ارتقا مهارت های دریایی و بندری اولویت اصلی سازمان فنی و حرفه ای کشور
سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با ترسیم سازوکار اجرایی مطلوب و چارچوب های توسعه دهنده ، صلاحیت های حرفه ای در مشاغل تخصصی دریایی و بندری را با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور ارتقاء دهد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : با توجه به تمایل بسیار زیاد متقاضیان دارای تحصیلات دانشگاهی ، اما فاقد هرگونه مهارت ، برای اشتغال در مشاغل دریایی و بندری ، خلاء آموزش های فنی و حرفه ای در این حوزه ها کاملا جدی است .
محمد راستاد در نشست مشترک با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که با هدف توسعه همکاری های آموزشی و ترسیم مکانیزم های اجرایی برای تامین نیروی کار واجد صلاحیت در حوزه های بندری و دریایی برگزار شد ، اظهار داشت : با توجه به تمایل بسیار زیاد متقاضیان دارای تحصیلات دانشگاهی ، اما فاقد هرگونه مهارت ، برای اشتغال در مشاغل دریایی و بندری ، خلاء آموزش های فنی و حرفه ای در این حوزه ها کاملا جدی است .
معاون وزیر راه و شهرسازی ، ظرفیت های آموزشی و مهارت افزایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را برای ارتقا بهره وری در بخش های مختلف دریایی و بندری را مناسب دانست و گفت : سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با ترسیم سازوکار اجرایی مطلوب و چارچوب های توسعه دهنده ، صلاحیت های حرفه ای در مشاغل تخصصی دریایی و بندری را با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور ارتقاء دهد .
به گفته راستاد ، آموزش اپراتوری تجهیزات بندری با توجه به خاص بودن این تجهیزات به شبیه ساز تخصصی نیاز دارد و نوع فعالیت آتش نشانان در بنادر برای اطفای هم زمان حریق در آب و خشکی با آتش نشانان در شهر متفاوت است . پیمانکاران سازه های دریایی و تعمیرکاران تجهیزات بندری به مهارت های خاص نیاز دارند .
ضرورت دریا محور شدن
در این نشست همچنین علی اوسط هاشمی ؛ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره بر ضرورت دریامحور شدن تصمیمات کلان کشور ، گفت : چنانچه به جای نفت ، برای پیشبرد اهداف و پیشرفت کشور ، به دریامحوری روی می آوردیم ، الان شرایط شایسته تری را در کشور شاهد بودیم .
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش بیکاری جوانان دارای تحصیلات در استان های ساحلی ، تاکید کرد : در حال حاضر مهارت ورزی فعالان دریایی و بندری و راه اندازی مراکز تخصصی آموزش مشاغل عمومی در بندرگاه ها ، اولویت سازمان فنی و حرفه ای قلمداد می شود .
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، استاندارد مشاغل ؛ سنجش مهارت ، آزمون مراکز آموزشگاهی و گواهینامه های مهارتی را ۴ عنصر این سازمان در توسعه همکاری های آموزشی با دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی برشمرد.
بر اساس این گزارش و با تأکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، مقر شد با تشکیل یک گروه کارشناسی از دو سازمان و تعیین مکانیزم اجرایی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حوزه های آموزش اپراتوری تجهیزات بندری ؛ آتش نشانان بنادر ؛ تعمیرکاران تجهیزات بندری و پیمانکاران سازه های دریایی ، با سازمان بنادر و دریانوردی توسعه همکاری داشته باشد .