در حال بارگذاری ...

تحول جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها

تکنولوژی 5G برای عملیات روزانه در بنادر اصلی و ترمینال‌ها به کار می‌رود و یک تکنولوژی استاندارد در عملیات هوشمند خواهد شد . این راه حل ، ظرفیت و پوشش شبکه را گسترش داده و طیف وسیعی از موارد کاربردی برای صنعت و مشتری را تسهیل می‌کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، از سال ۲۰۱۹ می‌توان به عنوان سال پیشرفت واقعی جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها یاد کرد . در این سال از رشد بکارگیری تکنولوژی اتصال ابری (cloud connectivity) گرفته تا استفاده فزاینده از هواپیمای بدون سرنشین Drone برای نظارت عملیات ترمینال را شاهد بودیم .

در سال‌های اخیر نوآوری و ابداع تکنولوژیکی با شتاب رو به جلو در حال حرکت است که در این میان از تأثیر عظیم آن بر عملکرد بنادر و ترمینال‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت . به واقع از سال ۲۰۱۹ می‌توان به عنوان سال پیشرفت واقعی جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها یاد کرد ، چنانچه از رشد بکارگیری تکنولوژی اتصال ابری (cloud connectivity) گرفته تا استفاده فزاینده از هواپیمای بدون سرنشین Drone برای نظارت عملیات ترمینال را در آن شاهد بودیم . 

این گزارش ادامه داد : هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند زنجیرۀ عرضه را متحول سازد ، اگرچه هم اکنون این تکنولوژی برای حمل کارگو با ارزش بالا و اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد ، اما می‌تواند در سراسر زنجیرۀ عرضه کاربرد داشته باشد . با توجه به اینکه جاده‌ها و دریا‌ها بسیار متراکم هستند ، هواپیمای بدون سرنشین پتانسیل افزایش کارآمدی هم‌چنین کاهش انتشارات آلودگی ، پایین آوردن هزینه‌ها و مواد زائد را دارد .

به دنبال توسعه شبکۀ نسل پنجم اینترنت همراه 5G که برای بهبود چرخش اطلاعات و اتوماتیکی شدن و هوش مصنوعی طراحی می‌شود ، بنادر در سراسر جهان اشتیاق خود را برای بهره‌گیری از این پیشرفت تکنولوژیکی نشان داده‌اند . برای مثال بندر هامبورگ - یکی از بزرگترین بنادر اروپا - تکنولوژی 5G را مورد آزمایش و تست قرار داده است .

گفتنی است : تکنولوژی 5G برای عملیات روزانه در بنادر اصلی و ترمینال‌ها به کار می‌رود و یک تکنولوژی استاندارد در عملیات هوشمند خواهد شد . این راه حل ، ظرفیت و پوشش شبکه را گسترش داده و طیف وسیعی از موارد کاربردی برای صنعت و مشتری را تسهیل می‌کند .

در ادامۀ این گزارش همچنین آمده است : بکارگیری اینترنت اشیا (IoT) در بنادر و ترمینال‌ها بدان معنی است که داده‌ها از طریق تکنولوژی حس‌گر انتقال می‌یابند و عملیات روزانه ، مستقل ، اتوماتیک و کارآمد می‌شوند. درحالیکه راه حل‌های هوشمند براساس تکنولوژی اینترنت اشیا به طور گسترده‌ای در بنادر و ترمینال‌های اصلی به اجرا درآمده است ، اما اینترنت وسایل نقلیه (IoV) در مرحله اولیه توسعه قرار دارد . با این  وجود بکارگیری این تکنولوژی می‌تواند در ۲۰۲۰ شتاب پیدا کند و مدیریت مؤثرتر ترافیک بندری را تسهیل کند ، علاوه بر این با کاهش احتمال برخورد و تصادم شناورها ، عنصرامنیت را ارتقا دهد .

تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) فرصت‌های زیادی را برای بهبود عملیات روزانه بندری فراهم کرده است . درهمین راستا خط کشتیرانی MOL ژاپن بخشی از هلدینگ مشترک ONE اخیراً اعلام کرده است که سیستم ناوبری واقعیت افزوده را بر روی ۲۱ نفتکش غول‌پیکر خود نصب خواهد کرد . به طور خلاصه واقعیت افزوده محتوای دیجیتالی و گرافیکی مجازی است که به صورت شبیه سازی شده توسط کامپیوتر ، به دنیای واقعی ما اضافه می‌شود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ششمین نشست هیات اندیشه ورز جامعه دریایی و بندری با حضور مجتبی خوش نیت ، رئیس دبیرخانه و دبیر شورای مطالعات و سیاست‌های ...

|

نظرات کاربران