در حال بارگذاری ...

انتشار گزارش اولیه سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال

هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود کرده و پس از آن هم زمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار محو و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود . هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار گزارش اولیه سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال خبر داد و گفت : تیم بررسی سانحه کشور اوکراین در حال حاضر عازم ایران هستند .

گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمای اوکراینی توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد .

علی عابدزاده با اعلام این خبر گفت : اقدامات صورت گرفته از آغاز بررسی‌ها تاکنون مبتنی بر چند محور مهم از جمله : جمع‌آوری اطلاعات اولیه ، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات ، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت ، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه ، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بوده اند . اطلاع رسانی اولیه در خصوص سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیات دولت ، گروه‌های یازده‌گانه بررسی سانحه تشکیل شد .

وی گفت : دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول بررسی سانحه شده است . مستندات و شواهد سایت بررسی و ثبت و قطعات باقی‌مانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن منتقل شد .

عابدزاده با بیان اینکه جعبه‌های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه قرار گرفته است ، گفت : هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده‌اند . قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد ، اما آسیب فیزیکی بر روی آن‌ها قابل مشاهده است . تیم بررسی سانحه ، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذی‌نفع شناخته می‌شوند ، دعوت کرده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرآیند بررسی سانحه اقدام کنند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بره‌بردار هواپیما در حین اعزام به ایران برای انجام وظایف خود است .

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت : هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود کرده و پس از آن هم زمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار محو و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود . هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است . مطابق گزارش‌های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده‌اند) آتش‌سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می شود و پس از برخورد هواپیما با زمین ، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد . مسیر برخورد هواپیما نشان‌دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده ، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است .

وی افزود : مستندات سایت سانحه نشان می‌دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه ، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است .

عابدزاده با بیان اینکه پرواز برنامه‌ای شماره ۷۵۲ مسیر تهران-کی‌اف با استفاده از هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR انجام می شده ، گفت : این هواپیما در ساعت ۵:۴۵ از محل پارک شروع به حرکت کرده و در ساعت ۶:۱۳ روز چهارشنبه ، ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده است . سپس تحویل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوج‌گیری تا ارتفاع ۲۶ هزار پا شده است . این هواپیما پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد .

وی ادامه داد : اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت آمریکا ، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده ، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آن‌ها در این هواپیما بودند ، صادر شده است و کشورهای اوکراین ضمن درخواست حضور در فرآیند بررسی سانحه ، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرآیند بررسی سانحه ، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت‌کننده و بهره‌بردار است ، اقدام کرده است . نمایندگان اوکراین به زودی به کشور وارد می‌شوند .

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده که تمام افراد در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند . ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی ، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی ، ۵ نفر دارای گذرنامه کانادایی ، ۴ نفر دارای گذرنامه سوئدی ، و دو نفر دارای گذرنامه اوکراینی بوده‌اند . هر ۹ نفر خدمه پرواز نیز تبعه کشور اوکراین بوده‌اند . ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش‌ها با ملیتی دیگر معرفی شوند . فهرست فوق مربوط به گذرنامه‌ای است که با آن از مرز جمهوری اسلامی ایران خارج شده‌اند . اجساد و بقایای پیکر سرنشینان جمع آوری شده و برای انجام تشریفات شناسایی و انتقال ، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند .

عابدزاده گفت : با جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافته‌های بررسی سانحه به طریق رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید .

وی در پایان مطالب منتشر شده در فضای مجازی را در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی غیرکارشناسی و غیر معتبر دانست و افزود : طبق قوانین و مقررات بین‌المللی تنها مرجع بررسی و اظهار نظر در این خصوص کمیته بررسی سانحه است . با این توضیح که مطلب منتشر شده از قول من در خصوص ارسال جعبه سیاه به خارج از کشور برداشت اشتباه خبرنگار بوده است .




مطالب مرتبط

علی رغم دستیابی به موفقیت های چشمگیر در این صنعت اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و این نقطه مطلوب از نظر ما رضایتمندی مردم و پاسخ گویی به نیازها و تقاضاهای موجود از این صنعت است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس در آیین اعطای گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین‌المللی شیراز گفت : در یک و سال و نیم اخیر ، ...

|

استان فارس امروز می‌تواند به خود افتخار کند که فرودگاه شیراز به‌ عنوان سومین فرودگاه کشور از گواهینامه فرودگاهی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار شده است .

|

هواپیماهای بیزنس جت ۶ و ۷ نفره مانند هوکر و فالکن از انواع هواپیماهایی هستند که پروازهایی در قالب سفر و جابجایی‌ها در مسافت دور را هم دارد و هر چند تعداد سرنشینان این هواپیما محدود است اما جزو هواپیماهای سبک محسوب نمی‌شوند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اخطار این سازمان به تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در ...

|

نظرات کاربران