بندر و دریا ؛ موقعیت بکر و منحصربهفرد برای ورود استارتآپها
ایده اصلی برای راه اندازی هر استارتاپی ، یافتن یک مدل یا فرآیند جدید تجاری است . اگر افراد دیگری از قبل ایده و مدل جدید را بپذیرند و از آن استفاده کنند ، افراد فعال در بخش دریایی و بندری نیز آن را قبول خواهند کرد .
اگر با ماهیت استارتآپها آشنا باشید ، قطعا بر این موضوع واقف هستید که موفقیت استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان همیشه تضمینی نیست. با این حال ماهیت توانایی برای تجدید ساختار و استراتژی در استارتآپهاس که این قدرت عمل و نوآوری را در اختیار قرار میدهد تا بتوان برای به ثمر رسیدن ایدههای جدید به سراغ آنها رفت.
صنعتی دریانوردی به «سنتی بودن» معروف است و تحولات به کندی در آن شکل میگیرد . راهاندازی استارتاپهای بندری و دریایی احتمالا دشوارترین نوع استارتآپهای بندری و دریایی احتمالا دشوارترین نوع استارتاپ است زیرا صنعت دریایی یک بخش کاملا محافظه کار بوده که در آن کاربران نهایی (دریانوردان ، خدمه بندر ، مشتریان خدمات بندری و دریایی و...) عموما علاقهای به تغییر در روند فعالیتهای روزمره خود ندارند .
ایده اصلی برای راه اندازی هر استارتاپی ، یافتن یک مدل یا فرآیند جدید تجاری است . اگر افراد دیگری از قبل ایده و مدل جدید را بپذیرند و از آن استفاده کنند ، افراد فعال در بخش دریایی و بندری نیز آن را قبول خواهند کرد .
بنابراین مشکل اصلی برای هرگونه استارتآپ در بخش دریایی و بندری ، یافتن مشتری اول است . روند عملکرد فعالیتها در بنادر و دریاها در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته تغییر چندانی نداشته است . طراحی کشتیها ، اتوماسیون فرآیندها ، فرآیندهای تجاری و دیگر موارد در زمینه فعالیتهای بندری و دریایی برای چندین دهه یکسان باقی ماندهاند و فقط بخش کوچکی از آنها تغییر کرده است ، قطعا این روند با سرعت بالای تغییر و تحول در بخشهای دیگر اقتصاد مطابقت ندارد .
رایان پیترسن از شرکت دانش بنیان Flexport در اینباره میگوید : کار استارتآپها در هر بخش چالش برانگیز است اما آنچه صنعت دریانوردی را منحصربهفرد میکند ، بکر بودن آن است . همین مساله این فرصت را به استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان میدهد که برای ناکارآمدیها و معضلات این صنعت راه حلهای نوین ارائه داده و در این زمینه جزء اولینها باشند . ما از مشتریان و شرکای تجاری خود بازخورد بسیار خوبی در مورد تفاوت تجربه آنها با استفاده از ایدههای جدید استارتآپی دریافت میکنیم . برای بسیاری از افراد فعال در صنایع دیگر ، فعالیت در حوزه بندر و دریا بسیار دور از ذهن بوده و معمولا تصویر ذهنی از پتانسیل بالای اقتصادی در این صنعت ندارند . علاوه بر این حوزه بندر و دریا پتانسیل بالایی برای نوآوریهای تاثیرگذار و ماندگار دارد .
در همایش فناوری Sea Asia ۲۰۱۹ و در پنل سخنرانی آن ، مدیران دریایی و بندری و همچنین فعالان عرصه تکنولوژی بر نقش مهم شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی ، به ویژه شرکتهای بخش فناوری، در ورود صنعت دریایی به عصر دیجیتال و ایجاد فرصتهای رشد ناشی از نوآوری تاکید کردند .
کنت لیم ؛ مدیر ارشد فناوری در اداره دریایی و بندری سنگاپور (MPA) ، دلایل قانعکننده بسیاری برای تمرکز بر فعالیتهای استارتآپی در حوزه های دریایی ارائه کرده و در اینباره میگوید : «بسیاری از فعالان صنعت دریانوردی در حال حاضر به دنبال راههایی برای ایجاد تغییر در عملکرد و کارکرد خود هستند . شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی این سوال را برای فعالان حوزه دریایی و بندری مطرح میکنند که چرا کارها به روشی خاص انجام میشود و آیا مدلهای تجاری مختلفی دیگری وجود دارد که قابل توسعه باشد ؟ از این رو استارتآپها میتوانند مسیر دیجیتالسازی را به صنایع دریایی عرضه کنند .
نادر الفت - کارشناس دریایی