ضرورت راهاندازی اورژانس ریلی در مسیر ریلی مراغه - میانه
راه اندازی اورژانس ریلی در طول این مسیر تا حدودی میتواند پاسخگوی مشکلات احتمالی پیشآمده در زمان بروز بحران در شبکه ریلی راهآهن آذربایجان شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسیر ریلی مراغه - میانه به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر جزو مسیرهای کوهستانی ریلی کشور است که از حداکثر عوارض طبیعی برخوردار بوده و وجود نقاط کور متعدد در طول این مسیر ، راه اندازی اورژانس ریلی را برای مواقع بحران ضروری میکند .
مدیریت بحران از سه مولفه پیش بینی و پیشگیری ، برنامه ریزی و آموزش و هدایت و کنترل تشکیل شده و به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل کنترل و انتظار برگشتن امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است و مسئولان دستگاه های متولی در بخش های مختلف باید با اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم اقداماتی انجام دهند که در شرایط بروز بحران کمترین آسیب به زیرساخت ها برسد و خدمات رسانی به مردم مختل نشود .
حملونقل ریلی از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد کشور است و نقش بسزایی در فرآیند توسعه اقتصادی و مبادلات بازرگانی و جابجایی مسافران درون و برون شهری دارد و بروز هرگونه مشکلی در این حوزه می تواند مکانیسم حمل و نقل کالا و مسافر را مختل و مشکلات زیادی را در این بخش ایجاد کند .
راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز - میانه ، تبریز - جلفا ، تبریز - رازی ، مراغه - ارومیه و میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد که در طول حدود ۶۰ کیلومتر ناپیوسته از مسیر ۱۸۰ کیلومتری مسیر مراغه - میانه به علت نداشتن شبکه دسترسی غیرریلی جاده ای و هوایی از نقاط بحرانی شبکه ریلی محسوب و در صورت بروز مشکل در این مسیر امدادرسانی جاده ای و هوایی تا حدودی غیرممکن می شود .
راه اندازی اورژانس ریلی در طول این مسیر تا حدودی میتواند پاسخگوی مشکلات احتمالی پیشآمده در زمان بروز بحران در شبکه ریلی راهآهن آذربایجان شود .
مدیرکل راهآهن آذربایجان با تاکید بر اهمیت راه اندازی اورژانس ریلی در مسیر ریلی مراغه - میانه ، می گوید : این مسیر کوهستانی و سخت عبور بوده و با توجه به وجود تونلها ، ترانشهها و پل های متعدد در طول آن اتخاذ تمهیدات لازم در مواقع اضطراری برای خدماترسانی و امدادرسانی سریع به مسافران ضروری است . طول مسیر مراغه - میانه ۱۸۰ کیلومتر بوده و در حدود ۶۰ کیلومتر ناپیوسته از طول این مسیر مناطقی وجود دارد که فاقد شبکه دسترسی غیرریلی جادهای و هوایی است و در زمان بروز بحران در این مناطق امدادرسانی با مشکل مواجه میشود .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر نقش اساسی آموزش در مدیریت بحران و لزوم شرکت کارکنان ادارهکل راهآهن آذربایجان در کلاسهای تخصصی میگوید : شناسایی راه های فرعی دسترسی به حریم راهآهن و اجرای طرح شناسایی و تعیین محل نشستگاه بالگرد در موقعیتهای متفاوت و در دسترسی به راهآهن ضروری است .
محمدرضا هنربر ، با اشاره به آمادگی این اداره کل برای همکاری در این زمینه ، می افزاید : در این راستا و براساس امضای تفاهمنامه بین راهآهن جمهوری اسلامی و اورژانس کشور، اورژانس ریلی راهاندازی میشود و این اورژانس برای اولین بار در این استان شروع بهکار میکند .
وی اظهار می کند : در برخی از مناطق سخت عبور مسیر ریلی مراغه-میانه راه فرعی و شبکه دسترسی جادهای و هوایی برای امداد و نجات وجود ندارد بنابراین قرار است پلان مسیرهای فرعی و اصلی دسترسی به شبکه ریلی از سوی راهآهن تهیه و اقدامات لازم در این زمینه با همکاری دستگاههای ذیربط انجام شود . واگنی نیز از سوی راهآهن برای اورژانس ریلی اختصاص مییابد و از سوی اورژانس به سیستم ها و تجهیزات امداد و نجات و اطفای حریق مجهز میشود تا در زمان بروز حادثه در شبکه ریلی یا خرابی قطار بتوان در اسرع وقت امدادرسانی را انجام داد .
هنربر ، با اشاره به اینکه به صورت جدی پیگیر راه اندازی اورژانس ریلی و تجهیز ایستگاه های راه آهن به تجهیزات امداد و نجات و اطفای حریق هستیم ، ادامه می دهد : تلاش می شود تا پایان سال این اورژانس در این استان راه اندازی شود .
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز می گوید : برای تسهیل در دسترسی به مسیرهای ریلی در مواقع بحرانی این مدیریت آماده است اورژانس ریلی را به امکانات مورد نیاز تجهیز کند . این اقدام با استفاده از امکانات راه آهن از جمله درزین در راستای امضای تفاهم نامه راه آهن جمهوری اسلامی و اورژانس کشور انجام می شود .
وی بر لزوم آموزش کمک های اولیه تمامی کارکنان شاغل در این مسیر با استفاده از امکانات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان تاکید و اظهار می کند : همکاری دستگاه های مختلف برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مواقع بروز سوانح و بحران ضروری است .
رحمانی ادامه می دهد : در قالب این تفاهم نامه آموزش امدادگری به مهمانداران قطار ، دپو اقلام امدادی ، تهیه واگنهای بیمارستان سیار در راستای مرتفع شدن مشکلات و ارتقای آمادگی در بحرانها و حوادث با توجه به موقعیت کوهستانی استان و سخت عبور بودن برخی مناطق کوهستانی ریلی استان انجام میشود .
سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز با اشاره به آمادگی این جمعیت برای کمک در راه اندازی اورژانس ریلی در مسیر ریلی مراغه - میانه می گوید : راه اندازی این اورژانس در سرعت بخشی برای امداد و نجات حادثه دیدگان نقش بسزایی داشته و می تواند از میزان تلفات و خسارت ها بکاهد .
سیدهادی موسوی ، دستیابی به مختصات محل وقوع حادثه را خیلی مهم ارزیابی کرده و می افزاید : آمایش سرزمینی استان برای فراهم کردن زمینه امداد و نجات در مواقع بحرانی انجام می شود .