد و در مجموع بیش از ۵۰۰ مورد بالغ بر ۱۸۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و ریزش برداری و  حدود ۴۷۵ هزار متر مکعب خاکریزی انجام شد .

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد : ۱۱ دستگاه (لودر و بلدوزر) ماشین‌آلات راهداری از استان‌های بوشهر ، خراسان جنوبی ، فارس و یزد ، همچنین ۷۰ متر لوله آبرو پیش ساخته جهت برقراری ارتباط راه‌ها از استان لرستان ارسال شد .

اعزام ۷۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از سوی شرکت ساخت و پیمانکاران

به گفته نفیسی ۷۲ دستگاه از ماشین آلات شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل شامل ۱۳ دستگاه لودر ، ۹ دستگاه گریدر ، ۲۰دستگاه  کمپرسی ، ۲ دستگاه کمرشکن ، ۸ دستگاه بلدوزر ، ۵ دستگاه آب پاش و تانکر آب ، ۲دستگاه بیل مکانیکی ، ۱۳ دستگاه کامیون با مساعدت شرکت­های پیمانکار به کار گرفته شده است .

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل ، ایمنی ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : قبل از شروع فصل بارندگی در ماه‌های شهریور و مهرماه ، لایروبی آبروها و پل‌ها و زوال‌برداری و زوال‌ریزی ترانشه‌های ریزشی توسط لودر و جرثقیل‌های ریلی به طور کامل انجام شده است .

وی افزود :‌ درزین پیشرو  جلوی کلیه قطارهای باری و مسافری برای اطمینان از صحت و سلامت مسیر  اعزام ، ۳ دستگاه لودر حدفاصل تونل‌ها برای لایروبی پل‌های مسدود شده مستقر و درواسیون‌های تضعیف شده محور تقویت شد ، راهبانان نیز بصورت ۱۲ ساعته (از ساعت ۶ صبح الی ۵ عصر  به تعداد ۱۰ نفر راهبان) جلوی کلیه قطارهای مسافری و باری مستقر شدند و به طور مستمر بازدید داشتند .

۳۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به زیرساخت‌های ریلی استان خسارت وارد شد

نفیسی مجموع خسارات برآورد شده در حوزه ریلی در استان سیستان و بلوچستان را ۳۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد .

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی شده اشاره کرد و گفت : به منظور بازگشایی راه‌های مواصلاتی و ترمیم جاده‌های روستایی ناشی از سیل ، تجهیزات سنگین راهسازی به روستاهای قصر قند ، دشت یاری ، عورکی اعزام و ۳ پارت تجهیزات و ماشین آلات راهسازی شامل بولدوزر ، لودر ، کمپرسی ، کمرشکن و تریلی به مناطق سیل زده روستایی ارسال شد .

کمک‌های فنی و غیر فنی سازمان بنادر و دریانوردی به سیل زدگان

وی افزود : ۹ محموله کمک‌های انسان دوستانه به روستاهای سیل زده و صعب العبور شامل ۲ هزار پکیج مواد غذایی خشک ، ۵۰۰ تخته پتو ، لوازم بهداشتی ، تجهیزات گرمایشی و ... ارسال و ۲ اکیپ فوریت‌های پزشکی و دارویی شامل ۲ پزشک ، ۴ پرستار ، ۴ کمک پرستار و ۲ دستگاه آمبولانس به مناطق سیل زده اعزام  شد .

رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل ، ایمنی ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از راه اندازی ۲ کمپ بیمارستان صحرایی جهت ارائه خدمات پزشکی و دارویی به روستاییان و ارسال ۵ فروند قایق برای امداد رسانی و جابجایی افراد گرفتار در سیل در ساعات اولیه وقوع سیلاب خبر داد و گفت:‌ تیم واکنش سریع یگان حفاظت و گشت نظارت بر سواحل به منطقه در ساعات اولیه بارش باران و وقوع سیلاب ، ‌همچنین تجهیزات بندری و لجستیکی به منطقه شامل جرثقیل و تریلی جهت جابجایی شناورها و تجهیزات سنگین اعزام شدند .




مطالب مرتبط

با وجود افزایش ترددهای جاده‌ای استان در نوروز ، ترمز تصادفات و تلفات سوانح جاده‌ای کشیده شد . ۸۰ درصد محورهای استان به سامانه‌های هوشمند مجهزند . ۶۰ ترددشمار ، ۱۹ دوربین نظارت تصویری ، ۵۳ سامانه ثبت تخلفات رانندگی ، چهار سامانه توزین حین حرکت و هفت تابلو پیام متغیر فعال است .

|

مؤثرتر عمل کردن مدیریت HSE در فرآیندهای عملیاتی بنادر و تقویت نظارت ، پایش و ارزیابی‌های موردنظر ، همچنین ارتقاء ایمنی بنادر از طریق افزایش ایمنی در شرکت‌های خصوصی فعال در بنادر دو هدف محوری تعریف شده است .

|

مجموع اعتبارات ملی و استانی برای ساخت این جاده برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۱۵ درصد تخصیص منابع مالی را همراه داشته است .

|

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

مشکلات به وجود آمده به واسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده است .

|

نظرات کاربران