در حال بارگذاری ...

بندر و دریا ؛ موقعیت بکر و منحصربه‌فرد برای ورود استارت‌آپ‌ها

ایده اصلی برای راه اندازی هر استارتاپی ، یافتن یک مدل یا فرآیند جدید تجاری است . اگر افراد دیگری از قبل ایده و مدل جدید را بپذیرند و از آن استفاده کنند ، افراد فعال در بخش دریایی و بندری نیز آن را قبول خواهند کرد .

اگر با ماهیت استارت‌آپ‌ها آشنا باشید ، قطعا بر این موضوع واقف هستید که موفقیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه تضمینی نیست. با این حال ماهیت توانایی برای تجدید ساختار و استراتژی در استارت‌آپ‌هاس که این قدرت عمل و نوآوری را در اختیار قرار می‌دهد تا بتوان برای به ثمر رسیدن ایده‌های جدید به سراغ آن‌ها رفت.

صنعتی دریانوردی به «سنتی بودن» معروف است و تحولات به کندی در آن شکل می‌گیرد . راه‌اندازی استارتاپ‌های بندری و دریایی احتمالا دشوارترین نوع استارت‌آپ‌های بندری و دریایی احتمالا دشوارترین نوع استارتاپ است زیرا صنعت دریایی یک بخش کاملا محافظه کار بوده که در آن کاربران نهایی (دریانوردان ، خدمه بندر ، مشتریان خدمات بندری و دریایی و...) عموما علاقه‌ای به تغییر در روند فعالیت‌های روزمره خود ندارند .

ایده اصلی برای راه اندازی هر استارتاپی ، یافتن یک مدل یا فرآیند جدید تجاری است . اگر افراد دیگری از قبل ایده و مدل جدید را بپذیرند و از آن استفاده کنند ، افراد فعال در بخش دریایی و بندری نیز آن را قبول خواهند کرد .

بنابراین مشکل اصلی برای هرگونه استارت‌آپ در بخش دریایی و بندری ، یافتن مشتری اول است . روند عملکرد فعالیت‌ها در بنادر و دریاها در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته تغییر چندانی نداشته است . طراحی کشتی‌ها ، اتوماسیون فرآیندها ، فرآیندهای تجاری و دیگر موارد در زمینه فعالیت‌های بندری و دریایی برای چندین دهه یکسان باقی مانده‌اند و فقط بخش کوچکی از آن‌ها تغییر کرده است ، قطعا این روند با سرعت بالای تغییر و تحول در بخش‌های دیگر اقتصاد مطابقت ندارد .

رایان پیترسن از شرکت دانش بنیان Flexport در این‌باره می‌گوید : کار استارت‌آپ‌ها در هر بخش چالش برانگیز است اما آنچه صنعت دریانوردی را منحصربه‌فرد می‌کند ، بکر بودن آن است . همین مساله این فرصت را به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد که برای ناکارآمدی‌ها و معضلات این صنعت راه حل‌های نوین ارائه داده و در این زمینه جزء اولین‌ها باشند . ما از مشتریان و شرکای تجاری خود بازخورد بسیار خوبی در مورد تفاوت تجربه آن‌ها با استفاده از ایده‌های جدید استارت‌آپی دریافت می‌کنیم . برای بسیاری از افراد فعال در صنایع دیگر ، فعالیت در حوزه بندر و دریا بسیار دور از ذهن بوده و معمولا تصویر ذهنی از پتانسیل بالای اقتصادی در این صنعت ندارند . علاوه بر این حوزه بندر و دریا پتانسیل بالایی برای نوآوری‌های تاثیرگذار و ماندگار دارد .

در همایش فناوری Sea Asia ۲۰۱۹ و در پنل سخنرانی آن ، مدیران دریایی و بندری و همچنین فعالان عرصه  تکنولوژی بر نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی ، به ویژه شرکت‌های بخش فناوری، در ورود صنعت دریایی به عصر دیجیتال و ایجاد فرصت‌های رشد ناشی از نوآوری تاکید کردند .

کنت لیم ؛ مدیر ارشد فناوری در اداره دریایی و بندری سنگاپور (MPA) ، دلایل قانع‌کننده  بسیاری برای تمرکز بر فعالیت‌های استارت‌آپی در حوزه های دریایی ارائه کرده و در این‌باره می‌گوید : «بسیاری از فعالان صنعت دریانوردی در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای ایجاد تغییر در عملکرد و کارکرد خود هستند . شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی این سوال را برای فعالان حوزه دریایی و بندری مطرح می‌کنند که چرا کارها به روشی خاص انجام می‌شود و آیا مدل‌های تجاری مختلفی دیگری وجود دارد که قابل توسعه باشد ؟ از این رو استارت‌آپ‌ها می‌توانند مسیر دیجیتال‌سازی را به صنایع دریایی عرضه کنند .

 

نادر الفت - کارشناس دریایی

 




مطالب مرتبط

تکیه بر دانش و توان داخلی ، کلید حل مشکلات و چالش‌ها است و ما باید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ، تمام نیازهای مختلف مجتمع بندری خرمشهر را حل و رفع کنیم .

|

درخواست پیشنهادهای ۸ نیاز اولویت‌دار فناورانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که دارای سطح فناوری بالا می‌باشد هم‌اکنون آماده شده و با همکاری و حمایت معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به فراخوان گذاشته خواهد شد .

|

نمایشگاه تخصصی صنعت هوایی پیام در سه بخش از جمله نمایشگاهی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان ، شرکت‌های هواپیمایی ، فرودگاه‌ها ، شرکت‌های خدمات‌هوایی ، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما و هلی کوپتر ، شرکت‌های نوپا ، پارک‌ها و مراکز رشد ، دانشکده‌های تخصصی و هوا و فضا برگزار ...

|

با توجه به تغییر فضای حمل و نقل به ویژه در حوزه فناوری و اطلاعات ، شرکت‌های دانش‌بنیان وارد میدان شده‌اند و با ارائه خدمات به نوعی برای پیشبرد اهداف این بخش ایفای نقش می‌کنند تا مشکلات را برطرف و بهره‌وری در بخش حمل و نقل را ارتقا دهند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی همچنین افزود : مرکز تحقیقات در زمینه بازنگری و تدوین ضوابط فعالیت ...

|

نظرات کاربران