در حال بارگذاری ...

دستور وزیر راه و شهرسازی برای برخورد قاطع با مقصران سوانح ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده ای

پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، با هدف افزایش ایمنی سفرهای ناوگان اتوبوسی جاده‌ای ، ارتقای سطح خدمات و افزایش توانمندی و مشارکت شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافربری ، ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برون‌شهری ابلاغ شد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کمیسیون ایمنی راه‌ها ،‌ با مقصران سوانح اخیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برخورد قاطع شد .

ایمنی یکی از فاکتورهای اجتناب ناپذیر در ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی محسوب می‌شود که استقبال مردم برای استفاده از این مد حمل‌ونقلی را در پی خواهد داشت . لذا برخورد با عوامل و مقصران وقوع حوادث رانندگی ، ‌همچنین ارتقا ایمنی خودرو و زیرساخت و مهارت کاربر جاده می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از تکرار حوادث رانندگی به ویژه آن دسته از سوانح که منجر به فوت سرنشینان می‌شود ایفا کند .

از جمله این اقدامات در برخورد با حوادث اخیر را می‌توان در قاطعیت محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها در روز پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ مشاهده کرد .  

در آن روز وزیر راه و شهرسازی با تسلیت درگذشت تعدادی از مسافران اتوبوس در سانحه رانندگی ، با صدور دستوری ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کمیسیون ایمنی راه‌ها را مسئول بررسی حادثه رانندگی در محور فیروزکوه محدوده خطیرکوه کرد تا موضوع را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند .

دستور وزیر راه و شهرسازی برای برخورد با مقصران سانحه اتوبوس

محمد اسلامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هم وطنانمان در حادثه رانندگی اتوبوس محور فیروزکوه ، به خانواده‌های این عزیزان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان این سانحه ، دستور داد کمیسیون‌های ماده‌های ۱۱ و ۱۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به سرعت تشکیل و گزارش مربوط در کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی و دستورات لازم برای جلوگیری از وقوع سوانح مشابه ، ابلاغ شود و در صورت هرگونه کاستی احتمالی با مقصران حادثه برخورد لازم صورت گیرد .

یادآور می‌شود ، سانحه مذکور ساعت ۲:۳۰ بامداد همان روز در محور فیروزکوه محدوده خطیرکوه بر اساس خروج از محور این اتوبوس که از مبدا پایانه مسافربری شرق تهران به مقصد کلاله در حرکت بود ، روی داد که گزارش‌های اولیه از جان باختن ۱۹ نفر و مصدومیت ۲۴ نفر دیگر از مسافران حکایت دارد .

پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، با هدف افزایش ایمنی سفرهای ناوگان اتوبوسی جاده‌ای ، ارتقای سطح خدمات و افزایش توانمندی و مشارکت شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافربری ، ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برون‌شهری ابلاغ شد .

آغاز تحول مؤثر ایمنی سفرهای اتوبوسی در جاده‌ها

با ابلاغ اصلاحات جدید ، هرگونه افزایش شرکت‌های مسافربری متضمن سرمایه‌گذاری و تدارک الزامات ایمنی است و در راستای تأمین هرچه بیشتر ایمنی سفرها ، شرکت‌های سرشبکه و سایر شرکت‌های زیر مجموعه مکلف شدند ، اتاق ویژه کنترل و مانیتورینگ ناوگان به منظور پایش رفتار لحظه‌‌ای رانندگان از مبداء تا مقصد سفرها و پاسخگویی تمام وقت به مسافران و رسیدگی به شکایات آنان ، راه‌اندازی کنند . همچنین در جهت ایجاد شفافیت بیشتر در ضوابط جاری و حذف انحصارات نیز ، برخی مقررات دست و پاگیر جرح و تعدیل شده و شفافیت لازم در مقررات از جمله تعیین شرایط فسح قراردادهای شبکه سیر و نحوه سرویس‌دهی در زمان تعطیلی اعضای شبکه‌ها ، یکپارچه‌سازی سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت و غیره پیش‌بینی شده است . در راستای ارایه و توسعه خدمات حمل‌ونقلی به مناطق محروم نیز ، مشوق‌های لازم در ضوابط ، پیش‌بینی شده و به منظور تقویت مدیریت شبکه‌های سیر، امکان اداره امور شبکه با مکانیزم مدیریت مشارکتی نیز در نظر گرفته شده است .

