در حال بارگذاری ...

جهش تولید ناوگان ریلی در سال «رونق تولید»

طبق گفته مسئولان ، در زمینه تولید واگن تقریبا تمام قطعات در داخل تولید می‌شود و الان شرکت‌های تولیدکننده واگن باری و مسافری همگی فعال هستند . البته آنها با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند ، اما نسبت به مدت مشابه در گذشته شرایط بسیار خوبی دارند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۱۸ قانون بودجه ، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و بازار سرمایه رونق تولید در صنایع حمل و نقل ریلی را کلید زد .

امروز شاهد رونق تولید در صنعت حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته به معنای واقعی کلمه هستیم و دو مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن در تلاش هستند که علاوه بر بالا بردن ظرفیت کارخانجات تولیدکننده محصولات مورد نیاز این صنعت با ایجاد تقاضای مناسب و استفاده از ظرفیت‌های قانونی شرایط بسیار بهتری برای آینده پیش‌ رو فراهم کنند .

توسعه خطوط در شبکه راه‌آهن سراسری کشور ، افزایش تعداد ناوگان و بالا بردن بهره‌وری از امکانات موجود از جمله اقداماتی است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد . همانطور که شاهد هستیم طی سال‌های اخیر به رغم تمام تحریم‌های ظالمانه در راستای تحقق شعار «رونق تولید» ، از صنایع ملی و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی حمایت ویژه‌ای بر مبنای مفاد قانونی انجام شده و استفاده از توان و ظرفیت‌‌های موجود کارخانجات داخلی مسیر پویایی و بالندگی حمل‌ونقل ریلی و افزایش سهم آن در کشور را میسر کرده است .

برای معرفی مهمترین دستاورده‌های حوزه ریلی در سال گذشته می‌توان به افتتاح و بهره‌‌برداری از راه‌آهن قزوین - رشت اشاره کرد که اتصال استان‌ گیلان به شبکه سراسری راه‌آهن ، تکمیل بخشی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب و توسعه حمل بار ترانزیتی را در برداشت . همچنین دو خطه کردن مسیر‌های پرترافیک و توسعه قطار‌های حومه‌ای ، توسعه ناوگان ریلی شامل لکوموتیو، واگن باری و مسافری ، از جمله اقداماتی است که با بهره‌گیری از توان متخصصان و مدیران ایرانی به اجرا درآمده است .

توسعه راه‌آهن خدمتی ماندگار برای مردم

طبق گفته‌های رئیس جمهوری در مراسم افتتاح مترو هشتگرد ؛ مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از ۹۰ سال گذشته تا اول دولت یازدهم ، ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی ، به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده که این بدان معنا است ۴۵ درصد خطوط ریلی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است . همچنین وی در این مراسم وعده داد که تا پایان دولت دوازدهم ، ۱۰۰۰ کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد که به معنای آن است ، ۵۰ درصد خطوط ریلی کشور در دوره ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده‌اند .

طبق سند تفصیلی برنامه ششم توسعه در افق ۱۴۰۰ ، طول  خطوط ریلی باید به ۱۶ هزار کیلومتر و جابجایی مسافر از ۲۴ میلیون نفر به ۵۴ میلیون نفر افزایش یابد . برای تحقق این هدف نیازمند افزایش سالن‌ها مسافری به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه هستیم . همچنین بر اساس برنامه کوتاه مدت نیز تناژ حمل بار از طریق راه‌آهن باید از ۳۵ میلیون تن فعلی به ۹۵ میلیون تن افزایش یابد که برای تحقق این هدف نیز نیاز است تا ۱۲ هزار واگن باری به ناوگان ریلی افزوده شود .

تحقق شعار رونق تولید به معنای واقعی کلمه

با روی کار آمدن محمد اسلامی در راس وزارت راه و شهرسازی و انتخاب سعید رسولی به عنوان مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن تغییر رویکرد در شرکت راه‌آهن در خصوص نوسازی و افزایش تعداد ناوگان باری و مسافری را شاهد بودیم که شعار «رونق تولید» به معنای واقعی کلمه جای خود را پیدا کرد . به طوری که در ماه گذشته ۲۴۳ دستگاه انواع واگن باری ، مسافری ، خودکشش ، لکوموتیو به بهره‌برداری رسید و این دومین باری است که در سال  جاری تکرار می‌شود .

