در حال بارگذاری ...
  • تاثیر ارتقا استاندارد قیر و آسفالت در ساخت و نگهداری راه‌ها

    باید در نظر داشت با طولانی شدن روند نگهداری راه‌ها ، هزینه‌های زیادی به جاده‌های آسیب‌دیده تحمیل می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « پی‌گیری و سخت‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی در نظارت‌ها برای ارتقا استانداردها باعث بهبود کیفیت و وضعیت بازار قیر نسبت به گذشته شده است .

    سید حسین میرشفیع با اشاره به تاثیر ارتقا استاندارد قیر و آسفالت در ساخت و نگهداری راه‌ها اظهار داشت : قیر و آسفالت ، یک صنعت قدرتمند و رو به جلو در کشور محسوب می‌شود و پیگیری‌ها و سخت‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی در نظارت‌ها برای ارتقا استانداردها باعث بهبود کیفیت و وضعیت بازار قیر نسبت به گذشته شده است .

    وی با بیان اینکه «حدود ۹۲ درصد روستاهای کشور از راه‌های آسفالته برخوردار هستند» گفت : شبکه راه‌های روستایی آسفالته که موجب توسعه و اشتغال روستایی در کشور شده است ، انتظار می‌رود از نظر تامین اعتبار هزینه‌های نگهداری مورد توجه قرار گیرد .

    مشاور وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر از طرح سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان «ابرار» (اقدام برای راه‌های اولویت دار روستایی) گفت : این اقدام ملی با توجه به ظرفیت‌های داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای احداث و تکمیل ۲ تا ۳ هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان سال جاری انجام می‌شود که رفع بسیاری از گره‌‌های موجود در برخی از روستاها را به همراه دارد .

    میرشفیع با اشاره به نتایج حاصل از گزارش‌های برگرفته از شاخص IRI و PCI بیان داشت : بر اساس این دو شاخص «رویه راه‌ها نسبت به سال گذشته از وضعیت مناسب برخوردار نیست و میزان خرابی در حال افزایش است .

    وی با توجه به اینکه «حتی یک دهم اعتبارات نگهداری راه‌ها در سطح کشور محقق نمی‌شود» تاکید کرد : باید در نظر داشت با طولانی شدن روند نگهداری راه‌ها ، هزینه‌های زیادی به جاده‌های آسیب‌دیده تحمیل می‌شود .

    میرشفیع با اشاره به هزینه‌های بالای روسازی با استفاده از آسفالت گرم نیز گفت : باید میزان استفاده از آسفالت متناسب با نیاز باشد و از روش‌های کم هزینه و زود بازده مانند رویه‌های حفاظتی استفاده شود که خوشبختانه این اقدام از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مورد توجه و اجرا قرار دارد . با توجه به وضعیت اقتصادی موجود ، نکته مورد توجه صرفه اقتصادی انواع روسازی‌های آسفالتی است که باید با انجام مهندسی ارزش متناسب با نیاز واقعی پروژه‌ها ، نیاز واقعی و نوع روسازی احصا شود. همچنین شناسایی شیوه‌های دیگر به جای حمل مصالح از نقاط دور مورد استفاده قرار گیرد .

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان هریس از احداث ۳۵ کیلومتر راه روستایی و آسفالت ریزی آن در سال ۱۴۰۲ خبر داد ...

    |

    ۸۵.۵ کیلومتر راه روستایی در سال ۱۴۰۲ آسفالت و ۱۵۸.۷ کیلومتر روکش آسفالت شدکه پیش بینی می شود در سال جدید نیز طول بیشتری از راه‌ها برای تردد آسفالت و آماده بهره‌برداری شود .

    |

    عدم تمکین برخی بهره‌برداران به مسئولیت‌های خود نسبت به حفظ و نگهداری راه‌ها ، عدم رعایت تناژ و سایر قوانین و مقررات، خرابی‌های بسیار گسترده‌ای در سطح راه‌های شهرستان در حال شکل‌گیری است .

    |

    امروزه یکی از شیوه‌های شناسایی وقایع جاده‌ای ، با استفاده از سامانه‌های تصویری و نتایج بر خط این سامانه‌ها است . در همین راستا طی ۹ ماه گذشته در سراسر استان یزد تعداد ۴۴ سامانه مختلف نصب شده است .

    |

    مبلغ قراردادهای ۹ ماه ابتدایی سال گذشته ۳۴۱ میلیارد تومان بوده است که در بازه زمانی مشابه سال ۱۴۰۲ با رشد سه و نیم برابری به هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان رسیده است .

    |

    نظرات کاربران