در حال بارگذاری ...
  • آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه‌آهن سنندج

    این ایستگاه در محور ریلی تهران - همدان - سنندج واقع شده است که موجب اتصال استان کردستان به شبکه راه‌آهن کشور می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن سنندج خبر داد و گفت :‌ این ایستگاه در خط ریلی تهران - همدان - سنندج در زمینی به مساحت ۵۱ هکتار احداث می‌شود که طراحی ایستگاه با الهام از فرهنگ مهمان نوازی مردم استان کردستان صورت گرفته است و بهره‌مندی از روش‌های اجرایی نوین ، مصالح و تکنولوژی روز با در نظر گرفتن محیط زیست این بنا را به عنوان معماری پایدار و سازگار با محیط زیست معرفی می‌کند .

    خیراله خادمی گفت : این ایستگاه در محور ریلی تهران - همدان - سنندج واقع شده است که موجب اتصال استان کردستان به شبکه راه‌آهن کشور می‌شود .

    وی مساحت ایستگاه را ۵۱ هکتار اعلام کرد و افزود : متراژ کلی ساختمان‌ها بیش از ۱۴ هزار متر مربع و مساحت ساختمان اصلی آن ۴ هزار متر مربع است و در دو طبقه اجرا می‌شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوع طراحی و معماری ایستگاه بیان داشت : به دلیل شرایط اقلیمی سرد و کوهستانی منطقه ، شکل ساختمان فشرده و پلان مربع انتخاب شده است که موجب کنترل گرمای داخلی ساختمان در فصل زمستان خواهد شد .

    خادمی انحنای فرم ایستگاه در سمت در ورودی را برگرفته از فرهنگ مردم استان کردستان دانست و گفت :‌ این انحنا نشان از دعوت کنندگی ایستگاه برای مراجعین دارد به گونه‌ای که تصور می‌شود آغوش خود را به سوی مسافران گشوده است که نمادی از فرهنگ میهمان نوازی مردم این استان دارد .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ساختمان ایستگاه سنندج را به عنوان یک بنا با معماری پایدار و سازگار با محیط زیست عنوان کرد و افزود :‌ در ساخت این ایستگاه از روش‌های اجرایی نوین، مصالح و تکنولوژی روز بهره‌ گرفته شده و توجه به محیط زیست بخشی از عناصر مهم در ساخت این ایستگاه راه‌آهن است .

    وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت ایستگاه مذکور را ۱۲۶۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت : این مسیر ریلی با اتصال استان کردستان به شبکه ریلی کشور ، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی ، اجتماعی در منطقه را به همراه خواهد داشت .

    گفتنی است : راه‌آهن تهران - همدان - سنندج ۴۱۱ کیلومتر طول دارد که بخش اول آن از تهران تا همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است . این مسیر ریلی پس از عبور از شهرهای رباط‌کریم ، ساوه ، فامنین ، همدان ، قروه و دهگلان به شهر سنندج منتهی می‌شود .




    مطالب مرتبط

    اتصال کردستان به شبکه ریلی و احداث مسیر ریلی همدان به سنندج بود که این راه‌آهن بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار می‌رود . با اجرای این پروژه بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود .

    |

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر کانونی حمل و نقل کالاهای اساسی از ظرفیت‌های بسیار مطلوبی جهت بهره‌گیری از شبکه ریلی برخوردار بوده است .

    |

    آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

    |

    آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

    |

    نظرات کاربران