یادآور می‌شود ؛ در شهرویرماه امسال نیز تولیدات ۵ ماهه که ۲۱۳ دستگاه  بود به بهره‌برداری رسید . بنابراین در مجموع ۹ ماهه امسال ۴۵۶ دستگاه انواع واگن‌های باری ، مسافری و خودکشش به ناوگان ریلی اضافه شد .

محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره با رونق تولید در بخش ناوگان ریلی نیز این اقدام را بیانگر اهتمام ویژه دولت برای تحقق رونق تولید دانست و گفت : ما در این کشور ظرفیت‌های متنوع و قابلیت‌های ارزشمندی داریم و بهره‌برداری از ۴۵۷ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو بیانگر ارتباط معنا دار بین شرکت راه آهن، شرکت‌های بهره‌بردار و تولید کننده‌هاست به طوریکه هیچ شرکت تولیدکننده‌ای بدون سفارش نمانده است .

 

 

رشد ۹۵ درصدی ناوگان ریلی نسبت به سال قبل

وی در این باره بیان داشت که با همت عالی و بلند شرکت‌های ریلی و تولیدکنندگان داخلی ، این تعداد ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد داشته است و خوشبختانه تمام این ناوگان در داخل کشور و توسط  کارخانجات داخلی تولید شده است . امیدوارم امسال که به سال «تشدید تحریم‌ها» معروف است در رونق تولید بخش ریلی کشور سربلند شویم .

یادآور می‌شود : در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی و نمایشگاه حمل‌ونقل ، لجستیک و صنایع وابسته که امسال برگزار شد ، شاهد شکوفایی تولید در حوزه حمل‌ونقل ریلی بودیم و امسال به رغم تهدیدها و تحریم‌های شدیدی که صورت گرفته ،‌ قابلیت استفاده از لکوموتیوهای قدیمی ناوگان بیش‌تر از سال گذشته با رشد قابل توجهی مواجه بوده است . این موضوع نشان ‌دهنده رسیدن به خودکفایی در تامین قطعات یدکی ناوگان ریلی است .

رفع وابستگی در تولید قطعات لکوموتیو به خارج

همچنین در زمینه سیستم تهویه قطار که ۱۰۰ درصد وابستگی وجود داشت ، کشور به خود کفایی رسید و این محصول توسط شرکت پلور سبز در زرند کرمان تولید می‌شود . در زمینه چرخ مونوبلوک نیز صنعتگران اصفهانی و چند شهر دیگر در حال سپری کردن مراحل تست هستند . در تولید پکیج کامل سیستم ترمز و سیلندر لکوموتیوهای سنگین نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و هم‌اکنون متخصصان داخلی بر بازسازی میللنگ کار می‌کنند . بنابر‌این در زمینه تولید لکوموتیو که قبلا وابستگی وجود داشت می‌توان ادعا کرد که به مرحله خودکفایی رسیده‌ایم .

طبق گفته مسئولان ، در زمینه تولید واگن تقریبا تمام قطعات در داخل تولید می‌شود و الان شرکت‌های تولیدکننده واگن باری و مسافری همگی فعال هستند . البته آنها با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند ، اما نسبت به مدت مشابه در گذشته شرایط بسیار خوبی دارند .

حمایت از تولید داخل با استفاده از سه منبع قانونی

سعید رسولی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز با اشاره به رونق تولید در ناوگان حمل‌ونقل ریلی گفته است؛ در تامین مالی این ناوگان علاوه بر منابع داخلی شرکت‌های ریلی از سه بسته رفع موانع تولید ماده ۱۲ ، بازار سرمایه و تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده شده است . همچنین با حمایت وزیر راه و شهرسازی تبصره ۱۸ قانون بودجه در بودجه امسال نیز پایدار مانده‌است و امیدواریم با حضور همه دست اندرکاران ریلی تعداد ناوگان قابل توجه تا پایان امسال وارد شود .

