در حال بارگذاری ...
  • تحول جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها

    تکنولوژی 5G برای عملیات روزانه در بنادر اصلی و ترمینال‌ها به کار می‌رود و یک تکنولوژی استاندارد در عملیات هوشمند خواهد شد . این راه حل ، ظرفیت و پوشش شبکه را گسترش داده و طیف وسیعی از موارد کاربردی برای صنعت و مشتری را تسهیل می‌کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، از سال ۲۰۱۹ می‌توان به عنوان سال پیشرفت واقعی جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها یاد کرد . در این سال از رشد بکارگیری تکنولوژی اتصال ابری (cloud connectivity) گرفته تا استفاده فزاینده از هواپیمای بدون سرنشین Drone برای نظارت عملیات ترمینال را شاهد بودیم .

    در سال‌های اخیر نوآوری و ابداع تکنولوژیکی با شتاب رو به جلو در حال حرکت است که در این میان از تأثیر عظیم آن بر عملکرد بنادر و ترمینال‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت . به واقع از سال ۲۰۱۹ می‌توان به عنوان سال پیشرفت واقعی جایگاه تکنولوژی در بنادر و ترمینال‌ها یاد کرد ، چنانچه از رشد بکارگیری تکنولوژی اتصال ابری (cloud connectivity) گرفته تا استفاده فزاینده از هواپیمای بدون سرنشین Drone برای نظارت عملیات ترمینال را در آن شاهد بودیم . 

    این گزارش ادامه داد : هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند زنجیرۀ عرضه را متحول سازد ، اگرچه هم اکنون این تکنولوژی برای حمل کارگو با ارزش بالا و اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد ، اما می‌تواند در سراسر زنجیرۀ عرضه کاربرد داشته باشد . با توجه به اینکه جاده‌ها و دریا‌ها بسیار متراکم هستند ، هواپیمای بدون سرنشین پتانسیل افزایش کارآمدی هم‌چنین کاهش انتشارات آلودگی ، پایین آوردن هزینه‌ها و مواد زائد را دارد .

    به دنبال توسعه شبکۀ نسل پنجم اینترنت همراه 5G که برای بهبود چرخش اطلاعات و اتوماتیکی شدن و هوش مصنوعی طراحی می‌شود ، بنادر در سراسر جهان اشتیاق خود را برای بهره‌گیری از این پیشرفت تکنولوژیکی نشان داده‌اند . برای مثال بندر هامبورگ - یکی از بزرگترین بنادر اروپا - تکنولوژی 5G را مورد آزمایش و تست قرار داده است .

    گفتنی است : تکنولوژی 5G برای عملیات روزانه در بنادر اصلی و ترمینال‌ها به کار می‌رود و یک تکنولوژی استاندارد در عملیات هوشمند خواهد شد . این راه حل ، ظرفیت و پوشش شبکه را گسترش داده و طیف وسیعی از موارد کاربردی برای صنعت و مشتری را تسهیل می‌کند .

    در ادامۀ این گزارش همچنین آمده است : بکارگیری اینترنت اشیا (IoT) در بنادر و ترمینال‌ها بدان معنی است که داده‌ها از طریق تکنولوژی حس‌گر انتقال می‌یابند و عملیات روزانه ، مستقل ، اتوماتیک و کارآمد می‌شوند. درحالیکه راه حل‌های هوشمند براساس تکنولوژی اینترنت اشیا به طور گسترده‌ای در بنادر و ترمینال‌های اصلی به اجرا درآمده است ، اما اینترنت وسایل نقلیه (IoV) در مرحله اولیه توسعه قرار دارد . با این  وجود بکارگیری این تکنولوژی می‌تواند در ۲۰۲۰ شتاب پیدا کند و مدیریت مؤثرتر ترافیک بندری را تسهیل کند ، علاوه بر این با کاهش احتمال برخورد و تصادم شناورها ، عنصرامنیت را ارتقا دهد .

    تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) فرصت‌های زیادی را برای بهبود عملیات روزانه بندری فراهم کرده است . درهمین راستا خط کشتیرانی MOL ژاپن بخشی از هلدینگ مشترک ONE اخیراً اعلام کرده است که سیستم ناوبری واقعیت افزوده را بر روی ۲۱ نفتکش غول‌پیکر خود نصب خواهد کرد . به طور خلاصه واقعیت افزوده محتوای دیجیتالی و گرافیکی مجازی است که به صورت شبیه سازی شده توسط کامپیوتر ، به دنیای واقعی ما اضافه می‌شود .




    مطالب مرتبط

    تشریح مهمترین برنامه‌های معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۸

    تشریح مهمترین برنامه‌های معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۸

    بنادری نظیر شهیدبهشتی چابهار و شهیدرجایی با چنین رویکردی در حال توسعه هستند و ظرفیت‌های آنها ارتقا یافته است ، بنابراین باید در حوزه کشتی سازی نیز چنین اراده‌ای حاکم شود و بتوانیم کشتی هایی را بسازیم که از طول ، عرض و آب خور بیشتری برخوردارند .

    |

    استفاده از اینترنت اشیا در صنعت دریانوردی از برنامه های اجرایی سال ۹۸

    استفاده از اینترنت اشیا در صنعت دریانوردی از برنامه های اجرایی سال ۹۸

    موضوع اینترنت اشیا در سال های اخیر در حمل و نقل دریایی بسیار به کارگرفته شده است از جمله در ردیابی کانتینر و بازرسی ها که به همین منظور سازمان بنادر در سال ۱۳۹۷ این تکنولوژی را برای ثبت تردد شناورها بدون دخالت انسان عملیاتی کرده است که مقرر است در سطح بنادر تعمیم داده شود .

    |

    تغییر و تحول در صنعت دریایی با به کارگیری اینترنت اشیا (IoT)

    تغییر و تحول در صنعت دریایی با به کارگیری اینترنت اشیا (IoT)

    مشهود ترین مزیت اتصال IoT این است که این تکنولوژی می تواند عملیات روزمره در دریا ، بندر و به عنوان بخشی از یک شبکه لجستیک گسترده تر را به طور کلی دگرگون کند . با تکیه بر این تکنولوژی ، مباحث می توانند به طور دقیق مشخص شوند .

    |

    تشریح سیاست‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه IT

    تشریح سیاست‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه IT

    بعد دیگر هوشمندسازی بنادر سامانه‌های اطلاعاتی است و در حال حاضر سامانه‌های اطلاعاتی خوبی در بنادر وجود دارد که مستقل از یکدیگر فعالیت می کنند و هدف بعدی یکپارچه کردن اطلاعات و ایجاد جریان های اطلاعاتی است تا در نهایت به کیفیت داده های بالاتری دست یابیم .

    |

    نظرات کاربران