تاثیر ارتقا استاندارد قیر و آسفالت در ساخت و نگهداری راهها
باید در نظر داشت با طولانی شدن روند نگهداری راهها ، هزینههای زیادی به جادههای آسیبدیده تحمیل میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « پیگیری و سختگیریهای وزارت راه و شهرسازی در نظارتها برای ارتقا استانداردها باعث بهبود کیفیت و وضعیت بازار قیر نسبت به گذشته شده است .
سید حسین میرشفیع با اشاره به تاثیر ارتقا استاندارد قیر و آسفالت در ساخت و نگهداری راهها اظهار داشت : قیر و آسفالت ، یک صنعت قدرتمند و رو به جلو در کشور محسوب میشود و پیگیریها و سختگیریهای وزارت راه و شهرسازی در نظارتها برای ارتقا استانداردها باعث بهبود کیفیت و وضعیت بازار قیر نسبت به گذشته شده است .
وی با بیان اینکه «حدود ۹۲ درصد روستاهای کشور از راههای آسفالته برخوردار هستند» گفت : شبکه راههای روستایی آسفالته که موجب توسعه و اشتغال روستایی در کشور شده است ، انتظار میرود از نظر تامین اعتبار هزینههای نگهداری مورد توجه قرار گیرد .
مشاور وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر از طرح سازمان راهداری و حملونقل جادهای به عنوان «ابرار» (اقدام برای راههای اولویت دار روستایی) گفت : این اقدام ملی با توجه به ظرفیتهای داخلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای احداث و تکمیل ۲ تا ۳ هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان سال جاری انجام میشود که رفع بسیاری از گرههای موجود در برخی از روستاها را به همراه دارد .
میرشفیع با اشاره به نتایج حاصل از گزارشهای برگرفته از شاخص IRI و PCI بیان داشت : بر اساس این دو شاخص «رویه راهها نسبت به سال گذشته از وضعیت مناسب برخوردار نیست و میزان خرابی در حال افزایش است .
وی با توجه به اینکه «حتی یک دهم اعتبارات نگهداری راهها در سطح کشور محقق نمیشود» تاکید کرد : باید در نظر داشت با طولانی شدن روند نگهداری راهها ، هزینههای زیادی به جادههای آسیبدیده تحمیل میشود .
میرشفیع با اشاره به هزینههای بالای روسازی با استفاده از آسفالت گرم نیز گفت : باید میزان استفاده از آسفالت متناسب با نیاز باشد و از روشهای کم هزینه و زود بازده مانند رویههای حفاظتی استفاده شود که خوشبختانه این اقدام از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای مورد توجه و اجرا قرار دارد . با توجه به وضعیت اقتصادی موجود ، نکته مورد توجه صرفه اقتصادی انواع روسازیهای آسفالتی است که باید با انجام مهندسی ارزش متناسب با نیاز واقعی پروژهها ، نیاز واقعی و نوع روسازی احصا شود. همچنین شناسایی شیوههای دیگر به جای حمل مصالح از نقاط دور مورد استفاده قرار گیرد .