وی به واریز ۱۸ میلیارد تومان از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان اولین مرحله ماده ۱۲ به حساب راه‌آهن اشاره کرد و افزود : تبصره ۱۸ در لایحه بودجه ۹۹ تکرار شده و تا پایان سال چندین دستگاه ناوگان دیگر وارد شبکه می‌شود .

یکی از کارخانجات تولیدکننده ناوگان ریلی در کشور که همواره با مشکلات کارگری مواجه بود با استفاده از همین منابع قانونی رکورد تولید ۲۰ سال گذشته خود را پشت سر گذاشت و تا پایان امسال تولیدات جدیدی را ارائه خواهد کرد .

سرمایه گذاری ۳۸۵ میلیارد تومانی برای تولید ۲۴۳ ناوگان ریلی

بر اساس این گزارش ، مجموع سرمایه گذاری انجام شده در ۲۴۳ دستگاهی که ماه گذشته به بهره‌برداری رسید، حدود  ۳۸۵ میلیارد تومان بوده است که علاوه بر سرمایه شرکت‌های بهره‌بردار و مالک واگن از سه محلی که در قانون پیش‌بینی شده نیز کمک شده است .

ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که در قانون دائمی رفع موانع تولید آمده حکم بسیار ترقی دهنده‌ای دارد . روح حکم این است که هر اقدامی که باعث صرفه جویی به خصوص در مصرف سوخت شود ، شرکت نفت اصل و سود سرمایه گذاری را به سرمایه ‌گذار بر می‌گرداند . این قانون سال ۹۳ به تصویب رسیده و توانست امید را در دل بسیاری از تولیدکنندگان روشن کند .

 

 

۲۴ پرونده فعال تحت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

بر اساس اطلاعات به دست آمده تا یک ماه گذشته ؛ تحت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید  ۲۴ پرونده فعال وجود دارد که ۸ مورد آن رسیدگی شده است و ۱۸ میلیارد تومانی که به حساب راه‌آهن واریز شد ، نوید بسیار خوبی است برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حمل‌و‌نقل ریلی هستند و دولت بدین صورت ، اصل سود سرمایه گذاری را تصمین می کند .

سال گذشته نیز در خصوص تبصره ۱۸ بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌و‌بودجه تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان برای تولید  ۱۰۰۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی به امضا رسید . در این فرایند ، قرارداد عاملیت با چهار بانک امضا شد تا منابع خود را به میان آوردند .

بر این مبنا ، ۲۰ درصد سهم خریدار است و ۸۰ درصد دیگر که سهم دولت است را بانک تضمین می‌کند . مرحله اول تخصیص ۲۰ درصد از سوی سازمان برنامه و بودجه است که در اختیار بانک‌ها قرار گرفت و پرونده شرکت‌ها به بانک معرفی شد .

تعریف ۵۴ پروژه و ایجاد تقاضا برای ۴۴ شرکت بهره‌بردار

با استفاده از این منبع قانونی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ، ۵۴ پروژه تعریف شده و ۴۴ شرکت مالک واگن و بهره‌بردار تقاضای خود را ارائه کرده اند که انواع واگن و لکوموتیو برای آن‌ها توسط ۱۴ شرکت تولید کننده داخلی در این طرح تولید می‌شود .

جدا از منابع قانونی برای حمایت از تولید در حوزه حمل‌ونقل ریلی ، ظرفیت دیگری به نام «بازار سرمایه» وجود دارد و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این ظرفیت می‌تواند سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی را نزد بانک‌ها و بازار سرمایه تضمین کند . با استفاده از این ظرفیت قانونی ، سرمایه گذارانی که متقاضی تامین منابعی از بازار سرمایه برای تولید محصولات و صنایع وابسته حمل‌ونقل ریلی در داخل کشور هستند از سوی راه‌آهن تضمین می‌شوند .




مطالب مرتبط

ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

|

در حال حاضر بیشتر ناوگان ریلی با تولید داخل و تعمیرات ناوگان موجود تأمین می‌شود . برخی فعالان این حوزه تأکید می‌کنند که برای جبران کمبود نیاز به واردات واگن و لکوموتیو داریم ، اما متولیان بخش می‌گویند در کشور توان تولید برای رفع تمام نیازها در بخش حمل بار و مسافر را داریم .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

|

مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

نظرات کاربران