اصلاح و ارتقا ساختار نظارت بر ناوگان اولین اقدام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود که پس از دستور وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۳ دی ماه ابلاغ شد .

صدور ‌احکام حقوقی رانندگان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل متخلف در تصادفات اخیر

اما این پایان کار نبود یک روز بعد خبری بر روی سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشاهده شد که بیانگر جامه عمل پوشاندن به دستور وزیر راه و شهرسازی و  قاطعیت در برخورد با مقصران حوادث اخیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری بود. تخلفات حرفه‌ای رانندگان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای ، پس از تکمیل اسناد و مدارک موجود ، به کمیسیون های مواد ۱۱و ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای ارجاع شد و پس از بررسی، احکام برخورد با این تخلفات صادر و به اجرا در آمد .

حکم تعطیلی شرکت تعاونی ۲ پایانه شرق تهران به مدت یک سال، ‌تعطیلی شرکت مسافربری عدل اصفهان به مدت یک سال ، ‌حکم تعطیلی شرکت مسافربری پیک صبای شهرستان بم به مدت یک سال ، ‌حکم تعطیلی شرکت لوان نور شهرستان زاهدان به مدت شش ماه، ‌حکم لغو اعتبار کارت هوشمند رانندگان مقصر به مدت یک سال در این حکم آمده است .

یادآور می شود ، با توجه به این که سه نفر از رانندگان در این تصادفات فوت شدند پرونده مختومه شده و در مورد سه نفر دیگر رانندگان درگیر در تصادفات مذکور با توجه به مستندات موجود در پرونده شرکت ، حکم به لغو اعتبار کارت هوشمند رانندگان مقصر به مدت یک سال و در مورد راننده اتوبوس محور زنجان، حکم به ممنوعیت فعالیت به مدت ۲ سال صادر شد .

در پایان باید به این نکته اشاره داشت که ؛ اگرچه حکم های صادره ، ‌دلخوری و رنجیدگی شرکت ها و رانندگان مقصر در حوادث اخیر که منجر به فوت و جراحت شدید تعداد زیادی از سرنشینان را به همراه داشته باشد و احکام اخیر را سختگیرانه پندارند ، ‌اما این اقدام وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به طور حتم ، ‌حساسیت حفاظت از جان مسافرانی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر استفاده می‌کنند را نزد تمامی شرکت ها و رانندگان بالا می‌برد .




مطالب مرتبط

راهداران با تلاش شبانه روزی و بسیج همه امکانات از جمله ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای ارائه خدمات در مناطق درگیر سیلاب به منظور مرمت و بازگشایی راه‌های آسیب دیده در ایرانشهر ، کنارک ، دشتیاری ، قصرقند ، چابهار و نیک شهر مشغول فعالیت و امدادرسانی هستند .

|

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این سفر ۷ طرح لکه‌گیری ، بهسازی و روکش آسفالت در محورهای اصلی و شریانی استان قزوین را نیز با اعتبار ۲۴۷۰ میلیارد ریال افتتاح خواهد کرد .

|

از مجموع پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها آغاز شد ، ۳۱ پروژه روکش آسفالت در ۳۳۷ کیلومتر و ۶ پروژه ایمنی راه شامل ۱۳ کیلومتر اجرای روشنایی ، ۷ کیلومتر بهسازی روشنایی و ۷ کیلومتر نصب نیوجرسی آماده شروع عملیات اجرایی هستند .

|

قوانین و مقررات مورد نیاز برای تامین منابع و تجهیزات و رفع موانع اختصاص بودجه پیگیری خواهد شد . جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور همه دستگاه‌ها و نهادهای عضو و مشارکت پررنگ استان‌ها هر دو هفته یک بار برگزار شود .

|

همواره خواسته‌ایم قیرهای باکیفیت و دارای ناخالصی کمتر در پروژه‌های راهسازی داخل مورد استفاده قرار بگیرند و بتوانیم حداکثر بهره را از قیر باکیفیت ببریم .

|

نظرات کاربران