تشریح آخرین وضعیت بررسی سانحه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی
کشورهای کانادا ، آمریکا و اوکراین در سایتهای مرتبط اعلام کردهاند که تاکنون بررسی سوانح در ایران مطابق با تمام استانداردها بوده است ؛ در هیچ یک از گزارشهای سوانح قبلی سانسور نداشتیم ، در بررسی سانحه بویینگ ۷۳۷ هم نمایندگان اوکراین ، کانادا و بازپرسان ویژه حضور دارند و از تمام موضوعات مستندبرداری میکنند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی با بیان اینکه برای بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ در کشور نیازمند دریافت نرمافزارهای مربوط به جعبهسیاه بودیم ، گفت : در اینباره با سازنده جعبه سیاه مکاتبه کردیم و پاسخ گرفتیم .
حسن رضاییفر در تشریح آخرین وضعیت بررسی سانحه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی اظهار داشت : روند بررسیها ادامه دارد اما آخرین کاری که انجام شده آن است که از کارخانه سازنده جعبه سیاه درخواست کردهایم که به ما اعلام کنند برای بازخوانی جعبه سیاه ، چه نرمافزاری لازم است .
وی با اشاره به اینکه بوئینگ ۷۳۷ سانحه دیده هواپیمای جدیدی است و بازخوانی جعبه سیاه آن تجهیزات خاص میطلبد، افزود: پس از پاسخ کارخانه سازنده ، فهرست این نرمافزارها را به مسئولان مربوطه ارائه دادیم تا اگر میخواهند بازخوانی جعبه سیاه در داخل کشور انجام شود ، این نرمافزارها را تهیه و خریداری کنند تا عملیات بازخوانی در کشور انجام شود .
رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی با بیان اینکه سازنده قطعه جعبه سیاه همکاری لازم را با ما داشت ، افزود : فهرست یک سری تجهیزات و برنامههای لازم برای نصب کابلها و دانلود و همچنین بازسازی، به مسئولان ارائه دادهایم تا خریداری شود و همزمان در حال مذاکره با برخی متخصصان داخلی هستیم تا با این تمهیدات بازخوانی جعبهسیاه در کشور انجام شود .
رضاییفر با بیان اینکه تیم بررسی سانحه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی با مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری در حال انجام ادامه روند بررسی سانحه است ، گفت : نمایندگان کشورهای اوکراین و کانادا هم در جلسات تیم بررسی سانحه در کنار ما حضور دارند .
بنابراین گزارش ، رئیس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی پیش از این نیز در پاسخ به این سوال که نماینده معرفی شده از سوی آمریکا وارد بررسی سانحه در ایران میشود ، گفته بود : «نفر پاسخگوی» آمریکایی قرار نیست به ایران بیاید .
به گفته رضاییفر جعبه سیاه شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور ( FDR&CVR ) هنوز باز نشده است ، تیم بررسی سانحه باید همه جوانب را مورد بررسی قرار دهد که قاعدتا این فرایند زمانبر خواهد بود و تکمیل گزارش سانحه احتمالا یک سال زمان می برد . علت وقوع این سانحه باید ریشهیابی میشود تا اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در دستور کار دستگاههای مختلف قرار گیرد .
رضاییفر گفته بود : کشورهای کانادا ، آمریکا و اوکراین در سایتهای مرتبط اعلام کردهاند که تاکنون بررسی سوانح در ایران مطابق با تمام استانداردها بوده است ؛ در هیچ یک از گزارشهای سوانح قبلی سانسور نداشتیم ، در بررسی سانحه بویینگ ۷۳۷ هم نمایندگان اوکراین ، کانادا و بازپرسان ویژه حضور دارند و از تمام موضوعات مستندبرداری میکنند .